Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام والمسلمین دادگر در بیستمین اجلاس مدیران دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور:

اگر آموزش و پرورش و تربیت معلم جایگاه درست خود را پیدا کند، کشورمان در گام دوم انقلاب به خوبی به پیروزی ها و افق های مطلوب خود دست پیدا خواهد کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه در بیستمین اجلاس مدیران دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور، ضمن خداقوت و تشکر از زحمات تلاش گران عرصه تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و آغاز دهه پنجم انقلاب و تبریک ولادت حضرت زهرا(سلام اله علیها) و حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار بصیر انقلاب اسلامی و نیز تسلیت و تبریک شهادت جمعی از مدافعان و حافظان امنیت کشور و تسلیت وفات بانوی ادب و وفاداری و مادر قمر بنی هاشم حضرت ام البنین(علیها سلام)، ابراز امیدواری نمود این اجلاس بتواند موفقیت مدیران دانشگاه را در این مسئولیت سنگین و خطیر تربیت معلم مضاعف نماید.                                                                                                     وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص دانشگاه گفت: رهبر معظم فرموده اند دانشگاه فرهنگیان هم یک دانشگاه است اما متفاوت از دانشگاه های دیگر است. یعنی دارای وجه ممتاز تربیتی است  و آن تربیت معلم در تراز نظام انقلاب اسلامی ایران است. اجلاس مدیران دانشگاه در این چنین شرایط و مقطعی از انقلاب اسلامی یعنی آغاز دهه پنجم انقلاب می تواند برای آسیب شناسی و اصلاح و ارتقای وضعیت موجود و هم برای پیشرفت و توسعه کمی و کیفی افق های پیش رو  در وضعیت آینده بسیار مهم باشد. 

حجت الاسلام سیدامین اله دادگر با اشاره به 12ویژگی در عهدنامه مالک اشتر در کلام نورانی حضرت علی(علیه السلام) در نامه 53 نهج البلاغه اظهار کرد: این موارد در حال حاضر از اموری است که مدیران کشورمان بیش از هر زمانی به این نگاه و توجه احتیاج دارند و البته در دانشگاه به خصوص بخش عمده ای از این ویژگی ها برای همه مدیران دانشگاه بسیار مورد نیاز است و باید به آنها توجه ویژه ای کنیم. منتها قبل از اینکه آن ویژگی ها را بیان نمایم چند نکته مقدماتی را عرض می کنم. 

وی اضافه کرد: کلید موفقیت در بهره وری جامعه در دست مدیران کارآمد و مدبر است و هرگونه اهمال، آثار منفی فراوان خواهد داشت و البته در خنثی سازی توطئه ها نیز مهم است. قبل از پرداختن به آن ویژگی ها با اشاره به روایتی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)  که فرمودند: «من بر امت خود از فقر نمی ترسم، ولی از سوء مدیریت هراسانم. لذا همه ما باید تلاش نماییم با حداقل امکانات بهره وری را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهیم.  به عنوان مثال کارخانه ذوب آهن اصفهان از سال 1375 حدود30 هزار نیرو برای تولید 900 هزار تن در آن فعالیت داشتند. ولی بعد از آن تاریخ وقتی مسئولیت به مدیران کارآمد و شجاع در آن کارخانه سپرده شد با 10 هزار نیرو به 4 میلیون و 200 هزار تن تولید رسیدند.

حجت الاسلام دادگر افزود: اگر به دقت ویژگی های مندرج در عهدنامه امام علی(علیه السلام) را توجه نکنیم، مشکلات و گرفتاری هایی در سطح کلان ایجاد می شود که ممکن است فرصتی برای جبران نباشد و خسارات جبران ناپذیری به انقلاب اسلامی و ملت و تعلیم و تربیت وارد شود . 

وی در ادامه به بازخوانی این ویزگی ها از بیان حضرت امیر(علیه السلام) پرداخت و گفت: خیرخواهی و دلسوزی در اجرای احکام الهی و اوامر ولی امر مسلمین، صعه صدر و آرامش روحی و پارسایی، توجه به سابقه درخشان، استقامت در برابر مشکلات و مصائب، حلم و خویشتن داری و تسلط بر نفس، روحیه گذشت و عذرپذیری از افراد پشیمان، شجاعت و پیشتازی در میدان جنگ و عرصه زندگی، سخاوت و بخشندگی، بلندنظری و کوچک شمردن هر آنچه که غیر الهی است، خردمندی و بردباری و استفاده از عقل و اندیشه نیرومند، رحم و عطوفت به محرومان جامعه و سخت گرفتن به زورمندان است  که حضرت در  نامه 53 نهج البلاغه به آن اشاره و تأکید کرده اند.

وی با بیان این که تعلیم و تربیت شرط اساسی و اصلی تعالی کشور است گفت: اگر آموزش و پرورش و تربیت معلم جایگاه درست خود را پیدا کند، کشورمان در گام دوم انقلاب به خوبی و آسانی به پیروزی ها و افق های مطلوب خود دست پیدا خواهد کرد. لذا ضمن مغتنم دانستن فرصت به دست آمده پس از حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان و اعتقاد و باور عمیق و توجه مستمر ایشان به این دانشگاه که نگاه های بسیاری از مدیران ارشد کشور را به این دانشگاه متوجه نموده، باید با روحیه و عزم و مدیریت جهادی نسبت به استحکام درونی و بیرونی نظام تربیت معلم کشور در دانشگاه فرهنگیان گام های جدی و منسجم برداشته شود و خروجی تربیت معلم باید انقلابی باشد به گونه ای که نظام اسلامی و آموزش و پرورش بتواند به آن تکیه کند. 

حجت الاسلام دادگر در خصوص تربیت و پرورش معلم اظهارداشت: با افتخار و با اعتقاد، هر فردی در تربیت معلم کار خود و تکلیف خود را انجام دهد و جلو ببرد و کارها را برای خدا انجام دهیم، قدر این کار قیمتی را بدانیم چرا که حقیقتاً اگر مخلصانه انجام شود، سرمایه گذاری میلیاردی برای آخرت انسان است و در دنیا هم تردیدی نیست که می توان از آثار وضعی آن بهره مند شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به  بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر انقلاب، آن را  یک بیانیه راهبردی و تاریخ ساز دانست و هفت نکته کلیدی این بیانه را چنین برشمرد: 1- نگاه واقع بینانه با امید به آینده و حرکت رو به جلو  2- نقاط قوت 40 ساله انقلاب یعنی اشاره به تجارب و نقاط قوت و پیشرفت ها با ادبیات هشدار و گلایه از اوضاع اقتصادی و عدالت و مبارزه با فساد و فقر و بیکاری و نیز اشاره به تحقیرها و شکست های آمریکا و قدرت های ظالم جهانی و نفوذ منطقه ای و استمرار اعتماد به نفس و مبارزه با رژیم صهیونیستی و آمریکا   3- راهبرد سیاست خارجی ایران یعنی امروز انقلاب اسلامی نه متعلق به ایران بلکه انقلابی با شعارهای جهانی و فطری است  4- نقاط ضعف چهل ساله طی شده بخش دیگری از این بیانه است البته نه با نگاه خودتحقیرانه و مأیوسانه بلکه با نگاه بلند و منطقی و منصفانه و امیدوارکننده  5- شیوه قضاوت خطاها و نقاط منفی گذشته که ریشه آن در دوری از اسلام است 6- نگاه دوسویه یعنی امید و هشدار در مواردی همچون سبک زندگی توجه به اخلاق و معنویت گرایی انقلاب اسلامی  7- ورود به چهل سال دوم انقلاب یعنی تبدیل ایران به یک ابر قدرت و ابر تمدن نوین اسلامی که واجد خصوصیات اخلاقی و مشی سیاسی ویژه ای در جهان است. 

حجت الاسلام دادگر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز جمهوری اسلامی به عنوان یک کنشگر خردمند در همه عرصه ها تلقی می شود و به نظر می رسد با دقت در بیانیه گام دوم، این بیانیه علاوه بر این که نشانگر برخورداری از چارچوب بسیار مستحکم بوده، دارای هفت لایه عقلانیت نیز می باشد. نکته اول اینکه چهارچوب عقلانی بیانه حاکی از پختگی چهل سالگی انقلاب است و مبناگرایی و توجه به آرمان ها و  واقعیت ها و ایستادگی بر مبانی، دال اصلی این نکته است. 

نکته دوم توجه به نقدپذیری، نکته سوم روشنفکری، نکته چهارم تفکیک اندیشی به معنای استفاده از مفاهیم خوب و خوبتر و بد و بدتر و نیز تفکیک مسائل از علل مختلف، نکته پنجم ظرفیت شناسی یعنی ظرفیت های بالقوه، نکته ششم اولویت سنجی و نهایتاً نکته هفتم تعدیل گرایی سطح انتظارات از خود و دیگران. 

حجت الاسلام دادگر افزود: به نظر می رسد رهبر معظم انقلاب تواضع نموده اند و در این بیانیه نقش ولایت فقیه و رهبری تیزهوشانه، مدبرانه و مؤمنانه خود را در تداوم و پیمودن مسیر انقلاب و دستیابی به این دستاوردها بعد از امام راحل(ره) به صورت صریح مورد توجه قرار نداده اند. طبعاً لازم است همه ما به این نکته توجه نماییم که اگر نبود نگاه  مدبرانه ولایت فقیه به عنوان امام و رهبری انقلاب(چه حضرت امام خمینی(ره) و چه حضرت امام خامنه ای مدظله العالی) به این نقاط نمی رسیدیم. لذا دستاوردهایی که اکنون به آن رسیده ایم بسیار مهم است.                            وی در ادامه با اشاره به برخی آیات قرآن کریم و ظرفیت های موجود در آنها بیان نمود: استفاده از ظرفیت های قرآنی و آموزه های دینی با نگاه راهبردی و تمدنی و سیستمی و سازه ای مسأله بسیار مهمی است که نقش حوزه و دانشگاه در این زمینه جهت تحقق این نگاه و بهره گیری از چنین ظرفیت هایی بسیار مهم است. 

مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه در ادامه گفت: دشمنان ایران در قبل از انقلاب بر آموزش و پرورش به طور ویژه برای تغییر نسل در کشور تمرکز کرده بودند و در ادامه آن نگاه امروز هم ما دو نوع تربیت را مشاهده می کنیم که عبارتند از: تربیت دینی و توحیدی که در این نوع تربیت هدف رساندن انسان ها به خداست و دیگری تربیت غربی یا مادی گرایی که گاهی در این نوع تربیت خدا هم هست ولی به عنوان یک وسیله و ابزار؛ باید با تلاش هوشمندانه و مجاهدانه و خردمندانه و طراحی دقیق تر الگوی اسلامی - ایرانی و اهتمام جهت اصلاح و تکمیل و گذر از چالش های ساختاری و کارکردی و فرهنگی و قانونی در این جنگ تربیتی دشمنان انقلاب سرافرازانه به پیروزی نائل شویم. 

وی در خصوص شرایط کنونی نظام تربیت معلم در کشور، گفت: سیر تحول و تطورات و ادوار کلان تربیت معلم کاملاً روشن است و  اکنون هم حرکت رو به رشد دانشگاه  آغاز شده و این قطار در حال حرکت است. در این مسیر باید نامهربانی و ناملایمات را تحمل کرد و نباید دچار یأس و انفعال شد بلکه کارها را باید برای خدا و خدمت به مردم  انجام داد  و قدر این دانشگاه و فرصت هایی که در اختیار دارید را باید دانست چرا که کار تربیتی و انس با دانشجو  در عین حساسیت ها و ظرافت ها، از شیرینی خاصی برخوردار است و لذا کار را باید با عزت انجام داد و در این میدان نباید عقب نشینی کرد.