Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

برگزاری نشست علمی تخصصی چیستی، چرایی برنامه معلم پژوهنده با واکاوی تجارب در ایران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان تهران ، دکتر رضا ساکی  ضمن تبیین اهداف این نشست، که درمرکز شهید شرافت تهران برگزار شد گفت:گفتمان سازی علمی در حوزه تربیت معلم را بعنوان یک ضرورت اساسی و زمینه ساز توسعه این حوزه است و تاکید کرد جدایی آموزش از پژوهش خطای بزرگی  در عرصه تعلیم و تربیت است. وی برنامه معلم پژوهنده  را بعد از 22 سال اجرا بعنوان یک اقدام نوآورانه نیازمند بازسازی نظری و اجرایی برشمرد که باید این تجربه  با حضور صاحب نظران در معرض نقد و بازاندیشی قرار گیرد تا زمینه اصلاح و بهبود آن فراهم گردد. رضا ساکی پژوهندگی را عنصر اصلی حرفه معلمی دانست که بدون آن، معلمان قادر به انجام اثربخش وظایف و ماموریت های خود نخواهند بود، پژوهندگی مورد نظر نیز مجموعه ای از روش های پژوهشی معلم محور نظیر اقدام پژوهی، روایت پژوهی و درس پژوهی را در بر  می گیرد. دکتر ساکی  بی توجهی پژوهش های کلاسیک و دانشگاهی به نیازهای علمی معلمان و تعلیم و تربیت را نیز خسارت بار و مصداق اتلاف منابع دانست که باید به هدایت بیشتر مسیر آنها به سمت و سوی مسایل اساسی معلمان و تعلیم و تربیت همت گمارد. همچنین نسبت به تسلط و نفوذ رویکرد پژوهش های کمی و کلاسیک برپژوهش های معلم محور هشدار داد و برنامه ریزان را به مراقبت از هویت کیفی این دسته از پژوهش ها فراخواند.

در ادامه حدادی معاون پژوهشی و برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش تهران به ارائه گزارشی از اجرای برنامه در تهران در 5سال اخیر  همراه با نقاط ضعف وقوت وراهکارهای توسعه وتعمیق آن پرداخت و اظهار داشت با وجود موانع اما این برنامه جای خود را در میان معلمان تهران باز کرده است.

سخنران بعدی این نشست دکتر نامی بود که به ارایه گزارش یافته های پژوهش خود پرداخت که با تحلیل و جمع بندی 35 طرح پژوهشی مرتبط  با اقدام پژوهی انجام شده است. ایشان با تحلیل مبسوط دستاوردها وکاستی های برنامه معلم پژوهنده گفت این برنامه با همه نواقصش جنبشی پژوهشی در مدارس پدید آورده و نیز تداوم آن در طول 22 سال گذشته نشان از موفقیت  برنامه معلم پژوهنده دارد.

همچنین دکتر کاظم زاده معاونت هماهنگی مرکز آموزش عالی شهید شرافت با ارائه کلیپ وسخنانی به تاریخچه  این برنامه در جهان اشاره کرد و میزان توجه کمی وکیفی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان را نسبت به اقدام پژوهی توضیح داد. وی رویکرد معلم پژوهنده را در محتوای برنامه درسی حدود سی درس در دوره کارشناسی آموزش ابتدایی را بارز اعلام نمود.

حسن ختام برنامه سخنرانی آقای دکتر اطمیشی از اساتید برجسته در جامعه شناسی تعلیم وتربیت بود وی در خصوص  ضرورت تعلیم تربیت برابر به همگان وسواد حقیقی در دنیای کنونی پرداخت واشاره کرد دنیای کلاس و وجود فراگیران اقیانوسی از استعدادها را با توجه به جهان بینی اسلامی در خلقت آدمی در خود دارد که باید هدایت وشکوفا گردد.