Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان، از جایگاهی رفیع تر نسبت به دیگر دانشگاه ها برخوردار است

اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان که از صبح امروز، در پردیس نسیبه ی تهران در حال برگزاری است، با سخنرانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضوی از هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان همراه شد.

حجت الاسلام والمسلمین «پارسانیا»، در جمع سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه با بیان این مطلب که دانشگاه فرهنگیان از جایگاه ویژه و منحصر به فردی در میان دانشگاه های دیگر کشور برخوردار است، گفت: با توجه دقیق به نظام آموزش عالی، به 4 واحد اساسیِ دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان، می رسیم، با این تفاوت که به نظر من دانشگاه فرهنگیان از جایگاهی رفیع تر برخوردار است.

وی، در ادامه، دانشگاه فرهنگیان را با وزارتخانه های دولتی از جمله وزارت نفت مقایسه کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان را می توان در کنار  وزارتخانه های دولت از جمله وزارت نفت دید،. چرا که بخش عظیم سرمایه ای را برای کشور استحصال می کند، معدن های سرمایه ای انسانی، توسط این دانشگاه به دست خواهند آمد.

حجت الاسلام پارسانیا، با بررسی نقش دانشگاه فرهنگیان در حوزه فرهنگ عمومی، افزود: آموزش و پرورش در قیاس با آموزش عالی که یک نهاد تخصصی علمی است، در حوزه فرهنگ عمومی فعال است و دانشگاه فرهنگیان در این حوزه می تواند برای سامان بخشیدن و خدمت کردن به نهاد آموزش و پرورش نقشی اثرگذار داشته باشد.

وی، بازبینی و نگاهی متفاوت به آموزه های درسی را مسأله ای اساسی و حیاتی دانست و گفت: خودآگاهی مدیران و مسؤولان دانشگاه فرهنگیان از این مسأله، بسیار راهگشا است، چرا که با عدم روزمرگی در فعالیت ها و احساس مسئولیت در این زمینه می توان به خطرات عمده ای که این مجموعه را تهدید می کند، فائق آمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، از فرهنگ اسلام سخن گفت و ادامه داد: هر فرهنگ و  تمدنی، یک سری مفاهیم و معانی محوری و کلیدی دارد و جهان اسلام و فرهنگ اسلام هم اینگونه است. اسلام با معانی خاص خودش، نقطه عطفی در تاریخ ایجاد کرد و سایر عناصر فرهنگی را تحت اشراف این معانی محوری، بازسازی و بازخوانی نمود. وجود این معانی و مفاهیم محوری در هر فرهنگی و دوام و بقای آن ها تضمین کننده تداوم آن فرهنگ است. اسلام وقتی آمد، چند مفهوم اساسی را با خود به همراه آورد که توحید، حق، باطل، صدق، کذب، علم، عقل و ... از جمله آن ها بود. در واقع اسلام برای جا انداختن فرهنگ خود، نیازی به مواجهه نظامی و سیاسی و تغییر در زبان و پوشش مردم نداشت و با همین چند مفهوم اساسی، راه خود را در میان تمدن های مختلف باز کرد.

وی، افزود: معنایی که اسلام از علم می آورد، یک مفهوم کلیدی و اساسی است که به واسطه آن هم علم معنی شده و از حلقه علم به عنوان برترین حلقه ی عبادت نام برده می شود، هم جایگاه معلم مشخص می شود، هم محفل علم، محفل نور نام می گیرد و هم مسیر علم، مسیر عبور از بال فرشتگان نامیده می شود. ما چنین پشتوانه عظیمی در اختیار داریم و اینکه بخواهیم امروزه مبنای کار خود را بر علم و عقلانیت ابزاری غرب بنا کنیم، بیراهه رفته ایم. چرا که علم تعریف شده در دنیای مدرن امروزه، علم نیست و اختلاف بیش از آنکه بر سر اصطلاحات باشد، بر سر محتوا است.

وی، ادامه داد: نظام آموزش و پرورش ما بیش از هر چیز باید سنگربان عقل و علم تعریف شده در فرهنگ اسلامی در مواجهه با سایر فرهنگ ها باشد. در این راه هم باید با سلاح فرهنگ حرکت کرد. خاکریزهای ما در این مسیر بیش از آنکه دفاع مقدس باشد، کلاس ها و کتاب های من و شما است. اینجاست که دانشگاه فرهنگیان می تواند نقطه عطفی ایجاد کرده و کاری کند تا آموزه های ما ارتباط وسیع تر و بهتری با فرهنگ و تاریخ مان ایجاد کند.

حجت الاسلام پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه ی اختصاصی روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان نیز با بیان چالش های جدی امروز جهان اسلام در مواجهه با جهان غرب گفت: در 100 سال اخیر، نظام آگاهی تاریخی ما حذف شده و از رسمیت افتاده و فقط در فقه خصوصی فرصت تداوم پیدا کرده است. تقلیدی کار کردن در زمینه علم و استفاده از علم و دانش غرب سبب شده تا پیشینه غنی خودمان از بین رفته و نظام آموزشی ما گرفتار یک مشکل جدی شود. اگر قرار بود در این میان مسئله تربیت معلم هم رها شود، این مشکل عمیق تر و دردسرسازتر می شد. دانشگاه فرهنگیان فرصت خوبی شد تا نگاه چابک تر و زیرکانه‎تری به مسئله تربیت معلم داشته باشیم. به شخصه معتقدم این دانشگاه نباید کار خود را در حد کارشناسی متوقف کند و باید در راه احیا و اعتلای عقبه تربیتی خودمان گام بردارد.

وی ادامه داد: همانطور که اخیرا رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفته اند، اسلامی کردن دانشگاه فقط به ایجاد نمازخانه نیست، اسلامی شدن علم و هویت علم است. حالا این وظیفه به دوش دانشگاه فرهنگیان است؛ چرا که گستردگی آموزش و پرورش مجال تامل در این باب را به مسئولان این وزارتخانه نمی دهد و از این رو، دانشگاه فرهنگیان باید به دنبال این جهت گیری باشد. اعتقاد من بر این است که شاید هزینه این کار، هزینه 2 پردیس دانشگاه فرهنگیان هم نباشد، اما اگر عملی شود، کیفیت خدمات هر 100 پردیس و مرکز این دانشگاه را تأمین می کند.