Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر سرکارآرانی عنوان کرد:

تفاوت دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها، ضرورت ایجاد مدارس وابسته برای کارورزی دانشجومعلمان در پردیس ها و مراکز

در نشست شورای مدیران کل ستادی دانشگاه فرهنگیان محمد رضا سرکارآرانی پژوهشگر  تربیت معلم و استاد دانشگاه ناگویای ژاپن نیز  ضمن دسته بندی دانشگاه های به دانشگاهی بازار، آکادمیک و حاکمیتی، حاکمیتی بودن دانشگاه فرهنگیان، را جنبه ای موثر برای تربیت معلم کشور دانست و به عنوان عاملی موثر  بر همراهی مسئولان استانی و مدیران در این راستای اشاره کرد.

وی با بیان اینکه  دولت کشور ژاپن بر تاسیس دانشگاهی با ماموریت ویژه تربیت معلم تاکید دارد، افزود: این دانشگاه ها بیشترین ضریب پذیرش را دارند و دانشجویان برای حرفه معلمی و حضور در مدارس پرورش می یابند.

وی با بیان اینکه موسسات موفق در ژاپن تولید کالای باکیفیت را محصول تربیت انسانی های شایسته می دانند، گفت: مسئولان ژاپن در مصاحبه ها رمز موفقیت را عمل به بدیهیات عنوان می کنند و یادآور می شوند که عمل به ان نیز کار ساده ای نیست.

سرکار آرانی با بیان اینکه  اساتید ژاپن از توجه به شواهد محیطی برای پی بردن به مسائل استفاده می کند، خاطر نشان کرد: بر همین اساس معتقدند اگر بخشی از سیستم درست کار نمی کند می توان احتمال داد باقی سیستم هم همانقدر دچار مشکل است.

دکتر سرکارآرانی داشتن صرف مقاله برای تدریس در مراکز تربیت معلم را مناسب ندانست و خاطر نشان کرد: داشتن مقاله مسئله ای از تربیت معلم را حل نخواهد کرد باید به دنبال آن باشیم تا ضرایبی متناسب با حرفه معلمی و استادی در مراکز برای جایگزینی امتیاز داشتن مقاله ارائه دهیم چنانکه در ژاپن تجربه3 سال مدیریت در مدارس به ازای کمی مقاله علمی و پژوهشی است.

وی پرورش معلم در مراکز تربیت معلم را موثرتر از دانشگاه های علوم تربیتی برشمرد و تصریح کرد: حرفه معلم کاری از جنس واقعه، تربیت، حس و لحظه است.

این استاد دانشگاه،  با بیان اینکه آموزش علوم مسئله اصلی و کار در تربیت معلم است، افزود: دانشکده های علوم و علوم تربیتی دانشِ آموزش و پداگوژی را نمی دانند، آموزش پداگوژی، ارزش ها و دانش به همراه یکدیگر است که صلاحیت معلمی و اثر بخش بودن ان را شکل می دهد.

وی وجود مدارس وابسته برای هر یک از پردیس ها و مراکز را حلقه مفقوده در تربیت معلم ایران دانست و گفت: دانشگاه های تربیت معلم ژاپن در تمام مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسط حداقل یک مدرسه وابسته که زیر نظر انها است و دانشجویان از ترم نخست در کلاس ها حضور می یابند.

تعامل مستمر با مدارس می تواند ما را به این سمت هدایت کند که ویژگی های پداگوژی بومی خود را احصاء کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که مسئله ما و مکانیسم بهسازی پداگوژی ایرانی چیست؟

وی با اشاره به ارائه طرحی مبنی بر اینکه تربیت معلم تنها در دانشگاه خلاصه نمی شود، خاطر نشان کرد: تعامل با بخش های مختلف جامعه از جمله مساجد، مدارس و ... است که معلم را می سازد.

وی عصر حاضر را عصر شنیدن برشمرد، گفت: مدارسی که صدای دانش آموزان در آن شنیده شود با نام دارس شوق انگیز یاد می شود، باید فرهنگ سکوت، تحمل و باز اندیشی را در پداگوژی ایرانی بگنجانیم.

پژوهشگر عرصه تربیت معلم با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پلت فرم حاکمیتی است و تربیتِ معلم فقط کار دانشگاه فرهنگیان نیست، خاطر نشان کرد: ارتباط و تعامل است که معلم می سازد،  مسجد، مدرسه، خانواده و ورزشگاه در تعامل با هم به معلم روح می بخشد.

دکتر سرکارآرانی ادامه داد: معلمان ایران احتیاج به دیده شدن دارند و اولین جایی که باید آنان را خوب ببیند و به انان ایده فکری دهد دانشگاه فرهنگیان است

وی با اشاره به طرح خیرین بهسازی آموزش، برای کیفی سازی تدریس، اظهار کرد:  ما در بازسازی مدارس بر سخت افزار تاکید داریم، اکنون باید به روش های بهسازی آموزش توجه کنید اینکه پداگوژی ایرانی ما چه ویژگی هایی دارد  و مکانیزم بهسازی مستمر آن کدام است؟

استاد دانشگاه ناگویای ژاپن با بیان اینکه گاهی با تغییر چیدمان صندلی ها، می توان روش یادگیری مشارکتی را توسعه داد، خاطر نشان کرد:  گاهی باز کردن پیچ صندلی ها می تواند یک پارادایم جدید ایجاد کند

وی با اشاره به لزوم ارائه ابزار برای معلمان، متدولوژی برای مدیران سطح بالاتر و چشم انداز برای سیاست گذار ها تصریح کرد: سند تحول مباحثی کلی است که نباید به کسی که در صحنه عمل (معلم) فعالیت می کند ارائه کرد، ما باید در چشم انداز هایمان مسائل تربیت معلم ایران را دنبال کنیم.