Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهر محمدی در نشست هم اندیشی تربیت معلم در ایران با موضوع الگوهای پذیرش دانشجو معلم:

تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل درامر تربیت معلم

دکتر مهرمحمدی در نخستین نشست هم اندیشی تربیت معلم در ایران با موضوع الگوهای پذیرش دانشجو معلم گفت: بسیار خوشحالم که دانشگاه فرهنگیان، مهد بحث های تعلیم و تربیت شده است.

وی، تربیت معلم را مسأله ای بسیار حساس، پیچیده و مهم دانست و تصریح کرد:  متاسفانه در کشور، بحث های نظری تعلیم و تربیت، مورد غفلت واقع شده است و دانشگاه فرهنگیان باید این غفلت را جبران کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، افزود: یکی از رسالت های مهم دانشگاه فرهنگیان، جبران غفلت های نظرورزی و نظرپردازی آن هم در شکل متمسک به شرایط دینی، فرهنگی و اجتماعی کشور است.
دکتر مهرمحمدی، با تقدیر از حضور سخنرانان این همایش، خاطر نشان کرد: تربیت معلم یک مقوله ی استراتژیک ملی، فرابخشی و فرا دستگاهی می باشد و گفت: تربیت معلم بسیار پیچیده و چند وجهی است، همچنان که تربیت، امری پیچیده و چند وجهی است.
وی، بر ضرورت استفاده به جا و بهینه از ظرفیت های بالفعل و بالقوه جامعه برای امر تربیت معلم، تأکید کرد و افزود: برای تربیت معلم باید به تقسیم کار ملی و در سطح ملی اندیشید.
 
دکتر مهر محمدی، ادامه داد: امر تربیت معلم نباید در یک دستگاه مانند آموزش و پروش یا وزارت علوم منحصر شود.
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تأسیس دانشگاه فرهنگیان را امری مبارک و مطلوب خواند و گفت: آیا این شکل فعلی پذیرش و طراحی دانشجو که توسط اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شکل می گیرد، شکل مطلوب است؟ و آیا بهترین و مستعدترین ها برای پرورش افرادی که نسل جدید میهن اسلامی را به آن ها می سپاریم،  با این شیوه به دست می آید؟
 
دکتر مهر محمدی، دانشگاه فرهنگیان را ستادی برای ماموریت مدیریت امر تربیت معلم و تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: این دانشگاه، نباید صفر تا صد تربیت معلم را بر عهده بگیرد و این یک دانشگاه فرهنگیان دیگری می تواند باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید امر مشارکت ملی در حوزه ی تربیت معلم را با استفاده از تمام ظرفیت های ملی و حتی بین المللی مدیریت کند.
وی، بر عدم  رقابت با مراکز مستقل علمی تأکید کرد و گفت: معلم ریاضی ما، باید دانش تخصصی را در دپارتمان ریاضی دانشگاه شریف و تهران بگذراند.
دکتر مهر محمدی ادامه داد: کسی که لیسانس ریاضی و بنیه علمی دارد، با این سرعت در دانشگاه فرهنگیان نمی شود با توان علمی وی رقابت کرد و دپارتمان ریاضی، شیمی و ادبیات در دانشگاه فرهنگیان تأسیس کرد که بتواند آن بنیه ی علمی را ایجاد کند.
 وی، تصریح کرد: اگر مسؤولان دانشگاه فرهنگیان، نتوانند آن بنیه ی علمی را ایجاد کنند کم فروشی و اگر از ظرفیت های مستقل علمی کشور استفاده نکنند، کفران نعمت کرده اند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به چند رشته بودن دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، گفت: برای آنکه وضعیت تک رشته ای ایجاد نشود،  کسانی که مایلند در آینده و با ورود به حرفه ی معلمی، ریاضی تدریس کنند، می توانند با گذراندن دوره هایی، مجموعه ی دروس دیگر را هم بخوانند.
 
دکتر مهر محمدی، تأکید کرد: ما مگر فقط معلم تربیت می کنیم؟ مشاور و مدیر نیز تربیت می کنیم، مأموریت تأمین نیروی انسانی در همه عرصه ها وظیفه دانشگاه فرهنگیان است و در اینجا دیگر بحث تک رشته ای مطرح نیست.
 
وی، تربیت حرفه ای را مزیت شاخص آموزش و پرورش دانست و محروم بودن و ناچیز بودن کارورزی، را مورد نقد قرار داد و افزود: کارورزی، روح برنامه های تربیت معلم است و تلاش کرده ایم ۴  واحد این درس را به ۱۰ واحد اضافه کنیم و معتقد هستیم که این ۱۰ واحد هم منظور ما را تامین نمی کند و در سراسر برنامه ها، باید روح کارورزی حاضر باشد.  زیرا کارورزی، پیوند زدن دانش با حل عینی، عملی و تربیتی در کلاس درس است و معلم در مدرسه معلم می شود.
 
وی، خواستار تمرکز آموزش و پرورش در تربیت حرفه ای معلمان شد و تصریح کرد:دانشگاه، جای تربیت حرفه ای نیست بلکه مکانی علمی است و تربیت حرفه ای بنیان علمی دارد اما برای اینکه شخصیت و هویت حرفه ای پیدا کند یک مقدمه لازم دارد.
 
دکتر مهر محمدی، ضرورت تربیت فرهنگی و دینی دانشجو معلمان را مورد تأکید قرار داد و افزود: معلم باید یک شاکله دینی و فرهنگی قوی داشته باشد و برای شکل گیری این شاکله، دانشگاه فرهنگیان  باید، تمام نهادهایی که می توانند در تربیت دینی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و بدنی سهیم باشند را مدیریت کند.
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در همین راستا از تلاش برای عقد تفاهم نامه با وزارت ورزش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان میراث فرهنگی و گردشکری خبر داد و افزود: تمام دستگاه ها و متولیان امر فرهنگی کشور باید آگاه شوند که در خصوص تعلیم وتربیت مأموریت و مسؤولیت دارند.