Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام والمسلمین دادگر در مراسم اختتامیه دوره آموزشی و اجلاس سراسری کارشناسان و مسئولان فرهنگی:

کارشناسان و مسئولان فرهنگی سربازان دلسوزِ مؤمن و انقلابیِ رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در مراسم اختتامیه دوره آموزشی و اجلاس کارشناسان و مسئولان فرهنگی پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، ضمن تشکر و خدا قوت به کارشناسان و مسئولان حوزه فرهنگی پردیس ها و مراکز دانشگاه در سراسر کشور، قرارگرفتن در یکصد سالگی نظام تربیت معلم  و پیوند زدن آن با چهل سالگی انقلاب اسلامی را فرصت مهمی برای  ارائه الگو و مدل سازی بومی و تأثیر گذاری در عرصه تعلیم و تربیت و تربیت معلم دانست.

وی در محور اول سخنان خود گفت: رشد و تکامل انسان، برخاسته از تکامل توأمان اندیشه و رفتار اوست؛ به همین جهت تربیت باید ناظر به پروراندن اندیشه ها و رفتارهای او باشد. اگر در تربیت فقط در پی اصلاح رفتارها باشیم و از پرورش ها غفلت نماییم، صرفاً افرادی فاقد ریشه های عمیق و مستحکم فکری و البته آسیب پذیر در مواجهه با کوچک ترین تشکیک و شبهات تربیت کرده ایم که حتی از رفتارهای ظاهری خود دست می کشند. در مقابل اگر به بذر آگاهی در جان متربی اکتفا کنیم و برای شکوفایی این بذر و ظهور رفتار صحیح مراتب لازم را صورت ندهیم، با آدم هایی مواجه خواهیم بود که تنها در حد کلام و اندیشه رشد پیدا کرده اند، بدون اینکه رفتار آنها تناسبی با گفتارشان داشته باشد و حتی ممکن است در رفتار از تعارضاتی برخوردار باشند.

وی در ادامه بیان کرد: بینش دهی و رفتارسازی تربیتی مؤمنانه در تربیت معلم تراز انقلاب مسأله بسیار مهمی است و زمینه ساز تحقق رهنمودهای مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) درباره تربیت  لشکر مؤمن انقلابی است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر با یبان این که علم و دین متمم و مکمل یکدیگرند افزود: دین یک پدیده وابسته به زمان و مکان نیست؛ دین دارای جنبه های انسانی، اجتماعی و تربیتی بوده و در آن هدف و مقصد یکی است. در فرهنگ دینی هم در دانشگاه فرهنگیان حتی اگر قالب ها متفاوت باشد، هدف یکی است و آن دست یابی به تربیت معلم تراز انقلاب است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اصل و اساس فرهنگ را همان باورها و ارزش ها و یا به عبارت بهتر، دین دانست و گفت: این همان هدف اصلی انقلاب بود و به خاطر همین نکته معیار در ارزیابی انقلاب، دین است.

وی افزود: رهبر انقلاب(مدظله العالی) می فرمایند: وقتی ما از فرهنگ می گوییم منظور همان فرهنگ دینی و اسلامی است. حال از هر روش و قالبی استفاده می کنیم، می باید از فرهنگ اسلامی اقتباس شده باشد. در حوزه اجتماعی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بنای کار بر مبنای فرهنگ دینی است و قطعاً مراد و هدف ما نباید فرهنگ غربی باشد و این همان است که هم حضرت امام خمینی(ره) و هم رهبر انقلاب اسلامی بارها بدان اشاره کرده اند که ماهیت انقلاب ما انقلاب فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر گفت: بخش اصلی دین، مسائل اجتماعی است، اما چرا تنها به چند آیه قرآن که متکفل بیان مسائل فردی است اکتفاء کرده ایم.  نباید از مسائل اجتماعی غفلت کرد؛ این موضوع در فرهنگ اسلامی ما بسیار اهمیت دارد و باید آن را توسعه بخشید؛ فرهنگ اسلامی نکات اجتماعی بسیاری دارد که باید در دانشگاه فرهنگیان به آن پرداخته شود و برای آن برنامه ریزی و کار شود. امروزه هزاران و بلکه میلیون ها انسان وجود دارند که تشنه اسلام و عمل به معارف اسلامی هستند، اما نمی دانند و حجت بر آنها تمام نشده است. تربیت معلم با نگاه تمدنی و آگاه از مسائل جهان و آماده برای کار و مسئولیت مهم انسان سازی، تأمین کننده پاسخگویی به بخشی از این مسئولیت مهم است.

وی با تأکید بر تلاش همگان در عرصه فرهنگی برای انجام وظیفه اظهار کرد: انجام رسالت الهی و توجه به تحقق مناسب اوامر و نواهی الهی و بصیرت، نیاز به شناخت، باور، ایمان و حجت الهی و شرعی و عقلی دارد و امروز برای همه ما ولی فقیه به عنوان نایب امام عصر(عج) حجت خدا برماست که باید تابع دستورات و رهنمودهای معظم له باشیم. اگر چنین شد بدانیم که نصرت الهی نیز نزدیک خواهد بود.

حجت الاسلام دادگر در محور دوم سخنان خود افزود: دانشگاه از مهم ترین و حساس ترین محیط هاست چرا که مسیر پیشرفت و سعادت و شقاوت کشور از اینجا می گذرد. کار فرهنگی نیز اساساً کار پیچیده و دیربازده است و متولیان امور فرهنگی باید مجاهدانه تلاش کنند که در دو بخش پیشرفت مناسب داشته باشند. یک بخش گسترش کمی فرهنگی در داخل آحاد و نفوس دانشجومعلمان است؛ مثل گسترش عمومی ورزش و نرمش همگانی، کتاب و کتابخوانی، نظم و انضباط و... و بخش دوم که اهمیت آن از لحاظ نگاه بلندمدت بیشتر هم هست، گسترش توسعه کیفی فرهنگ است یعنی تولید فرهنگ. چون جامعه ما جامعه دینی است، و دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم نیز بالقوه و بالطبع یک جامعه فرهنگی است ولیکن بالفعل فرهنگی نیست، یعنی از جنبه بینش ها و روشن بینی ها و آگاهی ها و فعلیت های فرهنگی نقص دارد. مثلا اگر نمازخانه ها و مساجد پردیس های دانشگاهی ما پر از جمعیت دانشجومعلم نیست و یا دانشجومعلمان ما درکلاس های درس مشارکت فعال و قوی ندارند و یا در اوقات فراغت مشغول به مطالعه و کتابخوانی نیستند و... اینها نقائص بزرگی است.

مسئول نهاد دانشگاه اضافه کرد: شناخت ویژگی های دانشگاه، ارزش های محوری، توجه به راهبردهای 21 گانه نظام فرهنگی و تربیتی سند دانشگاه اسلامی، اصلاح برنامه ها و منابع مالی و انسانی، مباحث بسیار مهمی است که باید به درستی به آنها پرداخته شود. در حوزه منابع انسانی عرصه فرهنگی و اجتماعی پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه معتقد هستیم باید بهترین ها و مناسب ترین ها در این زمینه جهت خدمت استقرار یابند و با توجه به شناخت اینجانب در دانشگاه فرهنگیان، بخش عمده همکاران عزیز عرصه فرهنگی و اجتماعی، دارای ویژگی های مناسبی بوده و دغدغه مند و آماده برای کار جهادی در عرصه فرهنگی هستند و این همان آتش به اختیاربودن در عرصه فعالیت های فرهنگی است که رهبر عزیز انقلاب به آن اشاره داشتند. این قبیل افراد تردیدی نداشته باشند که جزو سربازان لشکر مؤمن و انقلابی رهبر انقلاب اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در ادامه بیان کرد: باید سایر عزیزانی که در این مسیر گام برداشته اند و مشغول به خدمت هستند را با برنامه ریزی و آموزش های راهبردی و حرفه ای و توانمندسازی، به دسته اول ملحق کرد و اگر افرادی هستند که انگیزه و تحرک نسبت به عرصه فرهنگ ندارند ممکن است افراد موفقی در سایر عرصه ها باشند که باید در محل خدمت، متناسب با توان و علاقه و دغدغه آنان استقرار و ساماندهی یابند.
وی با اشاره به توجه اهمیت نقشه راه نظام فرهنگی و تربیتی در دانشگاه ها از اسناد مهم بالادستی موجود در این عرصه از جمله، سند تحول آموزش و پرورش، سیاست های کلی ابلاغی، اساسنامه دانشگاه و برنامه راهبردی دانشگاه گفت: چشم انداز کار فرهنگی و تربیتی و اجتماعی در دانشگاه روشن است و برای جلوگیری از تفاسیر سلیقه ای و فردی باید از همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این زمینه قدرشناسی نمود که در تلاش است تا نظام فرهنگی و تربیتی دانشگاه را سامان دهد و با کمک شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با سرعت و دقت در حال تکمیل قطعات پازل نظام فرهنگی و تربیتی هستند.

وی افزود: مقوله فرهنگ همچنان که اهالی درد و سوز می دانند در کشورمان مقوله مظلومی است، انقلابمان، انقلابی مبتنی بر یک منش و نگرش فرهنگی بود و ما باید بیش از تلاش های دیگر، به تلاش برای تحقق فرهنگ اسلامی می پرداختیم. لذا نظام فرهنگی و تربیتی از جمله ضرورت هایی است که در دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد و خوشبختانه ریاست محترم دانشگاه به عنوان نقشه فرهنگی و تربیتی دانشگاه اعلام حمایت لازم را از آن نموده و طبعاً با کمک فکری و فرهنگی شما کارشناسان فرهنگی پردیس ها و مراکز دانشگاه و همت معاونت فرهنگی دانشگاه، این نقشه فرهنگی با یک جوشش درونی و بومی تدوین خواهدشد و با ریل گذاری و ترسیم مناسب، تصویر مطلوبی از وضعیت فرهنگی ارائه  می شود و انسجام و هم افزایی خوبی را در دانشگاه ایجاد خواهد نمود و ان شاءالله شاهد باشیم کار فرهنگی با برنامه و ایمان و تلاش و مجاهدت و حرکت اسلامی و انقلابی مضاعف صورت پذیرد. البته شاید اگر کارنامه یا کارنمای فرهنگی از این نظام فرهنگی و تربیتی برای هر کدام ازدانشجومعلمان استخراج شود راهکار مناسبی برای سنجش وضعیت دانشجومعلمان باشد که جای کار کارشناسی بیشتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در محور سوم سخنان خود، ضمن تأکید بر اهمیت باور و ایمان و تعصب نسبت به فرهنگ اسلامی گفت: با یک مطالعه و دقت در زمینه فرهنگ و محیط غرب، درخواهید یافت که این فرهنگ محیطی است که علیرغم اینکه سعی دارد خودش را به آزاداندیشی معروف کند، شاید در مقولات دیگر هم باشد، اما در مقوله فرهنگ به شدت متعصب و سخت گیر است. یعنی هر فرهنگی غیر از فرهنگ اروپایی، به شدت مورد تحقیر، اهانت و فشار و انزوا قرار می گیرد. اروپای مدعی تسامح، سهل نگری و آزاد اندیشی، و دوری از تحجر و جمود، در مقوله فرهنگ به شدت سخت گیر و متعصب است. هرآنچه غیر از فرهنگ اروپایی است، نام های مختلفی از وحشی گری و بربریت تا ارتجاع و عقب افتادگی تا غیر قابل اعتنا بودن پیدا می کند.

وی در ادامه بیان کرد: فرهنگ اسلام و انقلاب از منطق قوی برخوردار است. چرا با علم به این قوت، به دفاع و تبیین و روشنگری از آن نپرداخته و یا از آن به درستی صیانت نکنیم؟ چرا نسبت به فرهنگ دینی خود تعصب نداشته باشیم؟ چرا اجازه دهیم هر فرهنگ غلطی در فرهنگ اسلامی و انقلابی مان وارد شود؟

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان، حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را حوزه مطالبه گر قلمداد کرد و گفت: در این مسیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آمادگی دارد با تمام توان خود به کمک حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیاید. اگر این هم افزایی به درستی انجام شود، تمام حوزه ها و بخش های دانشگاه، دغدغه فرهنگی و تربیتی خواهد داشت و خروجی آن تربیت معلمان تراز انقلاب و دغدغه مند به نظام آموزش و پرورش و تحول در آن خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر گفت: از نظر شهید مطهری(ره) علم دو جنبه دارد: یکی جنبه قدرت و توانایی یعنی بهترین وسیله و بهتر زندگی کردن را درپی دارد و دیگری جنبه بالذات نوربودن آن یعنی شریف و مقدس بودن. لذا علم و ایمان دو رکن اساسی است منتهی نباید از خطر علم که در غرور و جمود است غافل شد. اگر به علم و نورانیت و تهذیب در آن توجه کنیم، محیط تربیت معلم تبدیل به مکانی مقدس و نورانی خواهدشد همانند مسجد بسیار مقدس خواهد بود آن وقت اگر بر درب پردیس یا مرکز تربیت معلم بوسه زده شود کار گزافی نیست؛ این نگاه است که کار علمی را مقدس و پاکیزه می کند. امروزه با توجه به سنگینی مسئولیت در عرصه فرهنگی، همه ما نیاز جدی به تهذیب، مراقبت های معنوی، پرهیزگاری و پاکدامنی داریم. تردید نداشته باشیم که هرچه رعایت دینی و عنصر معنویت دینی بیشتر مورد توجه قرارگیرد مایه توجهات الهی، توفیقات انسانی و پیشرفت خواهد شد. امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) در ضرورت خودسازی می فرماید: من نصب نفسه للناس اماماً فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره؛ هر که خویش را برای راهبری مردم نصب نموده است، باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خویش بپردازد. به عنوان مثال، توجه به نماز، نماز با حضور قلب خواندن، اول وقت خواندن، انس با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، اینها آن مراقبت از معنویت و تهذیب نفس است.

وی در تکمیل این محور از سخنان خود افزود: هر علامت صحیح(ایثار و از خودگذشتگی، احترام متقابل، صداقت و راستگویی، ایمان و طهارت و...) و یا نادرست و ضدارزشی و آسیب اجتماعی(سیاست زدگی و سیاست زدایی، پرخاشگری، بی انگیزگی یا کم انگیزگی، خودباختگی و یا تلقین خودباختگی، سطحی نگری، تنبلی و سستی و...) در دانشگاه باید همه ما را به تفکر و مطالعه و پژوهش و دقت وا دارد تا با کمک کارشناسان و استادان و عالمان دینی و افراد خبره، نسبت به ارتقای فرهنگ درست و اصلاح و رفع فرهنگ غلط و نقیصه بکوشیم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در محور چهارم از سخنان خود ادامه داد: دشمنان اسلام و انقلاب و دشمنان ملت ایران و نسل جوان 40 سال است که در تلاش اند تا با استحاله فکری، فرهنگی و سیاسی و یا با نفوذ و یا خطای محاسباتی و یا پیوند زدن مشکلات به حمایت از نهضت های مظلوم و مقاومت و یا با تغییر سیاست خارجی، این نظام اسلامی را سرنگون و یا تضعیف و یا وادار به تسلیم در برابر نظام سلطه نمایند. با جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، رد پای نفوذ، سوءنیت ها و دشمنی ها وجود دارد و دین و ایمان و اخلاق و فرهنگ را نشانه گرفته اند. با شناخت نقاط عطف تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی و شناخت درست موقعیت و تشخیص و انجام درست وظایف، خنثی سازی تهدیدات به سرانجام می رسد. قطعا بدون همت و تلاش و مجاهدت، این مهم امکان پذیر نیست. هدف قطعی دشمن این است که احساس افتخار را از ملت ایران و جوان ایرانی بگیرد. لذا با شایعه، دروغ، درشت کردن ضعف ها، کوچک کردن موفقیت ها و پیروزی ها این احساس را می خواهند بگیرند. امروز بحمدالله برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی و پیشرفت ها و دستاوردهای انقلاب، الهام بخش ملت ایران با رهبری امامین انقلاب اسلامی و ثمره خون شهیدان و مجاهدت های خانواده های آنان و تلاش شبانه روزی دلسوزان نظام اسلامی و استقامت ستودنی ملت ایران به سامان رسیده است.

وی در ادامه افزود: دشمنان نظام اسلامی با مطالعات فراوان و طراحی و برنامه ریزی دقیق سعی دارند با رخنه و توطئه های جدی، نظام اسلامی را وادار به تسلیم نمایند اما طبق اظهارات خودشان با یک سخنرانی متفکرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام نقشه های آنها برملا می شود و زحمات فراوان آنها بر باد می رود. خداوند را باید از بابت وجود چنین رهبر برخوردار از علم و تقوا و حکمت و هوشمندی شکر گذارد.

مسئول نهاد دانشگاه در محور پایانی سخنان خود(محور پنجم) بیان داشت: قدر حضور و توفیق خدمت در دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت معلم را بدانید؛ چرا که دانشگاه معلم پرور فرهنگیان می تواند با کادرسازی مؤمن و شایسته و صالح، کارهای بزرگی را در زمینه جهاد فرهنگی و جهاد کبیر انجام دهد. دانشگاه فرهنگیان باید کسانی را تربیت نماید که نظام اسلامی بتواند در عرصه تعلیم و تربیت به آنها تکیه کند. اگر بهترین ها از لحاظ هوش و تقوا و دیانت و تربیت خانوادگی برای رسالت معلمی انتخاب شوند و سپس با همت هم افزای استادان و کارشناسان و مدیران و مسئولان دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان عزیز، اندیشمند و فکور، مؤمن و انقلابی، کارآمد و الگو بار بیایند، در این صورت اسوه بودن معلم بر اساس سند تحول بنیادین تحقق یافته است. کاری کنیم که دوستان و پیروان و منتظران خوبی برای امام زمان(عج) تربیت کنیم؛ اگر اینطور شد امام زمان(عج) به آنها عشق می ورزد و برای آنها دعا می کند. دوستان عزیز کار تربیت معلم کار بنیانی خوبی است که اگر جدی گرفته شود آثار آن ماندگار خواهد شد.

وی گفت: تربیت باید روح کلی حاکم بر دانشگاه باشد چرا که شخصیت کسی که بناست نسل آینده را تربیت کند در اینجا ساخته می شود. این دانشگاه کانون امیدی برای آینده انقلاب اسلامی است و توجه به این دانشگاه یکی از مهم ترین نشانه های تکامل و تحول در حرکت رو به جلوی آموزش و پرورش است. باید اهمیت و نقش و جایگاه دانشگاه برای مردم به درستی تبیین شود چون اگر مردم به درستی آگاه شوند، خودشان حامی دانشگاه خواهند بود و تجربه در کشور نشان داده جایی که مردم حامی بوده اند به درستی کارها پیشرفت داشته است. از طرف دیگر همه باید بدانیم که تنها حمایت های دولتی از این دانشگاه کافی نیست، باید دغدغه های رهبری معظم انقلاب را در این راستا جدی گرفت. هنوز بخشی از رهنمودها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب در دانشگاه بر زمین مانده است از جمله در خصوص آرایش های درونی دانشگاه فرهنگیان  و یکی از مهم ترین علت های آن همین است که فقط به حمایت های دولتی اکتفا شده است و دولت هم آن طور که باید توجه نماید تا کنون توجه ننموده است  و این میزان حمایت دولتی کافی نیست. لذا حمایت مردم در قالب های مختلف از جمله خیرین و اوراق مشارکت در وقف و... برای دانشگاه را باید جدی گرفت و به آن فکر کرد. هرجا مردم پای  کار آمده اند مسایل و مشکلات حل و فصل شده است.

لازم به ذکر است در بخش دیگری از برنامه، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه(سازمان مرکزی) به سؤالات کارشناسان و مسئولان فرهنگی پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه پیرامون موضوعات مختلف مرتبط پاسخ و راهنمایی های لازم را ارائه نمود.