Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در نشست دبیران شوراهای انضباطی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور:

توجه به آرایش درونی دانشگاه زمینه ای برای استحکام درونی آن است

حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (سازمان مرکزی) دانشگاه فرهنگیان در نشست دبیران شوراهای انضباطی بدوی پردیس های دانشگاه فرهنگیان که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان قم برگزار شد؛ با اشاره به فرصت مغتنم حضور در جوار کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س)، حضور در این نشست را زمانی برای بحث و گفتگو پیرامون دغدغه ها، ابهامات، مشکلات و موانع مسیر در راستای مهیا کردن شرایط و زمینه مناسب تر برای تحقق رسالت مهم تربیت معلم شایسته در دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

وی ضمن بیان حدیثی از حضرت رسول(ص) در خصوص اهمیت خدمتگزاری به مومنان، گفت: با توجه به آموزه های دین اسلام، خدمت و خدمتگزاری بسیار حائز اهمیت و فرصتی برای کمال انسان است، اگر انسان آن را درک کند می تواند به تعالی معنوی و کمال دست یابد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر خدمتگزاری به جامعه تعلیم و تربیت را توفیقی در راستای خدمتگزاری به افراد مومن و گره گشایی از کار آنان برشمرد و بر اهمیت آماده کردن زمینه برای تربیت معلمان شایسته در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و افزود: هدف نهایی حیات انسان از منظر اسلامی و بانگاه به قرآن و آموزه های اهل بیت، به ثمر رسیدن جوهر اعلای حیات و ارتقاء حقیقت واقعی درون انسان است.

وی خدمت و گره گشایی ها را از مصادیق عبادت و برای به ثمر رسانیدن جوهر حیات انسانی در ابعادگوناگون عنوان کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به وسوسه های شیاطین جن و انس برای باز داشتن انسان از حرکت در مسیر اصلی و کمال، تصریح کرد: از شگرد های شیطان است که انسان ها را از اقدامات شایسته ای مانند جهاد،ایثار، مجاهدت، شهادت ، تلاش های علمی سالم باز دارد و در این مسیر خدمت درست به دانشگاه فرهنگیان متناسب با مقصد اعلای دانشگاه و تحقق مطلوبِ اهداف بلند تربیت معلم و عرصه تعلیم و تربیت، افراد را دچار غفلت، بی توجهی و انحراف فکری نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به تربیت معلم به مثابه مربی و نقش چندگانه آنان، گفت: انتقال دانش به فراگیر یکی از کارکردهای معلمی است.

وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت های کمیته های فرهنگی و دانشجویی برای تحرک موثر فرهنگی و کسب مهارت در اوقات فراغت در سراهای دانشجویی تاکیدکرد.

مسئول دفتر نهاد با بیان اینکه در تربیت معلم  نباید به دنبال تربیت گلخانه ای بود ، تصریح کرد: معلم باید آزاد اندیش، پویا، بانشاط، فعال، امیدوار به آینده، مسئولیت پذیر و نظم پذیر باشد و زمینه های کنش های این چنینی برای او فراهم آید.

وی در ادامه نقش کمیته های انضباطی را در پیشگیری از وقوع تخلف و جرم، آسیب شناسی و بررسی ریشه ها و ارائه راهکار مهم دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر بر ضرورت نگاه نظام واره به دانشگاه و فهم مشترک در خصوص فلسفه تاسیس دانشگاه و کارکردهای آن و پرهیز از جزیره ای عمل کردن در معاونت های دانشگاه تاکید کرد .

وی عدم تدوین و فهم مشترک و عملیاتی سازی نظام تربیتی- فرهنگی در دانشگاه را به عنوان مهمترین خلاء و برداشت و عمل سلیقه ای در دانشگاه عنوان و اظهار کرد: در این راستا اخیرا از ظرفیت شورای علمی تعلیم و تربیت اسلامی  دانشگاه در حال استفاده برای این مهم هستیم و پس از تدوین پیش نویس اولیه آن در اختیار گارگروه های تخصصی دیگر از دفاتر نهاد و نیز با ترکیب استادان و دانشجومعلمان و کارشناسان فرهنگی به منظور تکمیل این نظام فرهنگی و تربیتی قرار می گیرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، ترویج فرهنگ مطالعه و کار علمی و فرهنگی در میان دانشجومعلمان تاکید و بر ایجاد کتابخانه های سیار در این راستا در سراهای دانشجویی اشاره کرد.

وی در پایان نیز با آرزوی توفیق و سربلندی برای دلسوزانی که در این عرصه خدمت می کنند افزود:  تردیدی نکنید که با رشد سالیانه سنجش کیفیت دانشگاه خرسندی امام عصر(عج) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را فراهم خواهید کرد.

وی افزود : اگر مردم احساس کنند این دانشگاه بهترین معلمان را برای فرزندان آنان تربیت کرده است قطعا خود مردم دانشگاه را بیش از مسئولین کشور مورد حمایت عملی قرار خواهند داد. .

وی تقویت استحکام های درونی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را از الزامات پیش روندگی و پیش برندگی آموزش و پرورش برای نظام اسلامی دانست و افزود: در صورت حصول این استحکام است که می توان معلم پروری به معنای واقعی  را تصور کنیم و امید داشته باشیم در دانشگاه کارهای مهمی رقم بخورد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به  فرمایش رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر ضرورت پرداختن به آرایش درونی دانشگاه، آرایش درونی دانشگاه را زمینه استحکام درونی برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه فرسودگی روش ها و ساختمان ها و مسائل مرتبط با فضاهای آموزشی می توان گفت که خیلی به این آرایش درونی توجه نشده و نیاز به جهش ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه افزایش کمیت پذیرش دانشجو و ارتقاء کیفیت باید  همزمان در نظر گرفته شود، گفت:  دانشجو در همان سال اول اگر شاهد جهش در کیفیت نباشد دچار سرخوردگی ها و ناراحتی می شود و آن را به گونه ای دیگر بروز می دهد.

مسئول دفتر نهاد، تربیت و آموزش معلمان (معلم پروری) و کشف و ترسیم آینده را دو مورد از کارکردهای مصداقی در دانشگاه فرهنگیان برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه باید ضمن گذار سریع ازمسائل معمول در همه دانشگاه ها که حق طبیعی دانشجو نیز است، باید به عنوان قوه عاقله آموزش و پرورش عمل کند و در حوزه نظریه پردازی در عرصه تعلیم و تربیت و علم نافع و مرجعیت علمی برای دستیابی به تعلیم و تربیت اسلامی، حرف برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره عدم وفاق برخی پیروان امام(ره) و دغدغه داران عرصه تعلیم و تربیت که معتقد به آرمان و ارزش های انقلاب هستند برای اتفاق نظر در یک مدل تربیت معلم اظهارکرد: هرچه سریعتر بایداختلاف نظرها و سلیقه ها در زمینه تربیت معلم را کنار گذاشت و با توجه به  اهمیت تعلیم و تربیت و ضرورت وجود چنین دانشگاهی با رسالت ویژه تربیت معلم این عرصه را سامان داد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه  نگرشی که بعد دانشی معلمی را مهم نمی داند خلاف جهت گیری و نظر رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: معلم باید کارآمد و مایه علمی داشته باشد و برخوردار  از دانش باشد".

وی خاطر نشان کرد: مگر معلم بدون دانش و علم می تواند کارآمدی داشته باشد؛ کسب مهارت و دانش  باید هر دو در فضای دینی و انقلابی دانشگاه اتفاق بیفتد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از پشتوانه قوی رهبر معظم انقلاب برخوردار است،اظهار کرد: اگر همه عناصر و ارکان دانشگاه برای تحقق رشد و تعالی دانشگاه دست به دست هم ندهند، حمایت های رهبرمعظم انقلاب را هدر داده اند.

وی بر مشی و نگاه تربیتی دبیران شوراهای انضباطی بدوی تاکید و تصریح کرد: هدف کمیته انضباطی سلامت محیط دانشگاه است نه مچ گیری، و حتی مشی تربیتی داشته باشند، کمیته های انضباطی باید با مسائل مواجهه ظریف، حساس، هوشمندانه و مبتنی بر اصلاح داشته باشند.