در ارائه گزارش عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع مطرح شد:
در آینده ای نزدیک؛ پرداخت بخشی از پاداش بازنشسته ها
در بخشی از نوبت بعد از ظهر اجلاس سراسری روسای پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، بعد از ارائه گزارش عملکرد از سوی معاونین دانشگاه، دکتر تاجیکاسماعیلی، معاون توسعه مدیریت و منابع به همراه آقایان نعیمی، صفری، چناری و میریونسی، مدیران کل این معاونت ساعتی را به پاسخگویی به سوالات حاضران و ارائه گزارش عملکرد و برنامههای خود اختصاص دادند.
در ابتدا دکتر تاجیک، معاون توسعه مدیریت و منابع به ارائه آماری از فعالیتهای این معاونت پرداخت و گفت: در سال 92، عملکرد ما از نظر بودجه، 5/128 میلیارد تومن بود. این در حالی است که در بودجه مصوب هزینهای سال جاری این مبلغ به 154 میلیارد تومان رسیده است. یعنی نسبت به بودجه مصوب مورد قبول دولت، بالغ بر 19 درصد رشد داشتهایم.
وی، با اشاره به برنامههای این معاونت در سال 93 افزود: در سال جاری روی 2 موضوع اصلی متمرکز خواهیم بود که یکی از آنها ساماندهی نیروی انسانی و دیگری تجهیزات است. در بخش تجهیزات ما تاکنون و در تعامل با آموزش و پرورش توانستهایم 29 ساختمان که مشتمل بر 266 کلاس و در مجموع حدود 31 هزار متر مربع فضا است را به تجهیزات دانشگاه اضافه کنیم. همچنین 146 هکتار زمین هم در اختیار گرفتهایم.
از موضوعات اصلی سال جاری معاونت توسعه مدیریت و منابع، مورد نیروی انسانی را، صفری، مدیر کل امور اداری و تشکیلات، توضیح داد. وی در ابتدا توضیحاتی درباره اهمیت منابع انسانی ارائه کرد و گفت: منابع انسانی، بیشترین دارایی هر سازمان است. اگر خوب برنامه ریزی نکنیم، همه برنامههایی که در دستور کار قرار دادهایم، به خطر خواهند افتاد. استفاده درست از منابع انسانی است که ما را به هدفهایمان نزدیکتر میکند.
وی، سپس از اهمیت حضور هر فرد در سر جای خودش سخن گفت: در این میان نکتهای که بسیار حائز اهمیت است، انتخاب درست افراد برای پستها است. اگر این اتفاق بیفتد، 90، 95 درصد بودجه دانشگاه که صرف نیروی انسانی میشود، به درستی صرف شده است. بنابراین باید ابتدا نیازسنجیها به طور دقیق انجام شود، سپس نیروی انسانی را برای پستها پیشبینی کرد.
در ادامه نعیمی، مدیر کل دفتر طرح و برنامه و امور عمرانی در تایید صحبتهای صفری گفت: در دفتر طرح و برنامه، در حال آمادهسازی خود برای پذیرش دانشجو در بهمن ماه هستیم. بر اساس اطلاعاتی که از 78 پردیس و مرکز به دست آوردهایم، در حال بررسی نیازهای این مراکز هم هستیم. اگر چه این اطلاعات هنوز به طور کامل جمعآوری نشده است.
وی، در خصوص تعامل با سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس کشور هم گفت: کار ارسال اطلاعات پردیسها و مراکز به سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس کشور هم در دستور کار این اداره قرار دارد که این موضوع با 45 مورد شروع شده و در حال حاضر اطلاعات 14 پردیس برداشت و تحویل سازمان نوسازی مدارس استانها شده است. امیدواریم در هفته آینده آماری از تجهیزات پردیسها به دست آوریم که اگر چه بیش از نیمی از این اطلاعات همیشگی است و فقط یک بار انجام می شود، اما برای تصمیمگیری های بعدی دانشگاه بسیار سودمند است. واقعیت این است که ما فضاهای فرهنگی وضعیت مطلوبی نداریم و هیچکدام از ساختمانهای قدیمی تربیت معلم که در اختیارمان قرار دارد، تیپ دانشگاهی ندارند. بر اساس برنامهریزیها ما، قرار شده تا سال 94، نیازهای واقعی دانشگاه در بعد فضا و تجهیزات مشخص شود. به همین منظور کارگروه آمار تشکیل شده که میخواهیم اطلاعات اقلام مراکز و پردیسها را به وسیله آن به دست آوریم.
تخصیص مالی، نکته دیگری است که نعیمی به بیان توضیحاتی درباره آن پرداخت و با خطاب قرار دادن روسای پردیسها و مراکز گفت: هنوز در کل کشور تخصیص مالی اعتباری انجام نشده است. سعی میکنیم به محض تخصیص، تعمیر و تجهیز را آغاز کنیم. به همین منظور دوستان دغدغه مهرماه را نداشته باشند.
چناری، مدیر کل امور مالی که در جایگاه حاضر بود هم به ارائه آمار عملکرد اداره تحت امر خود پرداخت و گفت: «پاداش بازنشستهها هنوز پرداخت نشده، چرا که اعتباری 5/3 میلیارد تومانی نیاز دارد. تلاش ما بر این است که به زودی 40 تا 45 درصد پاداشها را پرداخت کرده و مابقی را تا شهریور ماه تسویه کنیم. در خصوص بحث ماموریتهای اداری پرسنل هم اگر مرکز یا پردیسی توانایی پرداخت این مبالغ را دارد، پیشنهاد دهد تا بتوانیم از آن محل ماموریتهای اداری پرسنل را پرداخت کنیم. در غیر این صورت کمی صبر کنید تا از محل دیگری تامین اعتبار داشته باشیم.»
چناری سپس از روسای پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه خواست تا اسناد مالی خود را هر 3 ماه یکبار در اختیار مدیر مالی دانشگاه قرار دهند یا اگر برایشان مقدور نیست، دست کم فهرست هزینهها را ارسال کنند: روال بر این است که روسای پردیسها و مراکز، اسناد مالی را هر 3 ماه یکبار ارسال نمایند.
رئیس دانشگاه هم هر 3 ماه یکبار باید اسناد را به هیات امنا تحویل دهد. از این گذشته، به دلیل تعویق ارسال اسناد و با وجود رسیدگی به این اسناد، کمتر از 10 درصد آنها تایید شده و مابقی بازگشت داده شده است.
میریونسی، معاون اداره پشتیبانی به عنوان آخرین عضو گروه معاونت توسعه مدیریت و منابع، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات پردیسها در اسکان نوروزی، از شروع زیباسازی و بهسازی ساختمان ها و تجهیزات پردیسها ظرف یکی 2 هفته آینده، ایجاد صندوق وام ضروری کارکنان، آماده سازی سامانه انبار، ارسال رفاه کارت برای استان ها و راههای ایجاد طرح ورزش خبر داد و افزود: در حال انعقاد تفاهمنامهای هم با صندوق بانک مهر ایران هستیم ، به ازای سرمایهای که ما به این بانک میبریم، 2 برابر سرمایه در اختیارمان قرار بگیرد. در خصوص بحث بیمه تکمیلی هم باید بگویم همکارانی که با بیمه ایران قراردادی نبستهاند، به دفتر مرکزی بیمه معلم رفته و اسناد مربوطه را دریافت کنند. این بیمه حتی از جهاتی بالاتر و بهتر از بیمه قبلی است.