دکتر علی نژاد در سی و یکمین جلسه شورای تخصصی دانشجویی دانشگاه فرهنگیان:

شورای تخصصی دانشجویی به عنوان یکی از فراگیرترین شوراهای دانشگاه

سی و یکمین جلسه شورای تخصصی دانشجویی دانشگاه به منظور بررسی شیوه نامه انجمن های ورزش  خوابگاهی پردیس ها و مراکز آموزش عالی تابعه، برنامه جامع مدیریت اوقات فراغت دانشجو معلمان در سراهای دانشجویی پردیس ها و مراکز آموزش عالی تابعه  و احیاء مراکز مشاوره برگزار شد.

دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن خیر مقدم به مدعوین حوزه ستاد و صف  بیان کرد: برگزاری دوره بالندگی حرفه ای در استان های قم و خراسان رضوی ویژه کارشناسان تربیت بدنی، دبیران شورای انضباطی، دبیران شورای صنفی و کاربران سامانه تغذیه فرصتی بسیار مناسب برای تبادل افکار و تشریک تجربیات بود.

وی با بیان اینکه ارتقا سطح خدمت رسانی و برنامه ریزی مدون و همچنین ارتقاء کیفیت سبک زندگی و ایجاد نظم در فراهم آوری امکانات رفاهی حداکثری دانشجومعلمان بر اساس آیین نامه از اهداف اساسی دانشگاه و معاونت دانشجویی است افزود:  شورای تخصصی دانشجویی به عنوان یکی از فراگیرترین شوراهای دانشگاه است که اعضای آن از بین افرادی است که به تمام مسائل آموزشی-رفاهی- دانشجویی- فرهنگی و پژوهشی در تمامی سطوح مرتبط هستند.

وی در ادامه وظایف و اختیارات شورای تخصصی دانشجویی را مواردی از جمله برنامه ریزی و سیاست گذاری در حیطه اختیارات و شرح وظایف معاونت و حوزه دانشجویی، تدوین و ابلاغ روش ها، آیین نامه ها، مقررات و برنامه های حوزه معاونت به استان ها، بررسی و پیشنهاد شیوه نامه های مورد نیاز حوزه مربوطه، تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت برنامه های حوزه معاونت و ارائه راهکار، تعامل با شورای تخصصی دانشجویی استان و استفاده از پیشنهادهای آنها و تدوین برنامه سنواتی معاونت و ارائه به مراجع ذیصلاح دانشگاه برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به دانشجومعلمان جوان اعتماد شود افزود: با افزایش روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری بالای این عزیزان ضمن نظارت و رعایت چارچوب ها می توان به صورت منطقی بسیاری از فعالیت ها را در دانشگاه و سراها اجرایی کرد. وی کار دانشجویی را مظهر اعتماد به دانشجو معلمان دانست و گفت هر جا به دانشجو معلمان اعتماد شده ، نتیجه و برون ده کار رضایت بخش تر شده است.

 

دکتر علی نژاد  آموزش  مسائل حقوقی مرتبط با فعالیت های ورزشی و صنفی دانشگاه در این دوره های آموزشی را یکی از کارکردهای مهم و مفید برشمرد و افزود: انجمن های ورزش خوابگاهی پردیس ها و مراکز آموزشی یکی از برنامه های جامع به منظور استفاده مفید از اوقات فراغت است.

 وی طرح دو منو شدن غذا در دانشگاه را عامل صرفه جویی و رضایت مندی دانشجو معلمان دانست و با امید به جاری سازی آن  بیان کرد: طرح هایی در راستای افزایش خدمات رسانی و ارائه تسهیلات ویژه دانشجو معلمان در حال برنامه ریزی و نهایی شدن است.

 دکتر علی نژاد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) امر به ورزش را امر به معروف دانست و بیان کرد: باید ورزش در سبک زندگی دانشجو معلمان قرار گیرد و حضور در فعالیت ها و رویدادهای ورزشی جزو تجربیات زیسته دانشجو معلمان قرار گیرد. ایشان عدم صدوراحکام دانشجو معلمان ورودی جدید را یکی از مسائل دانشگاه دانسته و اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک این موضوع مرتفع گردد.

معاون دانشجویی دانشگاه سپس با اشاره به شرح وظایف شورای تخصصی از تشکیل مجدد این شورا پس از مدتی وقفه اظهار خرسندی کرد و این شورا را حلقه اول بررسی و تصویب سیاست ها و برنامه ها ی حوزه دانشجویی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین سید امین الله دادگر نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان برگزاری مجدد شوراهای تخصصی در سطح دانشگاه و بویژه شورای تخصصی دانشجویی که ارتباط مستقیم با سلامت روانی، جسمانی و حرکتی دانشجو معلمان را دارد عاملی مهم در استفاده از خرد جمعی به منظور برون رفت از وضعیت موجود و اعتلای دانشگاه دانست. وی پیش بینی منابع انسانی، مالی و اطلاعاتی را مهمترین عامل در تحقق سیاست گذاری ها و راهبردهای دانشگاه که در نمایه معاونت ها و برنامه های عملیاتی استان ها وجود دارد و از طریق بخشنامه ها و دستور العمل ها جهت دهی می شود را الزامات دانست.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان دانشجو محور کردن فعالیت ها را عاملی مهم در جلوگیری از خمودگی و خمیدگی دانشجو معلمان و غنی سازی اوقات فراغت ایشان دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر کافی نبودن فعالیت انجمن های ورزشی در سراهای دانشجویی را یکی از خلاء های موجود در دانشگاه برشمرد که باید به آن توجه ویژه شود. وی انجام اردوها و کوهنوردی را از جمله فعالیت های کم هزینه و قابل اجرا در همه استان های کشور دانست و بیان کرد: حضور در این فعالیت ها موجب کارورزی عملی، یادگیری فعالیت های مشارکتی و تیمی در دانشجو معلمان خواهد شد.

دکتر روحی مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه ضمن خیر مقدم به مدعوین، برگزاری شورای تخصصی را فرصتی مغتم برای افقی سازی دانشگاه و ارتباط صف و ستاد دانسته و بیان داشت: انجمن های ورزشی مظهر نهضت داوطلبی در دانشگاه ها هستند. دبیر شورای دانشجویی دانشگاه با اشاره به افتخاری بودن عضویت دانشجو معلمان در انجمن های ورزشی، نهضت داوطلبی ورزشی را نهضتی نوین در مسابقات و رویدادهای ورزشی ملی و حتی بین المللی و فیزو (مسابقات ورزشی دانشجویان جهان) دانست. وی حضور  مدیران استانی در راس انجمن های ورزشی به عنوان رئیس انجمن را مهمترین عامل و پشتیبان فکری، عملی و اجرایی در تحقق کارکردها و وظایف انجمن های ورزشی دانست و بر حضور حداکثری دانشجو معلمان در انتخابات انجمن ها ی ورزشی و همچنین جاری سازی فعالیت های و اهداف این انجمن ها تاکید داشت و بیان کرد: در طرح اصلح امتیاز ویژه ای برای فعالین انجمن های ورزشی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه بیان کرد: دانشجو معلمانی که در شورای انضباطی دارای محکومیت هستند نمی توانند در انتخابات انجمن های ورزشی کاندید شوند و همچنین مدیران استانی می توانند برای دانشجو معلمان فعال در انجمن های ورزشی کار دانشجویی لحاظ کنند.

آقای آقاخانی مدیر کل برنامه ریزی خدمات و رفاه دانشجویی ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای انقلاب فرهنگی و تولد حضرت زینب (س) با اشاره به ماهیت تحصیل شبانه روزی دانشجو معلمان بر اهمیت وجودی و اجرایی برنامه و تقویم برای تمام ساعات شبانه روز دانشجو معلمان تاکید کرد. وی غنی سازی اوقات فراغت دانشجو معلمان با توجه به وجود وقت و انرژی کافی در دانشجو معلمان را از مهمترین کارکردها و وظایف دانشگاه دانسته و ارائه خدمات ورزشی، دانشجویی، کتابخانه و اینترنت در ساعات خارج از ساعات حضور در کلاس را خواستار شد. مدیر کل برنامه ریزی خدمات و رفاه دانشجویی با اشاره به برخی نارسایی ها و مشکلات موجود در دانشگاه از اتخاذ برنامه ریزی و راهبرد های لازم برای کاهش این دسته از موارد خبر داد.

در ادامه این جلسه اعضای شورای تخصصی نظراتی از جمله لحاظ نمودن الزامات جاری سازی بخشنامه ها و دستور العمل ها، مشکلات نیروی انسانی اعم از کمبود نیرو و پست های ترکیبی، کمبود اعتبارات کار دانشجویی و تخصیص ناکافی این اعتبارات، لزوم لحاظ نمودن کار دانشجویی در حوزه ورزشی و دانشجویی در تفاهم نامه های استانی، شناور سازی ساعات کار کارشناسان تربیت بدنی و مسئولین سالن های ورزشی، تخصیص اضافه کار برای کارشناسان دانشجویی و تربیت بدنی، واگذاری تهاتری سخت افزاری و نرم افزاری حوزه د انشجویی،  لحاظ بودجه برای انجمن های ورزشی، کاهش برداشت ها از محل درآمدهای اختصاصی  و همچنین واگذاری نحوه هزینه کرد در آمدهای اختصاصی به مدیریت های استان ها، تخصیص هزینه تجهیز و نگهداری اماکن و فضاهای ورزشی از محل درآمد های آن، کاهش تمرکز گرایی، افقی سازی ساختار دانشگاه را در خصوص شیوه نامه های مطرح شده بیان کردند و پس از بحث و تبادل نظر شیوه نامه انجمن های ورزش  خوابگاهی پردیس ها و مراکز آموزش عالی تابعه مصوب شد و مقرر شد برنامه جامع مدیریت اوقات فراغت دانشجو معلمان در سراهای دانشجویی پردیس ها و مراکز آموزش عالی تابعه ضمن انجام اصلاحات با معاونت فرهنگی اتخاذ هماهنگی های لازم صورت پذیرد و همچنین موضوع احیاء مراکز مشاوره موضوع اول جلسه بعدی شورای تخصصی قرار گیرد.

 


نظرات کاربران