وزیر آموزش و پرورش در دیدار با دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان:

دانشجومعلمان اعضای فرهیخته آموزش و پرورش و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت هستند

سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش  در نشست صمیمی با دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو، ضمن تبریک این روز و یاد پنج هزار شهید دانشجو معلم که بهترین سرمایه جان خود را نثار باروری انقلاب اسلامی کردند و ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خانواده تعلیم و تربیت و استماع سخنان پرشور و انقلابی دانشجو معلمان، بر بررسی و پیگیری مطالبات دانشجویان تاکید کرد.

سید محمد بطحائی وجود فضای باز گفتمان در میان دانشجویان را از ضرورت های اجتناب ناپذیر و شرط اصلی دانشگاه بویژه در دانشگاه تربیت کننده معلم دانست و ضمن تاکید بر گسترش این فضا در چهارچوب قانون در میان این دانشگاه، افزود: تربیت معلم یعنی آماده کردن معلمی که قرار است در فرآیند یاددهی و یادگیری چنین فضایی را در مدارس هدایت کند.

وی  با بیان اینکه در معلم نگران از گزینش و کمیته انضباطی، آزادی و آراد اندیشی لازم شکل نخواهد گرفت، خاطر نشان کرد: انتظار داریم مناظرات علمی و نقد و تجزیه و تحلیل برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش  در دانشگاه فرهنگیان پرفروغتر و با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش  دانشجومعلمان را از اعضای فرهیخته آموزش و پرورش و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت خواند و گفت:  اولین توقع از معلمان بیش از سایر اقشار جامعه، انس با کتاب، مطالعه و تحلیل های کارشناسی و منبعث از اطلاعات دقیق است.

وی با اشاره به لزوم  بیان مطالبات دانشجومعلمان با مطالعه و دقت، افزود: انتظار می رود دانشجو معلمان با هر آنچه در رسانه ها و جامعه روبرو می شوند  موشکافانه برای  روشن شدن مسئله برخورد و با تامل آن را دنبال کنند و با اطلاعت موثق و کافی نسبت به موضع حساسیت نشان داده و موضعگیری کنند.

سید محمد بطحائی با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت، علت کسری بودجه این وزارت را در کسری های سال های پیش و اختلال جدی در نظام بودجه ریزی آن عنوان کرد.

وی سند تحول بنیادین را چشم انداز حرکت به سمت آموزش و پرورش پیشرفته و در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش به سمت تعالی و رشد است و طی سال های طراحی و تصویب آن، همواره با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است و نمی توان گفت این سند بی عیب و نقص بوده اما در میان اسناد استراتژیک دستگاه های مختلف یکی از ممتاز ترین سند ها است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طراحی و تصویب برنامه های 6 زیر نظام سند تحول بنیادین، خاطر نشان کرد: اجرا و استقرار سند تحول بنیادین براساس اجرای برنامه های این 6 زیر نظام  صورت خواهد پذیرفت  که یکی از آنها زیر نظام نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که نیروی انسانی شایسته و کاربلد برای استقرار برنامه ها نباشد هیچ تحولی رخ نمی دهد، خاطر نشان کرد: شاید مهمترین زیر نظامی که باید مورد توجه جدی باشد زیر نظام نیروی انسانی است و آموزش و پرورش برای اجرای برنامه ها نیازمند نیروی توانمند، شایسته، با انگیزه و علاقه مند است.

بطحائی تعهد خدمت و دریافت حقوق دانشجو معلمان را مهمترین علت عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تغذیه و بیتوته دانشجویان دانست و بر اهتمام این وزارتخانه برای دریافت اعتباری مستقل و تامین هزینه شبانه روزی و تغذیه آنان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هیچ کشور و جامعه ای به عاقبت به خیری نخواهد رسید مگر با آموزش و پرورش پرشور، با نشاط و انقلابی، خاطر نشان کرد: اصرار بر اجرایی کردن سند تحول برای داشتن مدارسی متناسب با نیازهای دانش آموزان و با نشاط است، باید به سمتی برویم که برنامه های آموزش و پرورش پاسخگوی مدارس پویا، با نشاط و متناسب با نیازها باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت بازنگری جدی برنامه درسی از تلاش های تیم بازنگری برنامه درسی در دانشگاه فرهنگیان و رییس دانشگاه در این خصوص گفت.

وی در پایان با بیان اینکه اگر عاشق معلمی هستید انتخاب اصلح را انجام دادید، افزود: اگر به تعلیم و تربیت کشور علاقه دارید، مسیر موفقیت در نظام آموزش و پرورش را به سرعت طی خواهید کرد و گره های مزمن این نظام می تواند به دستان با تدبیر شما حل شود.


نظرات کاربران