برگزاری سیزدهمین جلسه تازه های هفته دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی

 سیزدهمین جلسه تازه های هفته در سالن ساختمان اداری آموزشی پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این جلسه، مجید پورشافعی دبیر پیشکسوت تاریخ، به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری مطالبی را درباره زبان فارسی و جایگاه این شاعر پرآوازه بیان کرد.

پورشافعی با اشاره به یکی از مقالات دکتر حسابی با نام «توانایی زبان فارسی در معادل سازی» گفت: زبان عربی با استفاده از ریشه ها و ابوابی که برای صرف فعل دارد، قادر به تولید کمتر از 2000 واژه است، درحالی که زبان فارسی با بهره گیری از واژه ها و وندهای خود توانایی تولید دست کم 226 هزار نوواژه را دارد.

وی با اشاره به این که بسیاری از زبان های دوره کهن مانند سریانی، قبطی و آرامی بر اثر گسترش زبان عربی از بین رفته اند، تصریح کرد: زبان فارسی به یمن کوشش های شاعران و گویندگان آن توانست از یک گویش محلی فقیر خراسانی به بالاترین درجات برسد.

این دبیر پیشکسوت آموزش و پرورش با ذکر این که یکی از شاعران و گویندگان توانمند زبان فارسی، عطار نیشابوری بوده، گفت: آثار عطار تأثیر فراوانی بر شاعران هم دوره و بعد از او داشته است که از جمله این شاعران می توان به مولوی اشاره کرد.

وی  با ذکر این که ناسازگاری با فلسفه از جمله خصوصیات عطار بوده است، گفت ستیز با تعصب ویژگی مهم دیگر این شاعر پارسی گو می باشد.

در پایان این مراسم سیدکمال الدین حسینی، معاون آموزشی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اعطای لوح تقدیر از این استاد پیشکسوت قدردانی کرد.     


نظرات کاربران