در کارگاه آموزشی ارتقاء کیفیت زندگی ویژه دانشجومعلمان عنوان شد:
شناخت و کاربرد صندلی گفتگو در شکل گیری عادات رفتاری سازنده در زندگی شخصی و حرفه ای
کارگاه آموزشی ارتقاء کیفیت زندگی و آموزش مهارت های زندگی ویژه دانشجومعلمان سراسر کشور به همت اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت روز یکشنبه 5 اسفند ساعت 13:30 بعد از ظهر در سالن شریعتمداری سازمان مرکزی دانشگاه به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد. گفتنی است در این کارگاه حدود 30 نفر از همیاران سلامت و دانشجویان استان تهران به صورت حضوری شرکت کردند.
ارتقاء سطح سلامت دانشجومعلمان، شناخت عادت های رفتاری سازنده و مخرب، شناخت چرخه زندگی، پیشگیری و شناسایی مشکلات روانی اجتماعی و افزایش آگاهی های دانشجویان در زمینه های مختلف خانوادگی، ازدواج، مدیریت کلاس درس، تربیتی و مسائل روانی اجتماعی از اهداف برگزاری این کارگاه بود.
در ابتدای کارگاه آموزشی استاد مهدی حاجی اسماعیلی که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو انجمن ویلیام گلاسر و از مدرسین کلاس های تئوری انتخاب و واقعیت درمانی است در خصوص مفهوم کیفیت زندگی و چرخه زندگی مسائلی را مطرح و افزود: این نظریه انسان را بیش از هر چیز، موجودی اجتماعی می داند که به عشق و وابستگی نیاز دارد و پس از نیاز به زنده ماندن و بقا به عنوان پایه ای ترین نیاز انسان، به تعلقات و روابط شخصی، که مهم ترین عامل شادی و ناشادی وی محسوب می شود و به نوعی در کیفیت زندگی تاثیر می گذارد نیاز دارد.
وی ضمن بیان 5 نیاز اساسی به توضیح دنیای مطلوب پرداخت و ادامه داد: نظریه انتخاب می گوید همه چیز در درون ماست و عامل بیرونی تأثیر بسیار اندکی دارد.
در ادامه کارگاه، استاد حاجی اسماعیلی از دانشجومعلمان خواست به کاربرگ هایی که بین آنان توزیع شد و به صورت آنلاین برای دانشجومعلمان سایر استان ها ارسال و نمایش داده خوب دقت کنند و وضعیت فعلی خود را در هر حیطه مشخص کنند. وی در ادامه ضمن توضیح چرخه زندگی و 8 حیطه مهم زندگی به مفهوم کنترل و نفوذ پرداخت و تاکید کرد این دو واژه از هم مجزا هستند.
وی در ادامه ماشین رفتار را توضیح داد و به دانشجومعلمان گفت: ماشین چهارتا چرخ دارد، رفتاری که از ما صادر می شود و ما تجربه اش می کنیم هم چهارتا مؤلفه دارد: فکر کردن، عمل کردن، احساس کردن، کارکرد بدن. گفتنی است در این کارگاه از ابزارهای آموزشی تصاویر، کاربرگ، وسایل کمک آموزشی مثل توپ، جعبه و ماشین و همچنین پاورپوینت استفاده شد.
در پایان کارگاه ضمن تاکید بر صندلی گفتگو بیان شد: این صندلی باید دارای ویژگی های سازنده همدلی، سکوت، احترام، گوش دادن، پرسشگری، تشویق کردن، حمایت منطقی باشد. و افراد در تعاملات روزانه از آن بهره مند گردند. در پایان کارگاه، دقایقی به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد و دانشجومعلمان نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.