دیمه ور، معاون ابتدایی وزیر آموزش وپرورش در پردیس امام سجاد(ع) بیرجند:
دانشگاه فرهنگیان برای تحقق اهداف متعالی خود نیاز به زیر ساخت های لازم دارد
همایش ملی رسالت و نقش دانشگاه فرهنگیان در پرورش معلم متعهد و متخصص، شنبه 27 اردیبهشت 93، با حضور دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش؛ دکتر صدری، مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ جمعی از سرپرستان، معاونان، اساتید و دانشجو معلمان پردیس ها و مراکز آموزش عالی؛ فرماندار و مسؤولان استان خراسان جنوبی در پردیس امام سجاد (ع) بیرجند برگزار شد.
دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این همایش، از رتبه بندی معلمان برای ارتقای آموزشی خبرداد و گفت: دانشگاه فرهنگیان برای تحقق اهداف متعالی خود نیاز به زیر ساخت های لازم دارد و مسؤولان باید برای رفع مشکلات این دانشگاه تلاش نمایند.
وی، ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، دانشگاه فرهنگیان نقش بسیار سازنده ای دارد.
معاون آموزش ابتدایی خاطر نشان کرد: درشرایط کنونی پیشرفت علم، ضروری است معلمین با فناوری روز دنیا آشنا باشند، زیرا یکی از ابزارهای تعلیم و تربیت و تولید علم به منظور تسریع و یادگیری همین تجهیزات و فناوری هوشمند در مدارس می باشد.
دیمه ور با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی، عنوان کرد: سبک زندگی ایرانی اسلامی در برنامه های تعلیم و تربیت ما غایب است، لذا باید این مهم در دروس دانش آموزان گنجانده شود.
دراین همایش دکتر صدری، ضمن سخنانی با اشاره به این مطلب که 60 درصد ساعات درس دانشگاه فرهنگیان، به صورت عملی ارائه می شود، گفت: رویکردی که دانشگاه دنبال می کند، در سند تحول بنیادین نشان داده شده است.
وی، با بیان آن که رویکرد نخست دانشگاه فرهنگیان توجه به هویت این دانشگاه است، تصریح کرد: بخش اعظم این هویت، تخصص گرایی حرفه ای است.
مشاور سرپرست دانشگاه، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید بتواند هر روز یک نوآوری، تعامل و فعالیت ارزشمند داشته باشد. دکتر صدری، انسجام درونی را سبب نشاط در سیستم دانست و تصریح کرد: در تلاشیم، در عین پویایی و تعامل بین دانشجو معلمان و اساتید، محیطی آرام فراهم نماییم.
وی، وجود آزادی و استقلال را از دیگر ابزارهای هویتی دانشگاه فرهنگیان خواند و یادآور شد: باید در این دانشگاه نظرات مختلف با هم جمع شود.
مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان، یکی از ابزارهای دانشگاه فرهنگیان را تام بودن آن دانست و گفت: این دانشگاه باید در ارائه موضوعات و الگوها تام باشد.
دکتر صدری، با بیان این که نیروی انسانی از موارد راهبردی دانشگاه فرهنگیان است، خاطر نشان کرد: ظرفیت های پژوهشی و آموزشی از مسائل اساسی این دانشگاه است و یکی از رویکردهای دانشگاه فرهنگیان توجه به هویت و تعهد معلمان است.
مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تخصص گرایی را یک حرفه برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید روند روبه رو رشد، بالندگی و شور ونشاط داشته باشد تا شاهد نوآوری وتعامل باشیم.
وی، افزود: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه مستقلی است و برای پیشرفت تعلیم و تربیت از همه صاحب نظران درعرصه ی تعلیم وتربیت استفاده می کند.
دکتر صدری، با بیان اینکه در چند سال آینده پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان رتبه های بین 300تا400کنکور سراسری هستند، تأکید کرد: خروجی های این دانشگاه، باید دارای صلاحیت های خاص و مثبت باشند.
در این مراسم، عصمت میری، سرپرست پردیس امام سجاد(ع) و دبیر اجرایی همایش ملی رسالت و نقش دانشگاه فرهنگیان در پرورش معلم متعهد و متخصص، افزود: هدف از برپایی این همایش در پردیس امام سجاد (ع) خراسان جنوبی، توجه به امر تعلیم وتربیت و همچنین توجه ویژه به کمیت و کیفیت آن است، آن هم در بیرجند که خوداز دیر باز مهد فرهنگ، علم، هنرو ادب بوده است و جایی که می توان در هر وجب از خاکش گوهری کمیاب جُست.
دکتر خامسان، دبیر علمی همایش نیز در این مراسم، گفت: در پاسخ به فراخوان این همایش، 295 مقاله از سوی پژوهشگران و صاحب نظران به دبیرخانه ی همایش ارسال شد. این مقالات توسط کمیته ای علمی متشکل از اساتید دانشگاه های استان خراسان جنوبی (دانشگاه بیرجند، دانشگاه پیام نور و پردیس های امام سجاد (ع) و شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان) مورد بررسی و در نهایت 132 مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند. از این تعداد 17 مقاله به صورت ارایه شفاهی و11 مقاله تمام متن و 104 مقاله به صورت پوستر و چکیده پذیرش شدند.
شایان ذکر است، ارائه مقالات علمی در 3 سالن و در هر سالن 4 مقاله به صورت سخنرانی همزمان ارائه گردید و پس از سخنرانی پایانی و قرائت بیانیه همایش از 4 مقاله برتر تقدیر شد.