سلسله وبینارهای دستاوردهای سفر تیم اعزامی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جمک فنلاند برگزار گردید
با توجه به سفر تیم چهار نفره متشکل از آقایان دکتر طاهری نیا از سازمان مرکزی، دکتر پاک سرشت از استان تهران، دکتر آیت کریمی باغملک از استان خوزستان و سرکار خانم دکتر سرسرابی از استان خراسان رضوی، به کشور فنلاند و دانشگاه جمک، و حضور در رنامه های آمزشی این دانشگاه، در راستای برنامه های اراسموس پلاس که به همت مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه صورت گرفت، چهار جلسه وبینار آموزشی جهت ارائه دستاورهای این سفر برای همکاران و مدیران عزیز در استان های سراسر کشور پیش بینی گردید.
اولین جلسه وبینار دستاوردهای سفر فنلاند روز شنبه مورخ 25 /1398/03 سخنرانی جناب آقای دکتر طاهری نیا، سرپرست تیم اعزامی برگزار شد و استان های کشور از طریق ویدیو کنفرانس مطالب ارائه شده را دریافت کردند. حضور مدیران و اساتید به عنوان مخاطبین این برنامه نشان از توجه این عزیزان به مسائل علمی بین الملل و توسعه همکاری ها در عرصه تربیت معلم جهانی است.
در جریان این وبینار، آقای دکتر علی باقر طاهری نیا با بررسی نظام تربیت معلم و آموزش و پرورش کشور فنلاند و دانشگاه یواسکولا (جمک) مطالب گردآوری شده را در قالب پاورپوینت برای استان ها ارائه نمود.
* نقاط قوت نظام آموزشی کشور فنلاند،
* ترکیب جمعیت دانشجویان به کل جمعیت،
* بودجه مالی دانشگاه جمک،
* حجم ارتباطات بین المللی و مشارکت دانشگاه جمک در عرصه های بین الملل
* پرهیز از تشریفات اداری و تسهیل امور
* مشخص بودن شرح وظایف هر نیروی سازمانی
* آرامش و آسایش در محیط کار
* تمرکز بر حضور در جوامع علمی و گفتمان سازی و فاصله گرفتن از ارائه صرف مقالات
* تعامل در یادگیری و یاددهی در محیط سازمانی
* تعامل معلم، دانش آموز و والدین در امر آموزش
* حرکت در چارچوب برنامه های مشخص
از نکاتی بود که آقای دکتر طاهری نیا ارائه کرد.
دومین جلسه وبینار دستاوردهای سفر فنلاند روز سه شنبه مورخ 28 /1398/03 با سخنرانی سرکار خانم دکتر سرسرابی، عضو تیم اعزامی دانشگاه به کشور فنلاند برگزار شد.
در جریان این وبینار، سرکار خانم دکتر سرسرابی از استان خراسان رضوی با بررسی نظام تربیت معلم و آموزش و پرورش کشور فنلاند و دانشگاه یواسکولا (جمک) مطالب گردآوری شده را در قالب پاورپوینت برای استان ها ارائه نمود.
دکتر شراره سادات سرسرابی با اشاره به ویژگی های نظام آموزشی فنلاند گفت:
*این نظام، سیستمی برابرطلب و بدون هیچ گونه شهریه است.
*دانش آموزان فنلاندی در یک دوره 9 ساله در مدارس جامع و یک دوره 3 ساله در مقطع تکمیلی متوسطه تحصیل می کنند.
*دوره مدارس فنی حرفه ای چند رشته ای در فنلاند 2 تا 3 سال به طول می انجامد و دوره آموزش های عالی فنی حرفه ای نیز 3 تا 5 سال است.
*یکی از دلایل موفقیت دانش آموزان فنلاندی در آزمون های بین المللی آمادگی خوب معلمان این کشور است، چراکه فقط بهترین ها برای شغل معلمی انتخاب می گردند.
*سالانه 700 نفر در آزمون 2 مرحله ای انتخاب معلمان گزینش می شوند.
*داوطلبان شغل معلمی در فنلاند باید یک دوره 5 ساله فوق لیسانس را در این کشور طی کنند.
*در این کشور معلمان عملاً در رده پزشکان و وکلاء محسوب می شوند.
*مأموریت این دانشگاه آموزش عالی حرفه ای معلمان است و سالانه بیش از 400 نفر از آن دانش آموخته می شوند.
*هر سال بیش از 2000 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت نیز از دوره های آموزش حرفه ای این دانشگاه بهره مند می شوند.
*فنلاند دومین دارنده سرمایه انسانی، سومین دارنده کیفیت آموزشی، امن ترین کشور، دارنده بهترین دانش دیجیتال و دارنده پاک ترین هوا در دنیا به شمار می رود.
*دانش آموزان قبل از حضور در مدرسه باید دوره پیش مدرسه ای را بگذرانند
*مدارس فنلاند به دو گروه مدارس حرفه ای و مدارس عادی تقسیم می شوند.
*دانش آموختگان مدارس عادی برای ورود به دانشگاه ها از جمله دانشگاه های تربیت معلم آماده می گردند،
*دانش آموختگان مدارس حرفه ای به دانشگاه های فنی حرفه ای راه می یابند.
به عقیده دکتر سرسرابی، سفرهای خارجی هدفمند می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد، گفت در این سفر اطلاعات خوبی در رابطه با نظام آموزشی فنلاند و برنامه های این کشور برای توسعه حرفه ای معلمان کسب شد.
آن چه که ما در این سفر دریافتیم این بود که ظرفیت های کشور ما بسیار بیشتر از کشوری مانند فنلاند است و ما حتی در برنامه ها و ساختار ها نیز ضعفی نداریم، ولی آن چه که در آن ضعف داریم اجرا و پیاده سازی برنامه ها است که امیدواریم آن هم با تلاش نسل جوان در آینده بهبود پیدا کند.
شایان ذکر است که سوین جلسه وبینار دستاوردهای سفر فنلاند روز سه شنبه چهارم تیرماه ماه با ارائه آقای دکتر کریمی باغملک از استان خوزستان از ساعت 14 الی 15 برگزار خواهد شد.
سومین جلسه وبینار دستاوردهای سفر فنلاند روز سه شنبه مورخ 1398/04/04 با ارائه جناب آقای دکتر آیت کریمی باغملک، عضو تیم اعزامی دانشگاه به کشور فنلاند برگزار شد.
در جریان این وبینار، جناب آقای دکتر آیت کریمی باغملک از استان خوزستان با بررسی نظام تربیت معلم و آموزش و پرورش کشور فنلاند و دانشگاه یواسکولا (جمک) مطالب گردآوری شده را در قالب پاورپوینت برای استان ها ارائه نمود.
از نکات قابل توجه ارائه جناب آقای دکتر کریمی باغملک بررسی تطبیقی نظام آموزشی و تربیت معلم کشور فنلاند به طور عام و دانشگاه جمک به طور خاص با نظام آموزش و پرورش و تربیت معلم کشور ایران بود.
کریمی باغملک با کنار هم قرار دادن شواهد عینی خود از این سفر با آنچه در ایران جریان دارد تلاش کرده بود که نتایج حاصله را در جهت پیشرفت و بهبود مسائل پیش روی آموزش و پرورش و تربیت معلم ارائه نماید. از موارد مطرح شده می توان عناوین زیر را نام برد.
* مشارکت شهرداری ها در تجهیز کتابخانه ها،
* چیدمان صندلی های کلاس درس،
* استفاده از شیشه های یک طرف در کلاس درس (کلاس درس از بیرون قابل مشاهده است اما از داخل کلاس فضای بیرونی قابل مشاهده نیست،
* احترام به اساتید بازنشسته و بهره مندی ازتجربیات ایشان،
* پرهیز از تشریفات اداری و تسهیل امور
* اولویت تجهیز کلاس درس در مقایسه با دفاتر مسئولین،
* نصب ساعت های دیواری در راهروهای دانشگاه به نشانه اهمیت زمان،
* تکریم ارباب رجوع و قرار دادن امکانات رفاهی برای آنها،
* تعامل معلم، دانش آموز و والدین در امر آموزش
چهارمین جلسه وبینار دستاوردهای سفر فنلاند روز سه شنبه مورخ 1398/04/11با ارائه جناب آقای دکتر محمد پاک سرشت، عضو تیم اعزامی دانشگاه به کشور فنلاند برگزار شد.
در این کارگاه وبیناری، آقای دکتر پاک سرشت از استان تهران با بررسی میدانی نظام تربیت معلم و آموزش و پرورش کشور فنلاند و دانشگاه یواسکولا (جمک) مطالب گردآوری شده را با عنوان اراده تغییر برای مخاطبان ارائه نمود.
آقای دکتر پاک سرشت با ارائه شواهد عینی از این سفر مطالب خود را پیرامون ضرورت ایجاد تغییر در نگرش ارائه کرد.
* ایجاد تغییرات در محتوای برنامه های درسی و همخوانی مطالب ب نیاز روز،
* نیاز سنجی و نظر سنجی برنامه ها پیش از اقدام،
* استفاده از سرمایه های انسانی با تجربه در نظام آموزشی،
* فرهنگ پذیرش تغییرات جدید و ریسک پذیری،
* تجاری سازی و صنعتی سازی علم جهت توسعه و رشد اقتصادی،
* آموزش اجتماعی و تعامل با یکدیگر،
* بازخورد طرفین فنلاندی بعد از مشاهده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران،
گفتنی است که قرار است در ادامه این کارگاه های وبیناری، مجموعه کارگاه های تابستانی در استان ها برگزار گردد. بر این اساس با همکاری دانشگاه تهران، قرار است مجموعه کارگاه های بین المللی سازی دانشگاه برای همکاران ارجمند استان ها برگزار گردد. استان هایی که برای میزبانی این رویداد ها آمادگی دارند می توانند پیشنهاد و درخواست خود را ارائه نمایند.