Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

آموزش علوم تجربی

مولفان: دکتر پرویز انصاری راد، دکتر مرضیه کرامتی، فریبا بشیری اسکویی

ناشر: دانشگاه فرهنگیان

 

بعضی هدف‌های آموزش علوم تجربی را می‌توان این‌گونه برشمرد:

کسب دانش و اطلاعات از پدیده های طبیعی است و تلاش برای درک دنیای اطراف، واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است. امروزه واژه علم با مفهوم science مورد توجه است که با تکیه بر نظریات مربیانی چون «کمینوس» و «روسو» آموزش علوم از حفظ کردن مطالب به سوی یادگیری سوق داده شده که بعدها با ظهور جان دیویی و پیاژه و ... جریان آموزش بصورت روش علمی یا حل مساله انجام می شود.

کسب مهارت‌های مطالعه، یادگیری، مشاهده، کاربرد ابزار و ... است. مهارت‌ها به عنوان راه یادگیری می‌توانند دانش آموزان را برای یادگیری پایدار و شناختی به منظور استفاده از جریان‌های فکری، ذهنی، فرآیندها و استفاده از نظریه های یادگیری شناختی آماده کنند.

- کسب نگرش های اخلاقی، انسانی، اجتماعی، عدالت، مسئولیت پذیری و ... با رویکرد فطرت گرایی توحیدی است.  بطوریکه از این طریق ارتقای شهروندی و مسئولیت پذیری مدنی نهادینه شود. آموزش علوم تلاش می کند تا دانش آموزان را بعنوان یادگیرندگان مادام العمر با سواد علمی و فناوری تربیت نماید که بتواند توانایی های خود را در حل مسائل اجتماعی بکار ببرند.

کتاب آموزش علوم تجربی بر اساس اسناد بالادستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی تالیف شده است و تربیت همه جانبه را در راستای ساحت های شش گانه تربیت مد نظر قرار داده است.

بعضی هدف‌های آموزش علوم تجربی را می‌توان این‌گونه برشمرد:

کسب دانش و اطلاعات از پدیده های طبیعی است و تلاش برای درک دنیای اطراف، واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است. امروزه واژه علم با مفهوم science مورد توجه است که با تکیه بر نظریات مربیانی چون «کمینوس» و «روسو» آموزش علوم از حفظ کردن مطالب به سوی یادگیری سوق داده شده که بعدها با ظهور جان دیویی و پیاژه و ... جریان آموزش بصورت روش علمی یا حل مساله انجام می شود.

کسب مهارت‌های مطالعه، یادگیری، مشاهده، کاربرد ابزار و ... است. مهارت‌ها به عنوان راه یادگیری می‌توانند دانش آموزان را برای یادگیری پایدار و شناختی به منظور استفاده از جریان‌های فکری، ذهنی، فرآیندها و استفاده از نظریه های یادگیری شناختی آماده کنند.

- کسب نگرش های اخلاقی، انسانی، اجتماعی، عدالت، مسئولیت پذیری و ... با رویکرد فطرت گرایی توحیدی است.  بطوریکه از این طریق ارتقای شهروندی و مسئولیت پذیری مدنی نهادینه شود. آموزش علوم تلاش می کند تا دانش آموزان را بعنوان یادگیرندگان مادام العمر با سواد علمی و فناوری تربیت نماید که بتواند توانایی های خود را در حل مسائل اجتماعی بکار ببرند.

کتاب آموزش علوم تجربی بر اساس اسناد بالادستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی تالیف شده است و تربیت همه جانبه را در راستای ساحت های شش گانه تربیت مد نظر قرار داده است.

 

این کتاب شامل هفت فصل است:

فصل اوّل: تاریخچه تحوّلات

فصل دوم: ماهیت علوم تجربی و ویژگی های آن

فصل سوم:هدف‌های آموزش علوم

فصل چهارم: یادگیری ورشد

فصل پنجم:گلچینی از روشها و الگوهای آموزش علوم

فصل ششم:معلّم علوم و امکانات آموزشی

فصل هفتم: ارزشیابی