دکتر مهر محمدی در نشست خبری تبیین اهداف و ویژگی های نخستین اردوی ملی معرفتی، فرهنگی دانشجو معلمان نخبه و فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان:
رسالت دانشگاه فرهنگیان، تحقق مراتبی از حیات طیبه
دکتر محمود مهر محمدی، صبح شنبه 4/5/93 در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیرامون تبیین اهداف و ویژگی های نخستین اردوی ملی معرفتی، فرهنگی ویژه ی دانشجو معلمان نخبه و فعال دانشگاه فرهنگیان، برگزار شد، برگزاری چنین اردوهای فرهنگی را، بخشی از فعالیت های راهبردی دانشگاه فرهنگیان، خواند و افزود: این اردو، تجاربی در حوزه ی مسؤولیت پذیری جمعی، مشارکت در انجام امور فردی و جمعی، کسب توانمندی در انجام کار گروهی، فرصت یابی برای کسب تجربه در زمینه هایی مثل جرأت ورزی، پیدا کردن ظرفیت نقد شرایط و موقعیت ها و مجموعه ای از ویژگی های این چنینی، فرصت های بسیار بارزتر از کلاس های درسی را در دانشجو معلمان فراهم می نماید.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به استمرار برگزاری این اردوها با عنوان حیات طیبه در سال های آینده، در تبیین نقش این دوره ها در پیشبرد اهداف دانشگاه، گفت: این اردوها، فرصت مناسبی در اختیار دانشجو معلم قرار می دهد تا ضمن تمرین عملی شایستگی های معلمی، تجاربی کسب نمایند که این تجارب، بسیار بیشتر از کلاس درس و آموزش های رسمی در نیل به اهداف مورد نظر دانشگاه فرهنگیان مؤثر است.
وی، با اشاره به نام گذاری این اردوی ملی به نام حیات طیبه، خاطر نشان کرد: حیات طیبه، شاه بیت مفهوم کلیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و در این سند با الهام از آموزه های قرآنی، تمرینی برای رسیدن به مراتب حیات طیبه برای متربیان و متعلمان در همین دنیای مادی پیش بینی شده است.
دکتر مهر محمدی، ادامه داد: در حیات طیبه با نگاه اسلامی هر آنچه از نیکویی ها و فضیلت هاست یافت می شود و مجموعه ی وسیعی از صفات اخلاقی و اسلامی را به ذهن متبادر می کند. اگر بنا باشد نهایت تربیت در نظام آموزشی اتفاق بیفتد و متعلمان به این شایستگی دست یابند، مهم ترین عاملی که می تواند منتقل کننده این صفات باشد، معلم است که باید در وجودش خلق و خوی اسلامی متبلور شده باشد تا بتوانند در رویارویی با نسل جدید واسطه ی خیر و فیض باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در تبیین نقش این دانشگاه، در تحقق حیات طیبه و تربیت نسل آینده، تأکید کرد: قرار است نظام و تعلیم و تربیت متحول شود و دانشگاه فرهنگیان، مسؤولیت تربیت معلم دارد؛ مسؤولیتی بسیار بارز و برجسته، زیرا مبادرت به تربیت کسانی می کند که بیشترین نقش در تحقق حیات طیبه را در دانش آموزان دارند.
وی، در ادامه ی سخنان خود، با تبیین مفهوم تحقق مراتبی از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، افزود: دانشگاه فرهنگیان، آموزش محور نیست، بلکه از طریق آموزش علمی و معرفتی دانشجو معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند، می کوشد مجموعه ی صفات و شایستگی ها در آنان محقق شود و این بسیار فراتر از کاری است که در دانشگاه های متعارف دیگر انجام می شود.
دکتر مهر محمدی، کسب تجربه هایی همچون مسئولیت پذیری جمعی، مشارکت در امور فردی و جمعی، توانمندی در کار گروهی و ... را از دیگر دستاوردهای این فعالیت برشمرد و افزود: فرصت برای کسب تجربه در زمینه هایی مثل جرأت ورزی، پیدا کردن ظرفیت نقد شرایط و موقعیت است که در این اردوها به شکل بارزتری ایجاد می شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، هدف از برگزاری این نشست را اطلاع رسانی اقدام فرهنگی قابل توجه در دانشگاهی که رسالت اصلی آن فرهنگی است دانست و اظهار امیدواری کرد: این اردو، میراث خیری برای برگزاری فعالیت های کارساز از حیث شکل دادن به شخصیت و شاکله ی معلمان آینده در دانشگاه فرهنگیان باشد.