Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
با حضور دکتر مهر محمدی، برگزار شد:

دومین جلسه ی مسؤولان کارگروه بازنگری برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان

دکتر مهر محمدی در دومین جلسه ی مسؤولان کارگروه بازنگری برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان که سه شنبه سوم تیرماه در سالن اجتماعات شهید رجایی سازمان مرکزی برگزار شد، با اشاره به ناکافی بودن برنامه های درسی موجود، بر ارتقای سطح علمی و معرفتی دانشجو معلمان تأکید و تصریح کرد: در موقعیت اضطراری کنونی دانشگاه فرهنگیان،  این برنامه ها را مناسب تر و در بازده ی زمانی دیگر تکمیل خواهیم کرد.

وی، با تشریح اهداف پیش بینی شده این کارگروه، تصریح کرد: امیدواریم با همفکری و بهره برداری از نظرات و ایده های شما، برنامه های درسی دانشگاه،  بهبود پیدا کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه برنامه فشرده  ی موجود، برنامه ی ایده آل ما نیست، اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک،  مرحله ی بعدی ایجاد تحول در برنامه های درسی دانشگاه، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ابتدای این جلسه، دکتر موسی پور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، برنامه ریزی برای ایجاد شایستگی حرفه ای معلمان،  معطوف به  بعد دانش علمی، تربیتی، موضوعی و عمومی را مبنای کار این جلسه دانست و به تشریح جداول پیش بینی شده برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

وی، در ادامه به تبیین انواع فرصت های یادگیری پرداخت و محیط بیرون از دانشگاه، آموزش غیر مستقیم، مستقیم و غیر رسمی را ازجمله این فرصت ها دانست.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به ترکیب اعضای کارگروه های بازنگری در برنامه های درسی، گفت: نمایندگانی از دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزشی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان و همچنین دو نفر ار متخصصان آن رشته،  در کارگروه ها خواهند بود.

وی، در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد تا پایان هفته ی آینده این کارگروه ها تشکیل شود.

همچنین در این جلسه، دکتر ساکی، معاون پژوهش و فناوری با اشاره به رسالت و وظیفه این کارگروه ها، گفت: با توجه به مشکلات جدی در برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان، تغییر و تحول مناسب، مهم ترین رسالت کارگروه های بازنگری در برنامه های درسی خواهد بود.

وی، بهبود سریع برنامه های درسی  را مرحله اول بازنگری دانست و تأکید کرد: با توجه به نیازهای جدید آموزش و پرورش مرحله دوم بازنگری را شروع خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی نیز در این جلسه، خواستار تبیین مفهوم شایستگی های معلمی توسط اعضای کارگروه شد و تصریح کرد: در ابتدا باید شایستگی معلمی مد نظر و مطلوب، تعریف شود و در این راستا، عناصر برنامه ریزی درسی برای رسیدن به آن شایستگی ها تدوین شود.

وی، در ادامه ی سخنان خود با تشریح شایستگی های معلمی، افزود: شایستگی های عمومی، اعتقادی ، تربیتی، تخصصی و توانایی آموزش دادن از جمله  این شایستگی ها می باشد.

شایان ذکر است، در این جلسه، مطالبی همچون، تهیه برنامه های درسی با توجه به هدف، رغبت و توانمندی فراگیران؛ ضرورت توجه بیشتر به دروس آزمایشگاهی و عملی؛ دقت در همپوشانی درس ها، بستر سازی برای آموزش های خارج از کلاس؛ توجه به محوریت و کفایت تخصصی معلمان؛ کاربردی و عملی کردن دروس اخلاقی و اسلامی؛ آموزش بیشتر مهارت های زندگی و شهروند اسلامی؛ ایجاد شور معلمی به دانشجویان؛ پویا بودن و توجه به نیازهای روز در تدوین برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان، توسط اعضاء مطرح شد.