Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهر محمدی در چهارمین جلسه ی شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه فرهنگیان:

لزوم توجه ی جدی به عمق و وسعت برنامه ها

دکتر مهر محمدی، در چهارمین جلسه ی شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه فرهنگیان که چهارشنبه نوزدهم تیرماه در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به گستردگی طیف شایستگی های معلمی، تأکید کرد: در بازنگری برنامه های درسی این دانشگاه، باید به عمق و وسعت برنامه ها توجه ی ویژه ای شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه نباید در تدوین برنامه های درسی عمق، فدای وسعت شود، خاطر نشان کرد: با منطقی درست و استفاده از خلاقیت، باید برنامه ای جامع تهیه شود تا معلمانی شایسته و متناسب با نیازهای آموزش و پرورش تربیت شوند.

وی، با اشاره به لزوم گنجاندن واحدهای اختیاری در برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان برای انعطاف این برنامه ها و داشتن حق انتخاب بیشتر برای دانشجو معلمان، خواستار توجه به مبانی زیست شناختی و زیبا شناسی تربیت شد.

دکتر مهر محمدی، کلیات برنامه درسی پیش بینی شده برای دانشگاه فرهنگیان را قابل قبول و مورد تأیید شورای برنامه ریزی دانشگاه دانست وتصریح کرد: این برنامه تا زمان تصویب در شورای دانشگاه، مورد بازبینی و اصلاح دوباره قرار خواهد گرفت.

در ابتدای جلسه، دکتر موسی پور، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، طولانی بودن عمر برنامه های درسی این دانشگاه و تغییرات در عرصه ی علم و سیاست های کلان نظام اجتماعی را از عوامل لزوم بازنگری در برنامه های درسی برشمرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از نمادهای بارز تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اقدام به بازنگری برنامه های درسی نموده است.

وی، دکتر مهر محمدی، دکتر ساکی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، آمنه احمدی و خود را اعضای اصلی کمیسیون معماری برنامه درسی تربیت معلم خواند و تأکید کرد: برای این مهم، از نظرات و تجارب تمامیصاحب نظران این عرصه استفاده شده است.

دکتر موسی پور، تبیینی از شایستگی های کلیدی و اساسی، شرح اهداف و پیامدها، اصول راهنمایی و طراحی برنامه های درسی، معرفی عناوین برنامه های درسی یا برنامه دروس به طور کلی، تعیین چارچوب و تنظیم برنامه ها و سر فصل ها را از جمله مطالب پیشنویس سند برنامه درسی تربیت معلم برشمرد و تصریح کرد: با ادراک درست و توجه به اسناد بالادستی، یعنی مبانی نظری تحول آموزش و پرورش و برنامه ی درسی ملی، امر بازنگری برنامه درسی را شروع نمودیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در ادامه به تبیین فرآیند تهیه و تصویب بازنگری در برنامه های درسی این دانشگاه پرداخت و افزود: بازنگری در هر رشته ای انجام و منجر به برنامه و سرفصل جدید آن رشته می شود و پس از بحث وتصویب آن در این شورا، به شورای برنامه ریزی عالی وزارت علوم عرضه و اگر آنجا به تصویب برسد، راهنمای عمل آموزش در دانشگاه فرهنگیان خواهد شد.

وی، با اشاره به تعریف تربیت در پیش نویس سند برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان، گفت: در این سند، عنوان شده معلمان ارکان اصلی در نظام تعلیم و تربیت هستند و آنان باید به طور حرفه ای تربیت و شایستگی حرفه ای آنان براساس مجموعه ای از شایستگی ها دنبال شود.

دکتر موسی پور، ادامه داد: آن چه ما از شایستگی معلمان دنبال می کنیم، یک توان پیچیده و درهم تنیده ای، برای فعالیت موقعیتی معلم در شرایط تربیتی که با آن مواجه است، می باشد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، با تبیین چهار شایستگی معطوف به دانش موضوعی، دانش تربیتی، عمل تربیتی موضوعی و دانش عمومی، تصریح کرد: اگر این چهار شایستگی تحقق پیدا کند، آن زمان شایستگی حرفه ای معلم محقق می شو.

وی، افزود: شایستگی حرفه ای معلم فقط از کلاس درس حاصل نمی شود، بلکه آموزش های غیر رسمی و خارج از کلاس درس هم در خدمت آموزش و برنامه قرار می گیرد.

شایان ذکر است در این جلسه، دکتر صادق زاده، در خصوص برنامه ریزی برای شایستگی های دینی و فرهنگی با توجه به شبانه روزی بودن این دانشگاه، تلاش برای استفاده از فرصت های غیررسمی در آموزش دانشجو معلمان و توجه به تربیت و آموزه های اسلامی در برنامه های درسی؛ دکتر امانی، مقایسه ی برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها و قابلیت بهره مندی از آن در سایر دانشگاه ها و منحصرنبودن به دانشگاه فرهنگیان؛ دکتر محبی، لزوم همخوانی تعریف تربیت با سند تحول آموزش و پرورش و توجه ی بیشتر به دروس تخصصی؛ دکتر رضایی، توجه ی بیشتر به برنامه درسی ملی آموزش و پرورش و همخوانی تربیت اسلامی و تربیت علمی؛ دکتر شکوهی، عنایت بیشتر به دوره ی ابتدایی با توجه به تدریس چند عنوان درسی توسط معلم، طراحی تعداد بیشتر واحد یادگیری و گنجاندن درس زبان آموزی و اختلالات یادگیری در دوره ی ابتدایی؛ خانم دکتر نیکنامی، عمقی نمودن شایستگی ها در دانشجو معلمان؛ خانم احمدی، حرکت برنامه ی درسی موضوع محور کنونی به سمت برنامه ی درسی شایستگی محور و دکتر جعفر پور، پیرامون نحوه ی عملیاتی کردن سند در کارگروه ها و ادامه تحصیل دانشجو معلمان مطالبی بیان کردند.