Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در جلسه ی کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش، به میزبانی دانشگاه فرهنگیان بررسی شد:

مسائل و مشکلات پیش روی دانشگاه فرهنگیان


دکتر مهر محمدی، در جلسه ی کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش که  به  میزبانی دانشگاه فرهنگیان دوشنبه 2/4/93 برگزار شد، با بیان اینکه کمیسیون منابع انسانی آموزش و پرورش در ساختار تشکیلاتی دانشگاه فرهنگیان، جایگاه تصویب شده ندارد، خاطر نشان کرد: این کمیسیون می تواند به عنوان " اتاق فکر " در کنار دانشگاه فرهنگیان و مدیریت این دانشگاه نقش ارزنده ای  را ایفا کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ضمن تأکید بر ضرورت ارتباط جدی و عمیق دانشگاه فرهنگیان با کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار امیدواری کرد: این دو نهاد، با تعامل خیلی جدی و هم افزایی بیشتر می توانند گام های مؤثری در ارتقا و گسترش امر تربیت معلم بردارند.

وی، با اشاره به تدوین برنامه ی راهبردی دانشگاه فرهنگیان و ارائه آن در جلسه هیئت امناء، تصریح کرد: طراحی و تدابیر ویژه ای پیش بینی کرده ایم و در عملیاتی کردن آن نیاز به هم فکری و مشورت صاحب نظران، در جلساتی از این دست داریم.

در ابتدای این جلسه، دکتر ساکی، با اشاره به اهمیت و تأثیر گذاری کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش در مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش، افزود: برگزاری این جلسه، گامی میدانی و اقدامی مطلوب برای بررسی مشکلات و چالش های دانشگاه فرهنگیان که تأمین کننده اصلی نیروی انسانی آموزش و پرورش است، خواهد بود.

وی، در ادامه با ارائه آماری از تعداد پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان و نیز تعداد دانشجو معلمان دوره های کارشناسی پیوسته، ناپیوسته ، کاردانی، اساتید و اعضای هیئت امنا این دانشگاه، کمبود فضا و تجهیزات را یکی از چالش های اساسی دانشگاه دانست و خاطر نشان کرد: عدم پیش بینی تدبیری برای این مسأله ممکن است فرآیند جذب دانشجو معلم در سال های آتی را با چالش مواجه کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر ضرورت ارائه ی ایده های جدید در فرآیند جذب دانشجو معلم و  هزینه بر بودن استفاده از روش سنتی جذب دیپلم، گفت: برخی از این مشکلات و محدودیت ها، به امکان افزایش دانشجومعلم در سال های آینده صدمه خواهد زد.

دکتر ساکی، شروع سال تحصیلی جدید از بهمن ماه، به دلیل مشکلات حقوقی دانشجو معلمان را از دیگر مسائل مورد توجه  برای بازنگری خواند و افزود: این دانشجویان در بهمن ماه، فارغ التحصیل و با تاخیری یک ساله به چرخه ی آموزش و پرورش ورود پیدا می کنند و با توجه به نیاز شدید حوزه تربیت معلم، این تأخیر می تواند چالش انگیز باشد.

وی، با اشاره به تغییرات احتمالی در ساختار دوره های تحصیلی آموزش و پرورش، با بیان پرسشی، گفت: آیا برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان به تناسب این تغییرات باید تغییر کند و یا روش سنتی خود را ادامه دهد؟

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود به ارائه ی برنامه  های این دانشگاه برای توسعه ی امر تربیت معلم پرداخت و تأکید کرد: تدوین طرح کلان برنامه درسی تربیت معلم  و نگاشت نخستین سند تحول در برنامه های درسی در حوزه تربیت معلم؛ افزایش واحدهای درسی دانشگاه فرهنگیان به 150 واحد و تغییر برنامه ها و رشته ها با توجه به نیاز های آموزش و پرورش، از جمله برنامه های این دانشگاه برای توسعه ی امر تربیت معلم می باشد.

همچنین، دکتر نظری، رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه، با تأکید بر  عقبه ی فکری متعالی و ارزشمند دانشگاه فرهنگیان خواستار ارتباط بیشتر حوزه ی ستادی آموزش و پرورش با این دانشگاه شد.

دکتر نظری، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خصوص دانشگاه فرهنگیان را عنایت ویژه و استراتژیک برای این دانشگاه خواند و به بیان مطالبی پیرامون تأثیر مشکل فضا و تجهیزات در روند جدب دانشجو معلم در سال های آتی، پرداخت.

وی، ادامه داد: این بحث تنها مختص دانشگاه فرهنگیان نیست و در دیگر حوزه های آموزش و پرورش نیز با آن روبرو هستیم  اما، مدیران کل آموزش و پرورش، نگاه و عنایت ویژه ای به مرتفع نمودن این مشکل در پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان دارند.

رئیس مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، با توجه به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، گفت: با بهره برداری از این ماده، عمده نیازهای دانشگاه فرهنگیان تأمین خواهد شد.

وی، با بیان اینکه نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش، با تغییرات ساختاری، عمیق و گسترده می شود، تأکید کرد: با این تغییرات، تربیت معلمان جدید و متخصص در دانشگاه فرهنگیان، محسوس خواهد شد.

دکتر نظری در پایان سخنان خود، خواستار بازبینی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، متناسب با رسالت و مأموریت این دانشگاه و رقابت مطلوب با دیگر دانشگاه های کشور در تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش شد.

همچنین در این جلسه، نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این مهم که معلم، عنصر اصلی تعلیم و تربیت است به تشریح مأموریت های کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: این کمیسیون، مسائل مختلف را بررسی و برای سیاست گذاری تحویل  شورای آموزش و پرورش می دهد.

وی، دانشگاه فرهنگیان را دارای ظرفیت های بالقوه ی بسیاری دانست و با تقدیر از اقدامات دکتر مهر محمدی در مدیریت این دانشگاه، خاطر نشان کرد: ایشان با مقام علمی و ظرفیت های مناسبی که در عرصه ی ملی و بین المللی  دارند، مایه ی برکت در آموزش و پرورش می باشند.

نوید، در ادامه سخنان خود، خواستار ارتباط و تعامل بیشتر شورای عالی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش شد و اظهار امیدواری کرد: با تعامل مؤثر، جدی و عمیق، می توان به بهترین شکل نیروی انسانی آموزش و پرورش را ساماندهی کرد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در پایان سخنان خود، خواستار تدبیر در خصوص تعدد دروس و تک یا چند معلمی بودن  پایه های، اول، دوم و متوسطه شد.