معاون پژوهشی و فناوری در اختتامیه روز پژوهش عنوان کرد:
پرهیز ازپژوهش هایی با شاخص های بی ریشه و رقابت های بی ثمر در این حوزه
دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در اختتامیه جشنواره پژوهش و مراسم تقدیر از پژوهشگران و برگزیدگان پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، ضمن تبریک هفته پژوهش، برگزاری هفتمین مراسم ملی روز پژوهش، سومین جشنواره پویش دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان و آمادگی برای حضور در نمایشگاه فن بازار را از اهداف این گردهمآیی برشمرد.
وی اهدای گرنت به عنوان پاداش به اعضای هیئت علمی، صرفه جویی 70 درصدی در بخش هزینه های مصرفی برگزاری مراسم و رشد 40 درصدی جوایز و تشویقی ها به پژوهشگران را از وجوه متمایز جشنواره امسال نسبت به سال های گذشته دانست.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با نگاهی نقادانه به رویکرد پژوهشی کلان کشور، برخی از آنها را اقدامی با شاخص های بی ریشه و رقابت های بی ثمر نامید و افزود: افتادن در این بازی ها و رقابت برای رتبه هایی که بی اثر هستند همان چیزی است که برخی دانشگاه ها به دام آن افتاده اند و هیچ نفعی برای کشور و جامعه ندارند.
وی تصمیم سازی، فرهنگ سازی و ساختار سازی را 3 محور اصلی حوزه پژوهش دانشگاه عنوان کرد و گفت: به منظور تصمیم سازی در این معاونت سطوح حمایت از پدیدآورندگان تعریف و مشخص شد، همچنین سه مجله تخصصی داخلی دارای اعتبار علمی – ترویجی داخلی شدند که در امتیاز گیری مقالات و گرنت ها تاثیر خواهد داشت.
دکتر طاهری نیا تاسیس مراکز رشد، طرح پژآهنگ و طرح مشاوره پژوهشی را اقداماتی در راستای ساختار سازی و قالبی برای تکمیل چرخه پژوهشی دانشگاه دانست.
وی از اهتمام ویژه برای مستقل کردن حسابداری پژوهشی و نیز امور قراردادها در این معاونت خبر داد و افزود: برای پویایی و ارتقاء پژوهش تمامی اعتبارات اعطایی به استان ها باید با رعایت ضوابط پژوهشی هزینه شود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، مدیریت حامی و پشتیبان پژوهشگر، کارشناسان راهنما و تسهیل گر و پژوهشگرانی با اخلاق علمی و ارائه پژوهش های معتبر و پاک را از شاخص های فرهنگ سازی در حوزه پژوهش برشمرد و خاطر نشان کرد: برخی نوشته ها زیاد، ضعیف و بی محتوا هستند، کیفیت کارهای پژوهشی مهمتر از کمیت است و باید در این خصوص پژوهش ها را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به برنامه نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران آن را یادگاری ماندگار از مدیریت دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و از خانواده دانشگاه در استان ها خواست: هر چه می توانید با مدیریت خلاقانه، برای باشکوه و شایسته برگزار شدن آن تلاش کنید.
دکتر طاهری نیا تاسیس قطب های پژوهشی، مدیریت دانش و استفاده از ظرفیت های مهارت آموزان ماده 28 را به عنوان سه ظرفیت دانشگاه در سال 98 برشمرد و افزود: بر اساس طرح تاسیس قطب های پژوهشی، گروهی از پژوهشگران هم رشته و یا با رشته های مرتبط پروژهای کلان را تعریف و در این خصوص همکاری می کنند.
وی در پایان جذب نیروی متخصص در حوزه کتابداری و انتصاب معاونان پژوهشی استان ها با نظر معاونت پژوهشی را از الزامات کسب موفقیت در این حوزه عنوان کرد.