Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان:

اگر تحقق کیفیت در سایر دانشگاه ها یک آرمان است، در دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر کیفیت برای دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک آرمان است، تحقق آن  برای دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، میزگرد و نشست علمی کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور، با حضور جمعی از مدیران برجسته دفتر نظارت وزارت عتف،  محمد رضا نیستانی، رحیم صفری فارفار، فریبا خوشبخت، بابک شمشیری و جعفر ترک­زاده، در سالن نور مرکز منطقه­ ای اطلاع­ رسانی علوم و فنآوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز، برگزار شد.

در این نشست، رضا کچوئیان، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، از دانشگاه فرهنگیان به عنوان گسترده ترین دانشگاه کشور یاد کرد و گفت: حاکمیت و ماموریت ­گرا بودن این دانشگاه در قیاس با سایر دانشگاه­ های کشور کاملا مشهود و نمایان است.

این مقام مسئول، حمایت و پشتیبانی همگانی از دانشگاه فرهنگیان را رسالتی همگانی دانست، چرا که فرزندان ما درس آموز خروجی­ های این دانشگاه هستند.

سرپرست معاونت دانشگاه، از تاریخچه تربیت معلم تا رسیدن به دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و افزود: تا قبل از سال 1290 معلمان کشور را روحانیان و افرادی تشکیل می دادند که در مکتب­ خانه ها و حوزه­ های علمیه نسبت به دیگران برتری داشتند.

وی ادامه داد: در سال 1290 برای نخستین بار با اعزام 30 نفر به خارج از کشور، به قصد آموزش و کسب مهارت­ های لازم شاهد تحولی عظیم در آموزش کشور شدیم. چرا که با بازگشت این افراد، از تعداد 30  نفر، 7 نفر در امور نظامی، 8 نفر برای آشنایی با علوم پزشکی و 15 نفر برای آموزش معلمی، به خارج از کشور اعزام شدند؛ پس از آن نیز شاهد تاسیس نخستین دارالمعلمین برای پسران در سال 1297 و سپس راه ­اندازی دارالمعلمات برای دختران بودیم.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: با تاسیس این مراکز به تدریج شاهد فعالیت حدود 400 مرکز تربیت معلم در کشور بودیم که از اواخر دهه 80 از تعداد این مراکز کاسته و بعضا تعطیل شدند.

دکتر کچوئیان، تصریح کرد: در سال 1391 به موجب قانون، دانشگاه فرهنگیان با تعداد 98 مرکز و پردیس دختر و پسر در سطح کشور، تاسیس شد.

وی، با اشاره به وجود 2 پردیس و 4 مرکز با مجموع 3 هزار دانشجوی دختر و پسر در استان فارس، از تناسب تاسیس مراکز مورد نیاز هر استان سخن گفت و افزود: اقتضای استان و یا دوری شهرستان­ ها از یک دیگر عاملی مهم برای افزایش تعداد مراکز و پردیس­ های دختر و پسر در استان­ ها به شمار می رود.

استاد دانشگاه، با معرفی رئیس جمهور کشور، به عنوان رئیس هیات امناء دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: حضور ارزشمند و تاریخی اردیبهشت ماه سال گذشته مقام معظم رهبری (مدظله­ العالی) در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، بیانگر توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله­ العالی) و سایر مدیران ارشد کشور به این دانشگاه است. 

دکترکچوئیان، خطاب به اعضاء هیات رئیسه حاضر در نشست علمی، رشته­ های آموزشی دانشگاه فرهنگیان را در سطح کارشناسی 16 رشته و در سطح ارشد  8 رشته اعلام کرد.

این مقام مسئول، اشتغال­ زا بودن دانشگاه فرهنگیان، شبانه روزی اداره شدن آن، دریافت حکم کارگزینی و حقوق توسط دانشجویان دختر و پسر و معافیت پسران دانشجوی این دانشگاه از سربازی را برخی از ویژگی­ های برجسته و شاخص دانشگاه برشمرد.

وی، ایجاد انگیزه در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را مهم خواند و با اشاره به تجلیل از تعداد بیش از هزار دانشجوی رتبه زیر سه رقم این دانشگاه در دی ماه سال گذشته، آمار دانشجویان این دانشگاه را 57 هزار و 548 نفر اعلام کرد و گفت: این دانشگاه 3 هزار و 761 نفر عضو دارد که از این تعداد 800 نفر آن ها عضو هیات علمی، ممهور به مهر وزارت علوم هستند.

دکترکچوئیان، همچنین استان تهران را برخوردار از 9 پردیس و مرکز با بیش از 7 هزار و 500 دانشجوی دختر و پسر دانست و در خصوص اهمیت کیفیت در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت:  اگر کیفیت برای دانشگاه­ های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک آرمان است، تحقق آن  برای دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است. چرا که فرزندان این دیار باید در دستان معلمانی توانمند، باسواد و واجد مهارت­ ها و نگرش های نوین پرورش یابند.

استاد دانشگاه، از فراخوان جذب وزارت آموزش و پرورش برای فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سایر دانشگاه ها سخن گفت و تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشکده­ های علوم تربیتی سراسر کشور، با شرکت در این فراخوان پس از قبولی و طی مراحل مصاحبه، در 2 پودمان دانشگاه فرهنگیان شرکت و دروس مرتبط با آموزش و پرورش PCK و CK را فرا می گیرند.

وی، شرکت در آزمون اصلح و قبولی در آن را آخرین گام برای ورود این افراد به مدارس کشور اعلام کرد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، ارزیابی از فعالیت ­های صورت گرفته در دانشگاه فرهنگیان و پایش کیفیت به صورت مستمر را از اهم موارد برشمرد و اظهار داشت: ارزیابی عملکرد اساتید به صورت 360 درجه، عملکرد روسای استانی، پردیس ­ها و مراکز بر پایه رهنامه 40 ماده ای دانشگاه با 86 شاخص در همه حوزه­ ها، نظارت و ارزیابی از تمامی فضاهای کالبدی با احصاء 300 شاخص و ارزیابی عملکرد کارکنان نیز برابر با فرم ­های تخصصی مشاغل متفاوت صورت می­گیرد.

دکترکچوئیان، انجام ارزیابی­ های درونی و بیرونی به مفهوم کامل را متعلق به دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: متاسفانه این دانشگاه نیز متاثر از برخی مشکلات است.

وی، مسائل عدیده مالی و فرسودگی و کمی فضاهای کالبدی  را برخی از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: دغدغه امروز استاد، معلم و دانشجو کیفیت است. کیفیت نیازمند همسرایی است، آهنگی است موزون که باید همگانی نواخته و خوانده شود.

گفتنی است: دکترکچوئیان، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان پدیده­ای جدید معرفی و تاکید کرد: در تفسیر این دانشگاه آن چه مهم است، اهمیت دادن جامعه دانشگاهی و سیاستگذاران، به آن است. چرا که در این صورت باور و اقدام به توسعه و تحول همگانی به عنوان یک گفتمان غالب خود را نشان خواهد داد.