سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست هماهنگی پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان کشور:

راه اندازی دبیرخانه دائمی الگوهای یادهی- یادگیری در دانشگاه فرهنگیان امری ضروری است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست هماهنگی پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی  بسیج فرهنگیان  کشور، راه اندازی دبیرخانه دائمی الگوهای یادهی- یادگیری  در دانشگاه فرهنگیان را  امری ضروری دانست و عملکرد بهتر را نتیجه واکاوی داده ها برشمرد.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش،  سید جواد حسینی در نشست هماهنگی پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی  بسیج فرهنگیان کشور که با حضور داوران این جشنواره و در ساختمان شهید رجایی برگزارشد اظهار کرد: با داده کاوی می توان بهترین عملکرد را رقم زد، لذا باید ابتدا داده ها را ارزیابی و سپس راهکار مناسب را ارائه کرد.

وی افزود: قرار نیست مانند گذشته عمل کنیم بلکه باید بهبود عملکرد و تولید گفتمان داشته باشیم، لذا  پژوهشگاه آموزش و پرورش،  دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی مسئولیت واکاوی داده ها را بر عهده دارند هرچند که دانشگاه های مذکور مسئولیت سنگینی در تربیت نیروی انسانی نیز دارند.

حسینی خاطرنشان کرد: بخش های مختلف وزارتخانه تمام وقت خود را صرف امور اجرایی می کنند و فرصت بازنگری در اندیشه ها و آنچه انجام می دهند را ندارند، بنابراین مراکز فرهنگی مرتبط با آموزش و پرورش، باید مرکز مطالعات استراتژیک آموزش و پرورش  باشند.

وی بهبود عملکرد را ضروری دانست و ادامه داد: انبوه داده ها باید از بخش های مختلف آموزش و پرورش جمع آوری و در اختیار مراکز مذکور قرار گیرد تا آنها پس از انجام  کاوش های لازم به ارائه راهکار بپردازند و با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد را داشته باشند.لذا این نقشی است که باید به دانشگاه فرهنگیان اضافه شود.

وی گفت: ما باید تولید گفتمان ها و ادبیاتی در جامعه داشته باشیم  که این تولید، آموزش و پرورش را هم به دل جامعه و هم به دل  برنامه ریزان ببرد و ادبیات جدید تحقق پذیر و کیفیت بخش باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان اظهار کرد: این جشنواره حرکت ارزشمندی است که باید دائما جاری و ساری باشد.

وی راه اندازی دبیرخانه دائمی الگوهای یادهی- یادگیری  در دانشگاه فرهنگیان را  امری ضروری دانست و افزود: این دبیرخانه باید دائما تجارب جهانی و تجارب داخلی را جمع آوری کند و طرحی با نام "جام" یعنی (جمع آوری ایده های مطلوب) را در فرآیندهای یادگیری - یاددهی اجرا کند تا پویایی در دل تعلیم و تربیت شکل بگیرد.

حسینی ادامه داد: بسیج فرهنگیان  انگیزه کافی برای اجرای  طرح ها را دارد، لذا چه سازمانی بهتر از بسیج می تواند در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کند و به اجرای بهتر طرح ها از جمله  طرح هایی مانند؛ طرح نماد کمک کند.

وی برگزاری جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان را ایده خوبی دانست و افزود: این جشنواره منشا اثرات خوبی است که باید امتداد یابد.

در ابتدای این جلسه مواردی از مطالبات و پیشنهادات اعضای بسیج فرهنگیان ارائه شد که موارد ذیل از آن جمله اند؛ بار گذاری اسناد بالا دستی  به زبان های مختلف برای بهره وری بیشتر ذی نفعان برون مرزی، تغییر برنامه ها و محتواهای درسی همگام با تحولات جهانی، آموزش کار آفرینی،  حقوق شهروندی سواد اقتصادی، جنگ نرم،  نفوذ فرهنگی، مدیریت جهادی برای محرومیت زدایی و... .


نظرات کاربران