وزیر آموزش و پرورش در جمع مسؤولان دانشگاه فرهنگیان:
رویکردی علمی بر مدیریت دانشگاه فرهنگیان حاکم است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، پس از ارائه ی فعالیت های معاونتهای دانشگاه فرهنگیان توسط معاونان این دانشگاه گفت: خرسندم که یک رویکرد علمی بر مدیریت دانشگاه حاکم است. مطالبی که معاونان اشاره کردند، حاکی از حاکمیت یک مدیریت علمی و خرد جمعی در اداره ی دانشگاه است که نویدبخش دانشگاه فرهنگیان بهتری در آینده خواهد بود.
دکتر فانی، سپس مسئولان دانشگاه فرهنگیان را به پیگیری موضوعاتی فراخواند که یکی از آنها، تعیین تکلیف مدرسین دانشگاه بود و افزود: تعیین تکلیف مدرسین دانشگاه با عنوان دانشیار، استادیار، مربی، آموزشیار و یا هر عنوان دیگری، هم در مدرسان ایجاد انگیزه خواهد کرد و هم ثبات دانشگاه در خصوص مدرسین و اعضای هیأت علمی را به دنبال خواهد داشت.
وی، در ادامه، با مهم شمردن مباحث فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان، گفت: اگر قرار نبود بخش فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان تقویت شود، اصلا ضرورت و اصل دانشگاه زیر سؤال میرفت؛ چرا که اگر قرار بود در اینجا هم مانند سایر مراکز آموزشی، آموزش داده شود، میتوانستیم از همان فضاها معلمان را جذب کنیم. بنابراین تقویت بخش فرهنگی و ایجاد رفتار مناسب معلمی و تقویت هویت ملی و دینی در دانشجومعلمان، یک ضرورت جدی است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در فرمایشات خود از این زاویه بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان، تأکید دارند.
وزیر آموزش و پرورش، در ادامه به بحث کارورزی اشاره کرد و افزود: کارورزی مسألهای بسیار حائز اهمیت است. دانشجومعلمان باید با حضور در مدارس وابسته به دانشگاه بیاموزند که چگونه مفاهیم را به فراگیران منتقل کنند. هر چه مدرس در سطوح پایینتر تدریس کند، بحث روشهای تدریس و کارورزی مهمتر است تا علم معلم، اما هر چه بالاتر از سطوح پایین به سمت دبیرستان و دانشگاه پیش برود، سواد و علم معلم اولویت پیدا میکند.
دکتر فانی، همچنین در بحث تمهید اردوگاه برای دانشجو معلمان گفت: با توجه به گستردگی دانشجومعلمان در سطح کشور، دانشگاه می تواند از همه ی اردوگاهها با هماهنگی معاونت فرهنگی آموزش و پرورش بهرهمند شود، ظرفیت اردوگاهها خالی است و هیچ مشکلی برای استفاده ی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد. به این ترتیب با استفاده از اردوگاههای مختلف، فضای متنوعی برای آنها ایجاد می شود.
وی، سپس بر لزوم بازنگری در الگوهای تربیت معلم تأکید کرد و افزود: تنوع مخاطب و تنوع مناطق مختلف کشور به لحاظ برخوردار بودن یا کمتر برخوردار بودن از امکانات، ایجاب میکند که روی الگوهای مختلف تربیت معلم کار شود. یقین بدانید که یک الگو پاسخگوی نیاز ما نیست، بلکه الگوهای مختلف متناسب با نیازهای ما و شرایط موجود باید در نظر گرفته شوند. دیدگاه من این است که تربیت معلم ابتدایی با تربیت معلم در دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه باید تفاوت داشته باشد. هر چه از بالا به پایین حرکت میکنیم، کار عمومیتر و هر چه از ابتدایی به متوسطه 2 پیش میرویم، کار باید تخصصیتر دنبال شود. پس باید ماتریسی 2 بعدی را در نظر بگیریم که یک بعد آن دورههای تحصیلی و بعد دیگر مناطق برخوردار یا کمتر برخوردار از امکانات باشد، سپس در این ماتریس الگوهای تربیت معلم را طراحی کرده و به تدریج آن را در دانشگاه فرهنگیان جاری و ساری کنیم.
وزیر آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به ضرورت پیش بینی مسؤولان دانشگاه برای جذب یا فارغالتحصیلی دانشجومعلمان در بهمنماه گفت: مطلوب این است جذب نیرو از مهرماه صورت گیرد که اگر به دلیل امر گزینش امکانپذیر نیست، با ارائه واحدهای بیشتر یا ترم تابستانی، یک ترم در زمان صرفه جویی شود تا اول مهر خروجیهای دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس شوند.
وی، ادامه داد: سرمایه گذاری جدی در این دانشگاه صورت گرفته و از طرفی به دلیل کمبود نیروی انسانی، فشار زیادی تحمل میکنیم. مهر ماه امسال با کمبود نیروی انسانی به ویژه در دوره ابتدایی مواجه خواهیم شد، به همین دلیل بیایید این قرار را با هم بگذاریم که در مهری که پیش رو است، بتوانیم از فارغالتحصیلان شما در مدارس استفاده کنیم.
مرکز ارزیابی صلاحیت حرفهای معلمان، موضوع دیگری بود که وزیر آموزش و پرورش درباره آن گفت: طبق سند تحول نظام آموزشی 2 تکلیف جدی را بر عهده داریم. یکی رتبهبندی و در ذیل آن، بررسی صلاحیت حرفهای معلمان است.
«ورود نیروی انسانی کمتوان به دانشگاه ممنوع است.» دکتر فانی با بیان این عبارت، افزود: این یک اصل است، کسی که به عنوان هیأت علمی میخواهد در دانشگاه فرهنگیان مستقر شود، باید حداقل ضوابط را دارا باشد. به همین دلیل هر فردی به عنوان مدرس و هیأت علمی نمیتواند وارد دانشگاه شود.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص تربیت نیروی چند پایه گفت: تربیت نیروی چند پایه در همان ماتریسی که گفته شد طراحی میشود. در این میان یک پیشنهاد میتواند اینکه برای دوره اول متوسطه یک بار دیگر به تعریف رشتهها بپردازیم. به عنوان مثال در گذشته رشته دینی، عربی داشتیم. میتوانیم با رشتههای تلفیقی مانند دینی عربی یا ریاضی، تجربی، شرایط را برای تربیت نیروهای چند پایهای فراهم کنیم.
دکتر فانی، همچنین با سپاس ویژه از تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)گفت: همانطور که دوستان اشاره کردند، فرصت بسیار خوبی در اختیار آموزش و پرورش به صورت عام و به دانشگاه فرهنگیان به صورت خاص قرار گرفته است. پرچمدار رسیدگی به آموزش و پرورش، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هستند. ایشان در سخنرانی خود در 17 اردیبهشت ماه، چنان حمایتی از آموزش و پرورش کردند که از این قویتر نمیشود حمایتی از آموزش و پرورش به عمل آورد. به همین دلیل همه ما، هم مدیران کل استان ها، هم معاونین وزارتخانه و هم مسؤولان دانشگاه فرهنگیان باید از این توفیق و فرصت کمال استفاده را ببریم.
وی، همچنین با اشاره به مدارس غیردولتی و ضمن خدمت، از مسؤولان دانشگاه فرهنگیان خواست،نشستهای مشترکی برای تربیت معلم در مدارس غیر دولتی، به ویژه دوره ابتدایی برگزار کنند و گفت : در این مورد میتوان از ماده 28 اساسنامه استفاده کرد که طی آن افرادی با مدرک لیسانس را یک سال آموزش داده و بعد وارد مدرسه کنیم، این موضوع اساسنامه را میتوان از غیردولتیها آغاز کرد. به این ترتیب هم طبق اساسنامه حرکت کرده و هم برای مدارس غیردولتی نیرو تربیت کرده ایم. برای پیشبرد این هدف، حتی آموزش و پرورش هم بخشی از هزینه ی آموزش را متقبل میشود تا به این ترتیب برای تقویت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش هم گامی برداشته شود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که وزارتخانه به شدت با کمبود کارشناس متخصص مواجه است، گفت: در بحث برنامهریزی آموزشی، پرورشی، مالی، درسی و ...، تخصص جدی در آموزش و پرورش وجود ندارد، در واقع یک معلم جذب اداره شده و بعد از چند سال آزمون و خطا، توانسته در زمینه برنامهریزی، فعالیت هایی را انجام دهد. در حال حاضر بخش زیادی از این نیروها نیز در شرف بازنشستگی هستند و به همین دلیل باید نیروهای کارشناس ارشد در حوزه های برنامهریزی تربیت کنیم. از شما مسؤولان دانشگاه فرهنگیان میخواهم با همکاری وزارت علوم، برای چند رشته در مقطع کارشناسی ارشد مجوز بگیرید تا از بین معلمان موجود که به عنوان مثال 15 سال سابقه خدمت دارند، آن هایی که از همه کاراتر و متعهدتر هستند را انتخاب کرده و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معرفی کنیم. در کنار آموزش، تمام وزارتخانه هم محیط کارورزی این افراد خواهد بود. به طوری که هم درس بخوانند و هم هفتهای 2، 3 روز در ستاد وزارتخانه یا ادارات کل استانها آموزش عملی ببینند. به این ترتیب در 2، 3 سال آینده، کارشناسان ارشد برنامهریزی در بدنه مدیریتی وزارت آموزش و پرورش در سطح وزارتخانه، استانها و مناطق مشغول به کار میشوند و به این ترتیب، جایگاه آموزش و پرورش کشور ارتقای بسیار خوبی پیدا خواهد کرد.