دکتر خنیفر در بیست و یکمین نشست شورای دانشگاه فرهنگیان:
رفع کمیت، همراهی تأمین کمیت با کیفیت و در نهایت پرداختن به کیفیت مطلق از نقشه راه این دانشگاه است
بیست و یکمین نشست شورای دانشگاه فرهنگیان با حضور دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان و معاونان برگزار شد.
در این جلسه دکتر خنیفر رییس، ضمن تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت ایام فاطمیه، با اشاره به ماموریت گرا و حاکمیتی بودن دانشگاه فرهنگیان، رفع کمیت، همراهی تامین کمیت با کیفیت و در نهایت پرداختن به کیفیت مطلق را از نقشه راه این دانشگاه برشمرد.
وی با بیان اینکه در جهان پس از بحث امنیت مهم ترین مقوله به آموزش عمومی بر می گردد، نیاز اصلی جامعه را موضوع آموزش ابتدایی و قاعده هرم دانست و بر تاثیرگذار بودن این دانشگاه تاکید کرد.
دکتر خنیفر با اشاره به لزوم حرکت با شیب رو به بالا برای پذیرش دانشجو معلم و رفع کمبود معلم در جامعه، فعالیت های انجام شده در دانشگاه را حرکتی امیدوارانه و رو به جلو برای رسیدن به اهداف عنوان و خاطر نشان کرد: در این خیزش مجدد تا مرز 40 هزار دانشجو پذیرش کردیم و در سال آینده نیز قریب به 50 هزار دانشجو از طریق کنکور و ماده 28 پذیرش خواهیم کرد.
وی با اشاره به خلاء وجود محتواهای آموزشی در خصوص اخلاق حرفه ای و حقوق متقابل دانش آموز و معلم برای دانشجو معلمان، بر ایجاد کمیته اخلاق حرفه ای و صیانت در راستای ارتقای استانداردهای اخلاقی تأکید کرد.
رییس دانشگاه فرهنگیان ضمن قدردانی از حمایت های وزیر آموزش و پرورش، از التفات ملی به حمایت از دانشگاه اشاره و از مسئولان کشور برای توجه به آن قدردانی کرد.
در ادامه ضمن بیان ضرورت ساماندهی نظام شورایی دانشگاه در راستای تسریع و تسهیل در امور اجرایی و لزوم بررسی ساختار شوراهای تخصصی و سیاستگذاری حوزه های مختلف در استان ها به عنوان دستور شماره یک از سوی دبیر جلسه، پس از بحث و بررسی و پیشنهاد چابک سازی با تأکید بر افزایش کیفیت امور و نیز بیان جمع بندی منطقه ای مدیریت های استانی مبنی بر ادغام شوراهای استانی با وظایف نزدیک و مشابه، مصوب شد کارگروهی به منظور تعیین تکلیف شوراهای تخصصی دانشگاه در استان ها، تشکیل و پس از بررسی نتیجه به هیأت رئیسه ارائه شود.
در همین راستا دکتر محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیتی و فرهنگی آن، بر حضور شوراهای فرهنگی به منظور جهت دهی و کمک به انجام فعالیت های فرهنگی و پرورش دانشجو معلمانی مؤمن، نقاد، پژوهشگر و دغدغه مند تأکید کرد و شورای فرهنگی را حافظ تبلور تحرک دانشجویی دانست.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به حفظ شوراهای تخصصی در سطح کلان دانشگاه (مورد تأیید هیأت امنای دانشگاه)، با بیان اهمیت چابک سازی لایه های استانی، ادغام شوراها را فرصتی برای مدیریت استانی به منظور پرداختن به توسعه کیفی و کار زیرساختی برای رسیدن به مطلوب دانست.
وی در ادامه بر تبیین نحوه ارتباط شوراهای استانی و پیگیری ها و تنظیم چارچوبی دقیق تر در این خصوص تأکید کرد.
در ادامه همچنین دکتر علینژاد معاون دانشجویی بر توجه به شوراهای دانشجویی از خواستگاه دانشجویان و مأموریت های دانشگاه با توجه به محوریت دانشجو و افزایش پذیرش دانشجو معلمان تأکید کرد.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر حسنی با اشاره به ضرورت شوراها خاطر نشان کرد: برای رسیدن به کیفیت که مدنظر این دانشگاه نیز می باشد، باید توجه کنیم که با ساختار دست و پاگیر سرعت را فراموش نکنیم و درگیر فرآیند های پیچیده و کند در تصمیم گیری ها نشویم.
وی با اشاره به اهمیت اخلاق و توسعه اخلاق مداری در دانشگاه ها تصریح کرد: برای توسعه اخلاقی تنها ارائه دو واحد درسی به این موضوع کافی نیست و کمیته ای نیز باید در این راستا به منظور ازتقای استانداردهای اخلاقی و نهادینه کردن اخلاق در سازمان ها تشکیل داد.
بررسی برنامه های درسی تولیدی و بازنگری شده در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد از دیگر دستورات جلسه بود.
در این راستا دکتر روشندل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به افزوده شدن 2 رشته جدید آموزش هنر و آموزش علوم تجربی به رشته های دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.
پس از بحث و بررسی در خصوص اهداف و منطق برنامه ها، سرفصل ها و ضریب پوشش و بیان پیشنهادات و اصلاح ها، تدوین و تولید برنامه درسی دو رشته آموزش هنر و علوم تجربی، بازنگری برخی سرفصل های دروس تعلیم و تربیت اسلامی و نیز اضافه شدن درس ارزش های دفاع مقدس مورد تایید اعضا قرار گرفت.
همچنین در ادامه پس از بیان فرآیندهای تدوین، چگونگی میزان تحقق، تقسیم بندی واحد های درسی، ساختار دروس ارزشیابی و وزن دهی دروس pck و ck در برنامه درسی جدید و قدیم برای رشته های آموزش زیست شناسی و زبان انگلیسی در سطح کارشناسی ارشد، به اتفاق آرا برنامه درسی آن مورد تصویب قرار گرفت.
تصویب بازنگری شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته با هدف کاربردی و اجرایی کردن فرآیندها، تسهیل فرایندهای آموزشی پس از یک دوره اجرای آزمایشی و ارزیابی مثبت آن از دیگر موارد این نشست بود.
همچنین بازنگری شیوه نامه آیین نامه امتحانات و تدوین شیوه نامه فعالیت های انجمنهای ورزشی دانشجومعلمان در سراهای دانشجویی از دیگر موراد طرح شده بود که پس از تأکید بر مشارکت دانشجو معلمان در انجام فعالیت های ورزشی، به منظور غنی سازی اوقات فراغت و تقویت مشارکت پذیری دانشجو و انتقال ایده ها و تجارب مورد تصویب اعضای حاضر در نشست شورای دانشگاه قرار گرفت.