حجت الاسلام والمسلمین دادگر در جلسه شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان:
امید است نظام نامه فرهنگی بتواند رویکرد تربیت محوری دانشگاه را بازآرایی و به درستی تنظیم نماید
حجتالاسلام والمسلمین دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، در سی و چهارمین جلسه شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،ضمن قدردانی از اهتمام و دغدغهمندی معاونت فرهنگی - اجتماعی دانشگاه در زمینه طراحی و تدوین نظام نامه فرهنگی جهت تصویب، ابراز امیدواری کرد: این نظامنامه بتواند رویکرد تربیت محوری دانشگاه را بازآرایی و بهدرستی تنظیم نماید.
وی با ارائه بیاناتی در خصوص مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، بر ضرورت فراهم نمودن زمینه های فرهنگی و تربیتی، پشتیبانی محتوایی فرهنگی، بستههای فرهنگی و قرآنی، رصد و تحلیل وضعیت فرهنگی، ارزیابی و نظارت فرهنگی، راهبری فرهنگی و ارتقای فرهنگ حرفه ای تاکید و رهنمودهایی را ارائه کرد.
مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه، با تأکید بر همخوانی نظامنامه تربیتی و فرهنگی با فلسفه تعلیم و تربیت معلم، به بیان مطالبی در این خصوص پرداخت:
- با توجه به دیر بازده بودن فعالیتهای فرهنگی، نسبت به تأثیر گذاری قطعی آن تردیدی نباشد و اهتمام و حوصله شود.
- لزوم برگزاری جلسات شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه با نظم و برنامه ریزی بیشتر و بهتر.
- توجه و دقت در تشکیل و فعال شدن کمیته های ذیل شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه.
- تشکر به جهت تلاش های در حال انجام برای ساماندهی نیروی انسانی فرهنگی و دقت در انتخاب و ارتقای کیفی کارشناسان فرهنگی بهعنوان قطعه مهمی از نظام نامه فرهنگی که بتوانند نسبت به فعالیتهای فرهنگی دغدغه مندی و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
- توجه ویژه به مباحث قرآنی به عنوان بستر و چارچوب تربیت قرآنی و تقویت فعالیتهای فرهنگی و بررسی علت عدم فعالسازی مراکز قرآن و عترت در سازمان مرکزی و کانونهای قرآن در پردیسها.
- روشن شدن اینکه در نظام نامه فرهنگی در پی چه چیزی هستیم؟
- راهبردها و راهکارها معلوم باشد.
- تعیین تکلیف عددی یا درصدی بودجه فرهنگی ستاد و صف دانشگاه و مطالبات حوزه معاونت فرهنگی.
- توجه ویژه به فرهنگ حرفهای دانشجو معلم به لحاظ تأثیرگذاری در فضای فرهنگ عمومی کشور.
- تهیه گزارش وضعیت ازدواج های دانشجویی جهت ارائه به دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
حجتالاسلام دادگر همچنین در ادامه نکاتی را در خصوص نظام نامه فرهنگی دانشگاه عنوان کرد:
- جلوگیری از موازیکاریهای فرهنگی و تداخل محتوا و مخاطبان و توجه به خلأهای موجود.
- توجه و دقت جهت نسبت نظامنامه با برنامه درسی و فلسفه تربیت معلم و در واقع وجوه تمایز و کاستی های برنامه درسی با برنامه های فرهنگی مورد عنایت قرار گیرد.
- شناسایی و اجرای مهارتهای فرهنگی (ماده 6- آشنائی با احکام اسلامی و برگزاری مسابقات احکام دانشجوئی- مهارت محاسبه خمس- مهارت احکام ارث- مهارت تعیین قبله- مهارت در احکام خاص مثل جبیره- مهارت سواد رسانه- مهارت ترجمه قرآن و قرائت و تجوید قرآن کریم)
- مهارتهای فوق برنامه ای (دوره های حوزه علوم اسلامی دانشجویی و معادل سازی آن با واحدهای درسی دانشگاه .
- توجه به مباحث بینش ها- ارزش ها و نگرشهای فرهنگی، دینی و اعتقادی و انقلابی
- شناسایی و اشاره به مهمترین دستاوردهای تربیتی پس از انقلاب و تقویت روحیه ایثار و شهادت
- شناسایی تهدیدهای تربیتی و اهداف آن و راههای مقابله با آسیب های اجتماعی
- توجه به تربیت جامع نه تربیت کاریکاتوری
- ایجاد فضای با نشاط علمی با روشهای اسلامی و ممانعت از شادیهای کاذب
- توجه به تفکر محوری و معرفی آثار اساتیدی چون استاد شهید مطهری.
- برگزاری جلسات و کلاسهایی با هدف مدیریت هیجانات، سخنوری، فن خطابه، مدیریت تعارض
- آموزش کاربردی راهبردها و راهکارهای مدیریتی
- پرهیز از شعارزدگی
- توجه ویژه به سند تحول و اسناد بالا دستی به عنوان اهداف و مأموریت دانشگاه.
- با توجه به مأموریت گرا بودن دانشگاه دقت در اجرای مناسب قوانین و تعهدات دانشجویی و انضباطی.
-ضرورت تدوین نقش تربیتی استادان به عنوان قطعه مهمی از نظام فرهنگی دانشگاه.
-مشخص شدن روش شناسی صحیح نظام نامه و ملزومات و الزامات آن.