برگزاری سومین دوره آموزشی- کارگاهی چگونگی تدوین کتب درسی دانشگاهی در سال جاری

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، به منظور تهیه و تولید محتوای آموزشی در قالب کتاب درسی، سومین کارگاه چگونگی تدوین کتب درسی دانشگاهی در روز های بیست و یکم و بیست ودوم اسفند  1397در پردیس شهید مقصودی دانشگاه فرهنگیان همدان برگزار شد.

درمراسم افتتاحیه  این دوره آموزشی دکتر علی صوفی سرپرست مدیریت امور پردیس های استان همدان ضمن خیر مقدم، آموزش، پژوهش و فرهنگ را سه ضلع یک مثلث دانست که باید به صورت متوازن رشد کنند تا برون داد آن انتقال دانش، روش و منش معلمی باشد و در نهایت هویت معلمی با تکیه بر این مؤلفه ها شکل بگیرد. وی نوسازی و تحول در نظام آموزشی را یک مسئله مهم خواند و افزود: به تایید بزرگان عرصه تعلیم و تربیت، نیاز داریم تا نوسازی و تحول را در نظام آموزشی کلید زده و روش مسلئه محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

در ادامه دکتر اسماعیل اولی مدیر پشتیبانی تولید علم بومی با تأکید براینکه ما اساتید توانمندی در دانشگاه فرهنگیان داریم بیان داشت: بر این باوریم که باید کمک کنیم که توانمندی این اساتید با تولیدمحتوای آموزشی و درسی و در قالب نوشتار خود را نمایان سازد و با برگزاری این گونه کارگاه ها و دعوت از اساتید، قالب، ابعاد و ساختار کتب درسی را تبیین کنیم تا مهارت و تجربه های اساتید در قالب نوشتار وبا توجه به محتویات مورد احتیاج دانشگاه  مورداستفاده قرارگیرد.

اسماعیل اولی در جلسه اختتامیه این دوره آموزشی _کارگاهی ابراز امیدواری کرد که اساتید در عرصه تأمین و تولید کتب درسی مورد نیاز دانشگاه بر اساس سرفصل­ها فعال باشند و با تأکید بر برون داد و خروجی مطلوب در این گونه دوره ها، خواستار این شد که اساتید شرکت کننده در این دوره با بررسی یک کتاب به صورت عملی، مطالب بیان شده در دوره را مرور و پیاده سازی کنند.

دکترمحمد آرمند دانشیار پژوهشکده علوم انسانی«سمت» و مدرس این دوره، بحث خود را در باره این موضوع که خصوصیات و ویژگی های یک کتاب جهت تألیف چگونه باید باشد؟ شروع و با اشاره به اینکه  یک طرح نامه برای تألیف کتاب چگونه و به چه سبکی نگاشته شود و اجزای یک کتاب از چه موضوعاتی تشکیل شده است بحث خود را پایان داد.

لازم به ذکر است این دوره برای تسهیل شرکت کنندگان به صورت قطبی برگزار گردید که اساتیدی از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان به صورت فعال در آن شرکت کردند.

 


نظرات کاربران