گزارش هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش
نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، شنبه 31 خرداد ماه با حضور دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش، معاونان و دیگر مسؤولان این وزارتخانه و هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدایجلسه، دکترمهرمحمدی، سرپرست دانشگاه، ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: طبق برنامه، ابتدا معاونین دانشگاه با ارائه ی گزارشی از فعالیت های هر حوزه به ترسیم جامعیتی پیرامون آنچه در دانشگاه فرهنگیان گذشته و میگذرد خواهند پرداخت. در ادامه نیز گزارش راهبردی دانشگاه را که هنوز در دست بررسی است تقدیم خواهد شد تا از دیدگاه ها پیش از طرح و تصویب برنامه ی راهبردی در جلسه هیات امنای دانشگاه که روز دوشنبه آینده برگزار میشود، بهره مند شویم.
سرپرست دانشگاه در ادامه با اشاره به سالگرد شهادت دکتر چمران و طلب علو درجات برای این عالم شهید، افزود: دانشگاه فرهنگیان در خدمت آموزش و پرورش است و هر چه تعاملات جدیتر و وسیع تر دنبال شود، دو مجموعه بهره بیشتری خواهند برد.
در ادامه، دکترصادقزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به بیان مطالبی پیرامون برنامه و فعالیت های این حوزه پرداخت.
وی، با تقسیم بندی فعالیت معاونت فرهنگی به 3 اداره امور فرهنگی، امور اجتماعی و امور برنامهریزی و نظارت گفت: این معاونت پیش از این با نام معاونت فرهنگی فعالیت داشته که به تازگی با تاکید بر بعد اجتماعی، از آن با نام حوزه فرهنگی و اجتماعی نام برده میشود.
وی ادامه داد: اشاعه ی ارزشهای فرهنگی دانشگاه در 2 بعد در حال انجام است که بعد اول شامل حاکم شدن فضای فرهنگی بر کل دانشگاه است و بعد دیگر فعالیت های خاص اجتماعی و فرهنگی که در سر تا سر پردیسها قابل انجام است.
دکتر صادق زاده، سپس به بیان فعالیت های فرهنگی دانشگاه در 9 ماه گذشته پرداخت و از برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری، علمی و ادبی به عنوان یکی از این فعالیت ها نام برد و افزود: بخش جشنواره قرآن و عترت نیز با حضور خواهران و برادران در اردیبهشت ماه و در استانهای فارس و کرمان برگزار شد، اردوی راهیان نور، مراسم اعتکاف دانشجویی، شرکت در مسابقات بینالمللی قرآن کریم، برپایی نمایشگاه هنری اساتید هنر، شرکت فعال در برنامه های سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و برگزاری 120 اردوی برون استانی، از دیگر فعالیت های این معاونت در 9 ماه گذشته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پایان، با اشاره به مشکلات و چالش های موجود در این معاونت، افزود: علیرغم تأکید وزارتخانه و دانشگاه و همچنین جذب نیرو، همچنان با کمبود نیرو مواجه هستیم، تخصیص اعتبارات مناسب و نیاز به اردوگاه های کشوری برای استفاده مداوم دانشجو معلمها، از دیگر نیازها در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی است که همراهی ویژه ای را طلب میکند.
دکتر تاجیک اسمعیلی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه دومین معاونی بود که به ارائه توضیحاتی در خصوص این معاونت پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود، برنامه های معاونت پشتیبانی و توسعه را در حوزههای طرح و برنامه، اداره کل منابع انسانی، امور مالی و پشتیبانی دستهبندی کرد و گفت: بیشترین چالشهایی که در این حوزه از دانشگاه وجود دارد، به دلیل تحول مجتمع پیامبر اعظم (ص) بدون زیرساخت های لازم دانشگاهی بوده، که فضاهای فرسوده و قدیمی و بودجه نامناسب و ناکافی نیز به این مسأله دامن زده است.
وی ادامه داد: تلاش کردیم تا در 2، 3 حوزه اساسی برنامه ها را پیش ببریم که ایجاد زمینه برای انجام تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دانشگاه فرهنگیان در امر تربیت معلم و اقدامات ساختاری و اجرایی که باید در جهت نیل به ماهیت دانشگاه انجام شود، از جمله مهمترین آنها است.
دکتر اسمعیلی، همچنین به حوزه منابع انسانی اشاره کرد و افزود: در حوزه ی منابع انسانی بر اساس 4 بخش صرفهجویی، کیفیت بخشی نیروها، توازن کشوری از جهت توزیع نیروها و تعامل فعال و پویا با آموزش و پرورش برای تامین نیروها وارد شدهایم، در این راه، از 2 وجه در حال ساماندهی نیروها در بخش هیات علمی و اعضای غیر هیات علمی هستیم.
معاون پشتیبانی و توسعه دانشگاه فرهنگیان در ادامه با بیان این مطلب که معاونت توسعه مدیریت و منابع برای اولین بار، توانست تخصیص کامل بودجه 39 میلیاردی برای برنامههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پیشبینی کند، گفت: در این مدت نیازهای مربوط به فضا و تجهیزات 98 پردیس دانشگاهی و یک مرکز آموزشی و پژوهشی بابلسر را بررسی کردیم و موفق شدیم 74 مورد نیازهای بررسی شده را برطرف کنیم. امیدواریم دیگر نیازها نیز هر چه سریعتر برطرف شود تا برای ساماندهی سال تحصیلی 93، 94، آماده باشیم. همچنین مبلغ 30 میلیارد تومان بودجه احداثی برای ساخت 10 پردیس به دست آوردهایم که کار در این زمینه با همکاری سازمان تجهیزات نوسازی مدارس آغاز شده است. ضمن اینکه 26 ساختمان جهت استقرار دانشجو معلم ها با همکاری اداره کل آموزش و پرورش در استانهای مختلف برای سال 93-94 در نظر گرفته شده است.
در ادامه، دکتر ساکی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، به ارائه ی گزارش عملکرد این معاونت پرداخت. وی با ارائه آخرین آمار از تعداد دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، گفت: در حال حاضر بیش از64 هزار دانشجو داریم که حدود23 هزار نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته و 40 هزار نفر در مقطع کارشناسی پیوسته در پردیسهای سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی، ادامه داد: پذیرش و ساماندهی 26 هزار دانشجو - معلم جدیدالورود یکی از فعالیتهای 9 ماه گذشته این معاونت است که حدود 18 هزار نفر آنها در مقطع پیوسته و 7 هزار نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند. رفع موقت مشکلات تایید رشتهها نیز یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی است.
وی، از برنامهریزی پذیرش 12 هزار نفر دانشجوی پیوسته و 20 هزار نفر دانشجوی ناپیوسته برای سال آینده، تاسیس رشتههای کارشناسی ارشد در 2 رشته تربیت بدنی و علوم و حدیث و قرآن و پیگیری افزایش این رشتهها با توجه به نیاز آموزش و پرورش، برگزاری جلسات دبیرخانه اجرایی نمودن فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه فرهنگیان، تهیه طرح کلان برنامههای درسی و نگاشت اول سند تحول در برنامههای تربیت معلم به عنوان مبنای تغییر و تحول در برنامههای درسی، تاسیس شورای برنامهریزی درسی دانشگاه، راهاندازی 2 کارگاه تخصصی برنامهریزی درسی برای تغییر و تحول در برنامه درسی مطابق با طرح کلان، تاسیس دفتر کارورزی و مدارس وابسته به منظور پیشبرد بحث کارورزی و تعیین و تکلیف 35 واحد درسی معارف مطابق با تبصره 2 ماده 23 اساسنامه دانشگاه و پیشبینی در برنامه کلان دانشگاه، به عنوان مهمترین برنامههای معاونت آموزش نام برد و به بیان چالشهای پیش روی این معاونت پرداخت و گفت: نیاز به بهرهگیری از الگوهای جدید در کنار الگوی سنتی پذیرش دانشجو یکی از دغدغه های معاونت آموزش است. ضمن اینکه کمبود تجهیزات، فضا و نیروی انسانی هیات علمی باعث شد تا ما تنها بتوانیم 12 هزار دانشجو جذب کنیم. این در حالی است که نیاز وزارت آموزش و پرورش 42 هزار دانشجو بوده است. به نظر می رسد با برگشت تعدادی از ساختمانهای آموزشکدهها به وزارتخانه، بتوان مشکل کمبود فضا و تجهیزات را حل کرد.
وی، ادامه داد: تداوم مشکل حقوقی جذب دانشجو معلمان یکی دیگر از چالش های پیش روی ما است. ناگزیریم دانشجویان را بهمن ماه پذیرش کنیم که با احتساب فارغالتحصیلی دانشجومعلمان در بهمن، یک سال از ورود به آموزش و پرورش باز میمانند. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مانند همه دانشگاههای کشور، از مهرماه جذب دانشجو داشته باشیم.
دکتر موسیپور، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان هم در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیتهای این معاونت پرداخت و گفت: برنامه های معاونت پژوهشی و فناوری طی چند ماه گذشته در راستای ایجاد زمینه لازم برای پژوهش و پیش بینی برنامه ای برای آینده فعالیت های پژوهشی دانشگاه است.
وی، از تدارک زمینههای پژوهشی به عنوان اولین اقدام این معاونت نام برد و افزود: تصویب مقررات مربوط برای فعالیت پژوهشی مدرسان یکی از اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است. از آنجایی که دانشگاه ما تعداد اندکی عضو هیات علمی دارد و قواعد پژوهشی وزارت علوم عموما مربوط به هیات علمی است و نمیتوان از آنها برای مدرسان بهره برد، لزوم تصویب مقرراتی مربوط به فعالیت پژوهشی مدرسان دانشگاه احساس میشد. در این زمینه تدارک برخی از سامانههای مربوط به فعالیت های پژوهشی مانند کتابخانه های الکترونیکی و دیجیتال، سامانه نشریات و همایشها و بانک اطلاعاتی پژوهشی اعضاء نیز انجام شده است. همچنین برخی تفاهم نامه ها بین دانشگاه و مراکز پژوهشی و انتشاراتی مانند انتشارات فاطمی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عقد شده یا در حال عقد است.
دومین فعالیت عمده معاونت پژوهشی که دکتر موسیپور درباره آن توضیح داد، گفتمانسازی تربیت معلم است: بحث تربیت معلم همواره جزو ضروریات کشور بوده، اما هیچگاه به عنوان یک موضوع قابل اهمیت در عرصه گفتگوهای علمی و پژوهشهای علمی مطرح نبوده است. در نظر داریم گفتمان تربیت معلم رونق بگیرد و زمینه برای گفتگوی عالمان فراهم شود. در این راستا یک نشست گفتگو در باب الگوهای پذیرش دانشجو معلم ها اواخر اردیبهشت ماه انجام شده است. ضمن اینکه برای رونق هر چه بیشتر گفتمانسازی تربیت معلم، راهاندازی وبلاگی با نام تربیت معلم آینده نیز به انجام رسیده است.
وی، سپس به بیان دیگر فعالیتهای این معاونت پرداخت و افزود: پیگیری تحرک پژوهشی در بین مدرسان، اعضای هیات علمی و دانشجو معلمان، کار دیگری است که در این معاونت در حال انجام است. حق التحریر مقالات در سال های 89 و 90 پرداخت شده و از افرادی که در سال 91 و 92 مقالاتی را با نام دانشگاه فرهنگیان به انتشار رساندهاند، درخواست کردهایم تا مشخصات خود را ارسال کنند. طرحهای پژوهشی مدرسان نیز در ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته و حتی تعدادی از آن ها به انعقاد قرارداد هم رسیده است. همچنین درخواست مقالات مدرسان برای انتشار کتابهای مجموعه مقالات مدرسان با اشتیاق این عزیزان مواجه شده و تا کنون بیش از 200 مقاله به دست ما رسیده است.
دکتر موسیپور، حمایت از طرحهای پژوهشی خرد را در دستور کار امسال دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: در نظر داریم هزار مقاله را با نام دانشگاه فرهنگیان در نشریات علمی و پژوهشی به چاپ برسانیم.
وی در پایان از نبود عنوان هیات علمی برای افرادی که در دانشگاه فرهنگیان کار آموزشی انجام میدهند، به عنوان یک موضوع مسئلهساز و حمایت از پژوهشهای دانشجویی، زمینهسازی برای انتشار نشریات، برنامهریزی برای تولید محتوا به کتابهای درسی تربیت معلم، برنامهریزی برای شناسایی و ترجمه کتب مفید در حوزه تربیت معلم، پیگیری امر بورس تحصیلی در مدرسان دانشگاه و اجرای طرح کیفیت زندگی دانشجویی را به عنوان فعالیت های در حال انجام معاونت پژوهش و فناوری نام برد.
دکتر «کیانی»، معاون نظارت، سنجش و توسعه تضمین کیفیت، آخرین معاونی بود که در نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان صحبت کرد. وی در ابتدا با اشاره به ملاکهای ارزیابی گفت: آنچه قرار است بعد از تصویب رویکرد اصلی ما در بحث نظارت و ارزیابی به منظور تضمین کیفیت باشد، رویکرد تلفیقی ارزیابی درونی و بیرونی، نگاه عارضهیابی و بهبود کیفیت به منظور تضمین خدمات دانشگاه در تراز جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: پس از استقرار هیات رئیسه جدید، دانشگاه با انجام مطالعات جدید، به ارزیابی دقیق وضع موجود به دلیل دستیابی به وضع مطلوب پرداخت و با این هدف، ماموریت بررسی ارتقای اداره کل ارزیابی را در دستور کار خود قرار داد. تغییر جایگاه دانشگاه از تربیت معلم خوشنام سابق به دانشگاه فرهنگیان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبردی و توجه سازمان فرهنگی، گستره وسیع دانشگاه، تعداد اندک هیات علمی دانشگاه، تعداد زیاد دانشجویان با امکانات اندک و کارکنان نیازمند به بالندگی، دانشگاه را به این نتیجه رساند که نسبت به تاسیس این معاونت اقدام کند.
دکتر کیانی همچنین افزود: در ساختار اولیه که امیدواریم دست کم کلیات آن به تصویب برسد، یک مرکز سنجش صلاحیتهای علمی منابع انسانی، دفتر مدیریت بالندگی و حرفهای و دفتر نظارت ارزیابی تعالی سازمانی پیشبینی شده است.
معاون نظارت، سنجش و توسعه تضمین کیفیت در ادامه به بیان کارهای انجام شده توسط این معاونت پرداخت و گفت: به طور جدی وارد فعاز معالعاتی در زمینه داخلی و بینالمللی شدهایم. در حال پیش روی به سمت بومی سازی و استانداردسازی شاخص ها هستیم. در حوزههای دانشگاه فرهنگسازی ارزیابی را دنبال میکنیم. در همین تابستان دست کم ارزیابی درونی 6 مرکز را کامل کردهایم و به دنبال ارزیابی بیرونی آنها هستیم. همچنین فعالیت 6 ماهه اول هیات رئیسه جدید را عارضه یابی کردهایم تا روند رو به آینده دانشگاه را تصحیح کنیم که در این راستا یک نظرسنجی کشوری از همه پردیسهای خود داشتهایم.
شایان ذکر است، نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، که با اعلام برنامه های این نشست توسط سید محمد بطحایی،قائم مقام وزیرو مدیرکل دفتر وزارتی آغاز شده بود تا ساعت 17 شنبه، 31 خردادماه، با سخنان وزیر آموزش و پرورش، سرپرست دانشگاه فرهنگیان و ارائه نظرات و پیشنهادات حاضران ادامه یافت.