برگزاری آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فرهنگی و اجتماعی (سرود و تئاتر) دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فرهنگی و اجتماعی (سرود و تئاتر) دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان فارس در روز جمعه 21/4/1398 ساعت 9:15 صبح با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات پردیس شهید باهنر شیراز برگزار شد. زینت بخش این مراسم تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم دانشجومعلم مرکز آموزش عالی شهید مطهری شیراز به همراه تعدادی از خادمان حرمین شرفین احمدی و محمدی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ بود. در ادامه این آیین کلیپ سرود ملی و صلوات خاصه حضرت شاه چراغ پخش شد.

 در بخش ابتدایی دکتر اناری نژاد سرپرست مدیریت امور پردیس های استان فارس ضمن خوش آمد گویی به  شرکت کنندگان در  این مراسم به بیان ضرورت و اهمیت هنر در دانشگاه فرهنگیان و به کارگیری آنها در حرفه معلمی پرداختند و در ادامه پیام رئیس دانشگاه فرهنگیان را به شرح زیر به سمع و نظر حاضرین جلسه رساندند:

بسم الله الرحمن الرحیم

فرهنگ غنی و سترگ ایران اسلامی، سرشار از هنرهای درخشان و گوهرهای فراوانی است که به جای جای این مرز و بوم جلوه و جلا بخشیده است. هنر، تجسم آرمان ها و ترسیم باورهایی است که خردمندانه جامعه را جست و جو می کند و می کوشد طراح الگوهای اعتلای جامعه اسلامی باشد.تنوع و تکثر هنرهای برخاسته از باورها و ارزش ها در ایران سربلند ما، باغ مانایی است که به رنگ رنگ گونه ها و تنوع بی مثالش، نام و نشان دارد. جشنواره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش هنری، که با حرکتی وزین و متفکرانه، نزدیک به سه دهه از عمر خود را سپری کرده است، اکنون برگزاری بیست و نهمین دوره خود را به میزبانی شیراز؛ سومین حرم اهل بیت، شهر شعر و ادب، خاستگاه هنرمندان و هنرهای فاخر، با قوت افزون تر و نگاه ژرف تر به تماشا می نشیند. با تشکر و قدردانی از جهد و تلاش سخت کوشانه تمامی دست اندرکاران این جشنواره وزین، به همه شرکت کنندگان و دانشجومعلمان و خالقان آثار ارزشمند و در تراز عظمت ایران اسلامی درود می فرستم و توفیق روز افزون عزیزان را از ایزد منان خواستارم.

در بخش بعدی سید کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد : امسال 19 هزار دانشجومعلم در این جشنواره شرکت داشتند، سهم بخش تئاتر و سرود 1570 نفر می باشد که در بخش تئاتر یازده اثر و بخش سرود سیزده اثر به دبیرخانه این بخش از جشنواره در استان فارس ارسال شد. ایشان در ادامه بیان کردند: یکی از مهمرین جزء ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت ساحت هنر و زیبا شناختی است که ما توانستیم بعد از یک سال وقفه مجدداً این رشته را در سطح کشوری برگزار نماییم و صمیمانه از زحمات آقای اناری نژاد و خانم داودی به خاطر این میزبانی خوب و زیبا تشکر می نمایم.

در ادامه مراسم  بانشی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان در شهر جنت تراز شیراز گفت : زبان هنر زبان بسیار اثر گزاری است که می توان توانایی های خود را با آن عرضه کرد. وی افزود: شما دانشجومعلمان هم تا جایی که می توانید این زبان رسای هنر را وارد مدارس کنید و از آن بهره ببرید، اگر قرار است سند تحول اجرا شود ما به سمت بهره وری بیشتر از هنرهای زیبا و اثرگذار حرکت کنیم. مدارس ما امروزه با نشاط نیست و عموماً فضای صرفا آموزشی داریم که نیاز به تغییرات بنیادین دارد، که تدابیر لازم جهت این تغییرات در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است. یکی از ماندگارترین پیام های این جشنواره ارائه برنامه و راهکار زمینه ایجاد مدارس شاد و پرنشاط را فراهم می کند. که دانش آموزان را امیدوار کند که در مدرسه مباحث را فرا بگیرند و در موقعیت های مختلف پیاده کنند. ایشان در پایان نیز از حضور در این جمع ابراز خرسندی نمودند.

در بخش پایانی دکتر محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، معلم موفق، را معلمی دانست که هنر را به خوبی بشناسد و از آن برای تدریس در کلاس های درس مدرسه استفاده نماید. دکتر  محمدی با بیان اینکهتا به این لحظه از جشنواره 29 در بخش های مختلف به اهداف خود رسیده ایم، به نقل از دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروزه در زمینه تعلیم و تربیت به دنبال اهداف 6 ساحتی هستیم که  یکی از آنها هنرهای نمایشی است، امروزه آنچه جایش خالی است هنر و شاخه های آن است. آرزوی ما با نشاط کردن فضای تربیت معلم است که دارای مهارت عملی باشد. معلم آموزشی صرف کافی نیست. در آموزش و پرورش کشورهای موفق در مقاطع ابتدایی مباحث به صورت قصه، داستان و ورزش ارائه می شود اگر دنبال تحقق سند تحول بنیادین هستیم می بایست به سمت تربیت معلمانی با 6 ساحتی پیش برویم. هنر سابقه ای طولانی دارد لذا حیف است که بحث هنر کم رنگ شود، وظیفه ماست که در مراکز تربیت معلم کنار مسائل دینی و ارزشی به هنر توجه کنیم. معلم موفق معلمی است که هنر را می شناسد و در حرفه معلمی خود به کار می گیرد. آرزوی من این است که به جای رفتار گفتاری از شعر و سرود بیشتر بهره ببریم. نقش هنر و ورزش در تربیت نسل آینده بسیار اهمیت دارد. این گونه برنامه باید جز برنامه های اصلی باشد نه فوق برنامه. ما بر خود وظیفه می دانیم که موجبات این گونه فعالیت ها را فراهم نماییم و از شما می خواهیم یافته های خود را به شهر و دیار خود ببرید و با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگزارید تا به اهداف اصلی خود در حوزه آموزش و پرورش برسیم. ایشان در پایان نیز سلام و خسنه نباشید دکتر خنیفر را به حاضرین رساندند.

در پایان نیز با حضور مسئولین مراسم معرفی گروه های برتر با اهدای تندیس و لوح جشنواره برگزار شد. لازم به ذکر است به رسم احترام قبل از شروع مراسم اهدای جوایز از یکی از اعضا هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس که جزو خانواده معزز شهدا بودند با اهدا لوح تقدیر به عمل آمد.


نظرات کاربران