Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در اجلاس سراسری سرپرستان پردیس و مراکز آموزش عالی به تبیین فرآیند تربیت معلم، به عنوان اصلی ترین رسالت دانشگاه فرهنگیان پرداخت:

معلم، فردی رشد یافته و هادی دیگران است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در نشست سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی با بیان این مطلب که فارغ از عنوان معاون فرهنگی به بحثی علمی در حوزه تربیت معلم می پردازد، گفت: به ضرورت فکر کردم چنین بحثی لازم است و علاوه بر آن می تواند باعث شود صرفا به مباحث اجرایی نپرداخته باشیم  و در مجالی که دست داده، تربیت معلم را از منظر مبانی نظری تحول بنیادین تحلیل نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین دکترعلیرضا صادق زاده در ادامه گفت: بسیاری از تحولات دانشگاه، متکی بر بحث تربیت معلم است. ضمن اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه های خود در سال گذشته و امسال، بر نقش معلم و اهمیت دانشگاه فرهنگیان در ساختن شخصیت معلمان تأکید فرموده اند. به همین دلیل توجه به مقوله تربیت معلم، اهمیت فراوانی دارد.

وی، سپس با اشاره به امر تحول بنیادین تصریح کرد: ناگفته پیداست که تحول بنیادین با تغییرات سوری، یک جانبه و روبنایی متفاوت است و باید به فکر تغییر زیربنا باشیم. یکی از این زیربناها، همین قضیه تربیت معلم است.

صادق زاده، در ادامه با تحلیل چند مفهوم از قبیل حیات طیبه، هویت، جامعه صالح و ...، به تعریف تربیت رسید و افزود: تربیت، فرآیند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت مترقیان به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی به منظور هدایت آنان در مسیر آماده شدن برای تحقق آگاهانه و اختیاری حیات طیبه است و کار مربی در این میان، آماده سازی افراد به منظور پذیرش حیاط طیبه با آگاهی و انتخاب است.

وی، سپس معلمان را مجموعه ای از افراد نسبتا رشد یافته نامید که به دلیل وجود مراتب قابل توجه از حیات طیبه در وجود خود، حالا به دنبال هدایت دیگرانند و سپس به بیان خصوصیات معلم به مثابه یک مربی پرداخت: اگر هدف آموزش، هدایت و کسب شایستگی باشد، آن وقت است که معلم، مربی می شود. این معلم که نقش تربیتی و مربی گونه بر عهده دارد، به خصوصیات مزین است که از آن جمله می توان به درک مراتبی از حیات طیبه در همه ابعاد، واجد مراتبی از هویت مشترک انسانی، اسلامی و ایرانی، دارای هویت حرفه ای بر اساس نظام معیار اسلامی و دارای شایستگی های عام و خاص معلمی اشاره کرد. در این راستا، شایستگی هایی هم وجود دارد که از آن ها با عنوان شایستگی های معلمی یاد می شود. اسوه امین، راهنمای بصیر، عالم، توانا، دارای محبت خالصانه، مهربان، دلسوز، خیرخواه و توانمند از جمله این شایستگی ها است.

دکتر صادق زاده در ادامه بحث، به تعاریف فرآیند تربیت معلم پرداخت و گفت: فرآیند تربیت معلم، فرآیند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و نگرش تربیتی و مهارت تربیتی) معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی ضمن تاکید بر ارتقای هویت انسانی، اسلامی و ایرانی است. تربیت معلم زمینه ساز کسب و ارتقای شایستگی های عام و حرفه ای و زمینه ساز ایجاد آمادگی در دانشجو معلمان و همچنین توسعه ی آمادگی در معلمان برای کمک به تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در دیگران است.

وی، سپس به چشم انداز تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پرداخت و ادامه داد: بر اساس چشم انداز تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم فرآیندی است تخصصی، ناظر به تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای دانشجومعلمان و معلمان و همچنین مبتنی بر برنامه درسی یکپارچه شایستگی محور است. با این نگاه، باید به دانشگاه به مثابه کانون تحقق مراتبی از حیات طیبه نگاه کرد که امکان تجربه زیستن در فضای حیات طیبه را برای دانشجومعلمان فراهم می کند تا از این طریق زمینه ساز انتخاب آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد باشد و دیگران را به این نوع زدگی دعوت می کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که وضع موجود در این دانشگاه با وضع مطلوب فاصله دارد، خطاب به سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان گفت: باید ببینیم هر کدام از ما در راه رسیدن به چشم انداز دانشگاه باید چه فعالیت هایی انجام بدهیم و چه کار کنیم تا بتوانیم در مسیر ایجاد حیات طیبه، گامی به جلو برداریم.