دکتر مصطفی عرب مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت در دومین روز از پنجمین دوره بالندگی دبیران شورای صنفی
ذهنیت منفی عاملی برای ایجاد رخوت، کسالت و بی انگیزگی
مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت در ابتدای سخنرانی خود ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از حضور دانشجومعلمان، مواردی را خطاب به دبیران شورا به شرح ذیل بیان نمود:
شورای صنفی و کانون های دانشجویی یکی از ارکان مهم دانشگاه فرهنگیان است و همانگونه که دانشگاه در رشد و تربیت کشور مرکزیت و ماموریت اساسی دارد، شورای صنفی نیز بعنوان نماینده دانشجومعلمان سراسر کشور نقش موثر خواهد داشت.
وی افزود: شما به عنوان اعضای شورای صنفی دانشگاه و بعنوان منتخب دانشجویان باید در حل مشکلات دانشگاه تعریف درخور شورای صنفی ترسیم کنید، بطوریکه موارد ذیل را در نظر داشته باشد:
تغییر و تحول متناسب با نیازهای واقعی دانشجویان
مسئولیت پذیری و تمرین مدیریت که در حقیقت کارورزی مدیریت تلقی می شود
افزایش بهره وری در بین کارکنان، مشاوران، اساتید و دانشجویان، شما رأی دانشجویان را به عنوان نماینده جلب کرده اید پس باید متعهد به پیگیری حقوق دانشجویان و بازویی برای کمک به مدیران و مسئولان باشید
ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان در زیست بوم های دانشگاهی
مشارکت دانشجویان در اداره واحدهای دانشگاهی
وی تصریح کرد: در سازمان بهداشت جهانی (WHO) بحث سلامت و سبک زندگی به عنوان موضوع محوری است که در این خصوص اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت دوره های بالندگی متعددی برای مشاوران و کارشناسان مشاوره و بهداشت برنامه ریزی کرده که تعدادی برگزارشده و سایر برنامه ها در دست اقدام است.
وی در پاسخ به پرسش های دانشجومعلمان در خصوص اینکه چرا احساس رخوت و کسالت ایجاد می شود و چگونه باید از آن جلوگیری کرد تصریح کرد: درست است برای انجام برخی از فعالیت ها نیاز به بودجه و تامین اعتبار است اما نمی توان آن را تنها دلیل نشاط، مشارکت و سرزندگی دانست بلکه باید به عواملی چون فرصت یادگیری و مطالعه توجه کرد. وی بیان کرد: عده ای از دانشجومعلمان ذهنیت منفی از مسائل دارند و این سبب ایجاد رخوت و بی حوصلگی می شود.
وی افزود: زمانی که ذهنیت فرد در مورد دانشگاه با آنچه موجود است متفاوت باشد و فرد نتواندسازگار شود آن گاه فرد با احساس رخوت، کسالت، بی انگیزشی، حس بی توجهی و تنهایی مواجه می شود.
وی از دانشجویان خواست خود را در مقابل بهبود وضعیت و کیفیت زیست در واحدهای دانشگاهی مسئول بدانند و در خصوص تغییر از وضع موجود به وضع مطلوب مشارکت جدی داشته باشند.