بیانیۀ پایانی دهمین نشست سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مراکز تربیت معلم که مهمترین اش فعلاً دانشگاه فرهنگیان

 است مرکز ثقل اصلی نظام آموزش  و پرورش کشورند .

« مقام معظم رهبری»

 

بیانیۀ پایانی دهمین نشست سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

 

با استعانت از پروردگار متعال و هم زمان با ایام مبارک ماه ربیع الاول، دهمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در تاریخ ششم و هفتم آذرماه 1397 به میزبانی معاونت محترم پژوهش و فناوری و با هدف تبادل نظر و هم اندیشی پیرامون فرصت ها، چالش ها و موانع پیش روی اجرای برنامه ها، و نهایتاً فراهم آوری زمینۀ رشد و ارتقای کیفی دانشگاه برگزار گردید.

  در این نشست ریاست دانشگاه، استاد دکتر خنیفر، در بیاناتی روشنگرانه، با تأکید بر اهمیت تربیت معلم بومی، بهترین معلم را معلمی دانستند که از مجرای مطلوب، یعنی دانشگاه تربیت معلم، روند تربیت حرفه­ ای و تخصصی را بگذراند و جذب نهاد تعلیم و تربیت شود. آقای دکتر علی خاکی، معاون طرح و برنامه و توسعۀ منابع نیز در سخنان خود به اقدامات به عمل­آمده برای اجرای برنامه ­ها و روان­سازی امور اداری و مالی اشاره کردند. بخش اصلی نشست، تشریح دیدگاه ها و اقدامات مهم و نوآورانۀ معاونان محترم دانشگاه، آقایان دکتر طاهری­ نیا، دکتر روشندل و دکتر محمدی بود که طی آن، با مشارکت همکاران خود، فعالیت های حوزۀ مربوط را در سال 1397 تبیین کردند؛ برخی از این اقدامات به شرح زیر است:

 

  الف) حوزۀ پژوهش: در این حوزه دست کم 30 عنوان برنامۀ خلاقانه و نوآورانه جهت به سازی و ارتقای برنامه ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در سال جاری اجرا شده است که ازجمله می توان به اجرای برنامۀ سخنرانی هفتگی موسوم به "پژآهنگ"، تخصیص پست کلیدی حسابداری و امور قراردادها به بخش پژوهش و استقرار متولی مربوط، تصویب سازوکار فراگیر حمایت از پدیدآورندگان آثار علمی، به­ روزرسانی انتشار مجلات علمی و ... اشاره کرد. هم چنین تأکید شد برنامه ها و فعالیت های پیشین نیز با قوت استمرار یافته است.

 

ب) حوزۀ آموزش: در بخش آموزش، بازساماندهی گروه های آموزشی، پیگیری مجدّانۀ تبدیل وضعیت همکاران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روزآمدسازی مقررات آموزشی، توسعۀ تحصیلات تکمیلی، به سازی منابع انسانی از جمله آموزشگران دانشگاه، ایجاد سامانۀ ثبت فعالیت های کارورزی  و ... از جملۀ اقدامات مهم بوده است.

 

 پ) حوزۀ فرهنگی: در این حوزه، ایجاد سازوکار مناسب جهت حضور فعال و گستردۀ دانشجویان در برنامه های فرهنگی، واگذاری اجرای برنامه های فرهنگی به اساتید و دانشجویان، جلب مشارکت اساتید درتدوین و اجرای برنامه های فرهنگی، تخصیص بودجۀ نسبتاً متناسب به فعالیت های کانون ها و انجمن های علمی، توجه ویژه به اجرای برنامه های فرهنگی در سراهای دانشجویی و ... از جملۀ مهمترین اقدامات سال 1397 بوده است.

 

   ما معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و رؤسای مراکز تابعه، ضمن قدردانی از ریاست محترم دانشگاه به سبب حسن تدبیر و عنایت ویژه جهت زمینه سازی ارتقا و اعتلای کمی و کیفی نظام تربیت معلم کشور، و پاسداشت تلاش های بی وقفۀ معاونت های محترم دانشگاه و همکاران ستادی در اجرای برنامه های اثربخش، بر ضرورت انجام اقدامات زیر جهت دست یابی به اهداف والای دانشگاه تأکید می نماییم:

  1. اهتمام هرچه بیشتر در به کارگیری نیروی انسانی "توانمند و شایسته" در مراکز استان ها و پردیس ها
  2. افزایش تعداد متولیان حوزۀ پژوهش با تخصیص پست های سازمانی در واحدهای آموزشی و لایه های استانی
  3. به کارگیری کارشناسان و کارشناس مسئولان پژوهشی "متخصص و کارآمد" در پردیس ها براساس معیارهای علمی
  4. تأکید بر موضوع" نگاه به درون و تعامل با بیرون" در اجرای وظایف و برنامه های سازمانی دانشگاه
  5. تأکید بر تولید علم بومی و تدوین محتوای آموزشی مبتنی بر سرفصل های درسی مورد نیاز با استفادۀ حداکثری از ظرفیت های داخلی دانشگاه
  6. انجام پژوهش های مسأله محور و الزام پژوهشگران به ارائۀ پیشنهاد جهت کاربست نتایج تحقیقات (در صورت اقتضاء)
  7. پیش بینی دوره های بالندگی پژوهشی ویژۀ معاونان، و فراهم آوردن مقدمات حضور آنان در گردهمایی تقدیر از پژوهشگران در سطح ملی
  8. اهتمام به عضویت معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگیدر کمیتۀ انتصابات حوزۀ تخصصی و تصدی در استان ها
  9. حمایت مالی از طرح های علمی و خلاقانۀ دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی از طریق عقد تفاهم نامه با نهادهای پژوهشی مانند پارک های علم وفن آوری، خانه نخبگان و...
  10. اهتمام در پرداخت به هنگام حق التدریسِ استادان غیر موظف
  11. تلاش در جذب مأموران آموزشی توانمند جهت تأمین نیروهای آموزشی مورد نیاز پردیس ها
  12. قطب بندی استان ها جهت ساماندهی برنامه های فرهنگی، و تبادل تجارب استان ها با یکدیگر
  13. تخصیص بودجه برای فعالیت های آموزشی، پژوهشی وفرهنگی از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه
  14. شفاف سازی بودجه سالانه فعالیت های آموزشی، پژوهشی وفرهنگی جهت برنامه ریزی مالی در هر حوزه
  15. اهتمام ویژه در تسریع انتقال معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مأمور شاغل در دانشگاه بدون احتساب سنوات ماندگاری

 

در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای تمام دست اندرکاران برگزاری اجلاس ، عزت و سرافرازی کشور عزیزمان ایران را آرزومندیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

1397/9/7


نظرات کاربران