Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در جمع اعضای هیات علمی و مدرسان دوره آموزشی کارگروه سند تحول بنیادین در پردیس شهید چمران تهران:

تأکید بر تربیت انقلابی مبتنی بر اسلام انقلابی آینده نگر و ناظر بر نگرش مهدوی

حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان(سازمان مرکزی) در جمع استادان دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به اهمیت نقش دانشگاه فرهنگیان در رابطه با تربیت معلم انقلابی به تبیین دلالت های سند تحول بنیادین در تربیت انقلابی پرداخت.

وی اظهارداشت: والاترین و برترین معلم، وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) بوده که با مدد و وحی الهی، کار تربیت انسان ها و رهنمون شدن آنان به صراط مستقیم الهی را داشته و در تداوم آن ائمه (علیهم السلام) و پیشوایان دینی این مسئولیت مهم در عرصه تعلیم و تربیت را برعهده گرفتند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی ایران در حدوث و بقاء را فرهنگ بنیان برشمرد و اظهارکرد: اساس انقلاب، انقلاب فرهنگی بوده که رهبران و بزرگان انقلاب بر آن تاکید کرده اند؛وقتی انقلاب فرهنگ بنیان است آرمان ها و جهات تربیتی نمی تواند متناسب با آرمان ها و ارزش ها و اصول آن نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی و عبور انقلاب از بحران های مختلف، فراز و فرودهای بحران ها و فتنه های اجتماعی و نیز جنگ نرم دشمنان اسلام با ملت شریف ایران که تاکنون ادامه دارد و با آن مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: انقلاب تاکنون از گردنه ها و بحران های سختی  عبور کرده تا به این نقطه رسیده، البته همیشه انقلاب اسلامی در حال بازتولید و ساخت بوده و با تصویر مسیر تعالی، متناسب با آرمان ها حرکت خود را داشته است.

وی ادامه داد: همه مکاتب بشری با هرنگرشی ارزش بالایی برای تعلیم و تربیت قائل بوده و از نظر عقلانی هم این مسأله برای جوامع حائز اهمیت است که خود دلیلی بر اهمیت تربیت و فلسفه تربیتی جامعه می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان این که از دیرباز، تعلیم و تربیت، دانش، بینش، آینده و پیشرفت یک جامعه را تضمین کرده، گفت:  این که تربیت باید مهم ترین مسأله جامعه باشد حرف گزافی نیست  و در جامعه ما که با نگاه قرآنی و آموزه های نبوی و پیشوایان دین مسائل تربیتی دنبال می شود این مسأله بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که در عین وفاداری برخی افراد به امام و انقلاب،  گاهی دیده می شود که در بین آنان نسبت به مسأله تربیت، اختلاف سلیقه وجود داشته، تصریح کرد: در مسیر دستیابی به نظام تعلیم و تربیت متناسب با نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزش های انقلاب، مطالعه دقیق این سبک های تربیتی با اهمیت و  شایسته است،  درست نیست که ما با گذشت چهل سال از انقلاب، هنوز گرفتار سلیقه های متضاد و یا متعارض در زمینه تربیت اسلامی باشیم.

وی با اشاره به اهمیت بررسی و درک ضرورت تحول و اجرای مناسب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تعالی آن، گفت: براساس تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر این که « آموزش و پرورش کنونی ما ساخته و پرداخته فکر، برنامه ها و فلسفه ما نیست و بنای کار بر آن فلسفه ای نبود که امروز به دنبال آن هستیم» ضرورت طراحی، تدوین، تصویب، ابلاغ و اجرای سند تحول را بسیار روشن دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر، تدوین سند تحول بنیادین آموزش پرورش را حاصل تلاش صاحب نظران و دلسوزان تعلیم و تربیت و اقدامی با مشارکت گسترده دانست و افزود: بر این اساس ،به نظر می رسد برآیند ساحت اجتماعی و سیاسی و خروجی ساحت های دیگرسند تحول، تربیت انقلابی است .

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان این که کار جدی و پژوهشی بنیادین در زمینه تربیت انقلابی صورت نگرفته است، بر لزوم کار دقیق، جامع  و علمی در این زمینه از سوی استادان دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد.

وی با اشاره به تمایز دو اسلام سیاسی و اسلام ایدئولوژیک در نگاه آنها به سیاست، اظهار کرد:  اسلام سیاسی، اسلام انقلابی یعنی هم دارای مبانی ایدئولوژیک است و هم سیاسی است و به دنبال تربیت انقلابی است و در آن عمل، رفتار، مواجهه و نگاه بر اساس آرمان ها و ارزش ها و عمل تربیتی است. ولی اسلام ایدئولوژیک اسلام مناسکی صرف بدون توجه به سیاست است . 

وی با تأکید بر لزوم مطالعه گفتمان انقلاب اسلامی و استخراج شاخص های آن، و نقش معنادار آن در تحقق تحول بنیادین، گفت: تربیت انقلابی یعنی تربیت در گفتمان انقلاب اسلامی ایران با تفسیری که امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب از انقلاب تبیین کرده اند .

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مهم ترین شاخص های گفتمان انقلاب در نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را حاکمیت الهی، داشتن نگرش توحیدی، اسلام ناب، ولایت فقیه و حاکم اسلامی در تداوم راه پیشوایان و عصر غیبت، سیاست دینی، عدالت خواهی، معنویت گرایی در جامعه، فرد و خانواده دانست و خاطر نشان کرد: تربیت نسلی که خواهان، پیگیر و مطالبه گر عدالت، حصول مردم سالاری، عقلانیت، استکبار و ظلم ستیزی، استقلال، آزادی، حمایت از محرومان و مستضعفان از دیگر شاخص هایی است که باید در گفتمان انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت توجه به تربیت انقلابی از نظر علمی و ساحت های گوناگون سند تحول بنیادین، و نیز اهمیت آسیب شناسی نوع نگاه به تربیت انقلابی گفت: برآیند ساحت های شش گانه سند تحول، باید متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی و خروجی آن دانش آموز و نیز تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی باشد تا بتواند نیازها و آرمان ها و پیشرفت و تعالی کشور و ملت را تضمین نماید.