حجت الاسلام والمسلمین دادگر در گردهمایی مدیران ارشد ستادی و استانی:

باید تربیت حرفه ای به همراه تربیت دینی، انقلابی و اخلاقی اتفاق بیافتد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید و تسلیت سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در بخش اول سخنان خود گفت : دشمن فکر کرد با کشتن امام حسین(ع) پرونده مکتب اهل‌بیت (ع) تمام می‌شود اما با پیام‌رسانی‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد این اتفاق نیفتاد. حرارت محبت به امام حسین(ع) امروز دیگر به قلوب شیعیان محدود نمی‌شود، بلکه مردم بسیاری از کشورها که حتی با پیامبر اسلام هم آشنا نیستند امام حسین(ع) را الگوی انسانیت، اخلاق و ایثار می‌دانند و در شهادت حضرت عزادار هستند . جریان عاشورا و حماسه حسینی یک تابلو همیشگی برای مقابله حق و باطل و درس‌آموزی در مکتب اهل‌بیت(ع) است. ماندگاری عاشورا به عنوان یک اصل باید دنبال شود تا عدالت و ایمان زنده بماند و جامعه اسلامی به آرمان‌های مورد نظر برسد.

وی افزود : اربعین رمز استمرار حرکت امام حسین(ع) و خاری در چشم دشمنان انقلاب و اسلام است و عشق به امام حسین علیه السلام و حرکت پیاده روی اربعین و موکب داری عاشقان ابی عبدالله علیه السلام حتی به همت مسیحی ها در عراق اتفاقات کم نظیری است. اکنون ائمه اطهار(ع) محور وحدت جهان اسلام هستند و باید از پیام و فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام چون هماهنگ با فطرت انسان نیز هستش درس گرفته و با الگوبرداری از آن‌ها به دنبال رفتارها و گفتارهای منطقی باشیم تا بتوانیم فرهنگ حسینی و عناصر مهم آن یعنی معرفت ، حماسه و عاطفه را بیش از پیش گسترش دهیم.

وی در ادامه افزود : شکل گیری انقلاب اسلامی و بنیان و پایه های آن حاصل قرائت درست و دقیق از نهضت اباعبدالله است . دفاع مقدس بازنشر و بازتولید هویت حسینی ملت شریف ایران بود و شهدای ما در این مکتب تربیت شدند . امروز هم علیرغم تمام هجمه ها و توطئه ها و جنگ نرم دشمنان اسلام و دشمنان ملت ایران ، هویت و جلوه های حسینی در سطح کشور و میان ملت ایران قابل مشاهده است .

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در بخش دوم سخنان خود افزود : رهبرمعظم انقلاب فرمودند : پیروزی انقلاب عظیم اسلامی ، آغازگرِ عصر جدیدی در مناسبات عالم است. لذا انقلاب اسلامی عصر جدیدی را آغاز کرده و یک انفتاح تاریخی به سوی پیشرفت است که در آن دین و دنیا و زندگی و بندگی خدا دیده می شود . رهبر حکیم انقلاب در اولین سالگرد ارتحال امام (ره) در سال 1369 فرمودند این عصر را باید «عصر امام خمینی» نامید و ویژگی آن، عبارت است از بیداری و جرأت و اعتماد به نفس ملت‌ها در برابر زورگویی ابرقدرت‌ها و شکستن بت‌های قدرت ظالمانه و بالندگی نهال قدرت واقعی انسان‌ها و سربرآوردن ارزش‌های معنوی و الهی .

وی افزود : در بیانیه گام دوم نیز رهبری عزیز انقلاب نوشته اند: آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد ؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند.

وی در ادامه افزود : در مورد بیانیه گام دوم باید با دو رویکرد برهان انی یعنی تفکر و بررسی مبانی و مبادی تصوریه و تصدیقیه آن و سپس برهان لمی یعنی تفکر و بررسی و طراحی زیر نظام ها و برنامه های عملیاتی جهت گفتمان سازی و تحقق عملیاتی اقدام نمود . وی افزود ؛ انقلاب اسلامی ، انقلابی مبتنی بر یک منش و نگرش فرهنگی بود و هر حرکت ارزشی، این خصوصیت را دارد. باید بیش و پیش از تلاش‌های دیگر‌، به تلاش در زمینه تحقق فرهنگ اسلامی پرداخته می شد .

مسئول نهاد دانشگاه در بخش سوم سخنان خود با اشاره به ادعاهای دروغین مدعیان صلح و آزادی و حقوق بشر افزود : بر اساس گزارش سالانه شاخص صلح جهانی وضعیت فعلی صلح جهانی نسبت به سال‌های گذشته و خیم تر و ناگوارتر شده است ؛ ناامنی و جنگ ها و درگیری های دهه اخیر در جهان خصوصا ناامنی‌های خاورمیانه و آفریقا روز به روز بیشتر شده است. اوضاع فلسطین ، حملات وحشیانه گروهک تروریستی داعش به سوریه ، حمله آمریکا به افغانستان، تجاوز رژیم عربستان سعودی به یمن، درگیری‌های لیبی، نمونه هایی از خشونت گرایی و ناآرامی های منطقه ای و بین المللی است که تا کنون جان صدها هزار انسان‌های بی‌گناه مردان و زنان و کودکان را ستانده و علاوه بر تلفات سنگین انسانی ، ویرانی های بسیاری را بر جای گذاشته است.

وی گفت : مسئول این همه جنایت و جنگ و خونریزی و آوارگی انسان ها کیست؟ نقش سازمان ملل متحد و نهادهای مدنی ذیربط در مقابله با این جنگ‌ها و ناامنی ها چه بوده است؟ بدون شک کمرنگ شدن روز افزون صلح و عدالت جهانی و اخطارها و هشدارهای سازمان های بین المللی تا حدود زیادی نشانگر فاصله نگران کننده بین وضعیت ناگوار و تاسف انگیز کشور های موجود جهان و وضعیت مطلوب و مورد انتظار صلح طلب و عدالت خواه جهانی است. عملکرد ضعیف سازمان ملل در قبال تاخت و تازهای آمریکا و هم پیمانان غربی، ناتوانی و یا حمایت ضمنی از افراطیون خشونت طلب و حکام مستبد و سلطه گر منطقه به عنوان نمونه ای از تهدید صلح جهانی محسوب می شوند.

وی در ادامه افزود : وابستگی نظامی و مالی سازمان ملل متحد به برخی از کشورهای سلطه گر موجب شده است تا این سازمان عریض و طویل در رسیدن به اهداف اولیه‌اش ناموفق بوده و صلح جهانی با مشکلات و ناکامی ها مواجه گردد. آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده مالی سازمان ملل به عنوان مهمترین تهدید صلح جهانی محسوب می‌شود. نمونه بارز این موضوع حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه کشورهای ناقض حقوق بشر و کودکان در جنگ ظالمانه و نابرابر یمن با همدستی و هماهنگی آمریکا صورت گرفت.

بر این اساس درحالیکه قرار بود سازمان ملل متحد مسئول اصلی جهانی جلوگیری از تجاوز ها و جنگ ها و تضمین صلح و عدالت باشد ساختار و عملکرد ضعیف این سازمان و مخالفت‌ها و شانه خالی کردن آمریکا و هم پیمانانش از وظایف خویش و فشارهای آن باعث شد تا امروز شاهد بیشترین بهره برداری ابزاری از این سازمان، توسط آمریکا و کشورهای غربی باشیم.

متاسفانه غربی ها و به ویژه آمریکایی‌ها جهت دست یافتن به مقاصد پلید و منافع نامشروع از این سازمان به نفع خویش استفاده ابزاری می‌کنند و عوامل تضعیف این سازمان می باشند. امروزه عناوین و مفاهیم ایده آل و آرمانی از قبیل دموکراسی، آزادی و حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها عدالت اجتماعی و همچنین صلح جویی ابزار و بازیچه زور مداران سلطه‌گر و صاحبان قدرت قرار گرفته‌اند و در تحت لوای شعار صلح طلبی و استبداد ستیزی صلح جهانی را مورد تهدید قرار می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در بخش چهارم سخنان خود با تاکید بر اهمیت مباحث فرهنگی و بهره گیری از رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب گفت :

در زمینه‌ی فرهنگ راه صحیح این است که برنامه‌ریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به رویش‌های خوب، و جلوی ضربه‌ها و حملات و مانند اینها را بگیریم؛ یعنی هم آفند، هم پدآفند .

وی افزود : در تربیت دینی و انقلابی منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی باید مبنای حرکت دانشگاه باشد . مثلا در مورد اهمیت توجه به شایستگی ها و صلاحیت ها ؛ تقوا بعنوان یکی از خصوصیت ها در صلاحیت های مدیریتی برای سپردن امور به آنها مساله مهمی است  . اگر این ویژگی رعایت شد آنوقت می شود کار برای خدا و عبادت . در دعای بیستم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام فرموده است : واستعملنی بما تسالنی غدا عنه ؛ دوستان فردا روز قیامت جلوی همه ما را می گیرند و می گویند چرا فلان کار را نکردی ؟ چون ممکن است تنبلی و غفلت و ملاحظه این و آن اجازه ندهد کار بدرستی انجام شود . در هر کاری که هستیم همه باید احساس مسئولیت کنیم.

وی در ادامه بیان داشت : در حدیث قدسی آمده است :   فَاِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بصیر ؛ اگر یک سرِسوزن ناخالصی در کار ما باشد، کار ما را به همان اندازه کم ارزش می‌کند، از ماندگاری آن می‌کاهد، و خدای متعال، ناقد بصیری است.

وی همچنین در ادامه با بهره گیری از رهنمودهای رهبری حکیم انقلاب و تاکید بر اهمیت تفکر در کارها گفت رهبری عزیز انقلاب فرموده اند :

عجله[ آفت ] است . عجله در کارها همیشه کار را خراب می‌کند. احساس اینکه دیر شده و شتاب و سرعت باید داشت، غیر از عجله‌ی دست و پاگیر است. یک لحظه تانی تحقیقاً روا نیست، اما یک قدم با عجله هم یقیناً موجب سرنگون شدن و ناکام شدن است. عجله نباید کرد... . شما کمتر کارعمیقی را پیدا می‌کنید که باعجله و سرهم کنی درست شده باشد.آن کاری که سرهم کنی درست می‌شود و با ماست‌مالی انجام می‌گیرد؛ آن کار، کار عمیقی قاعدتاً نخواهد بود. ممکن است یک نقش خوب و زیبایی داشته باشد، اما عمقی ندارد.

وی افزود : کار فرهنگی باید هوشمندانه باشد؛ برف انبار نمی‌شود . انبوه کار فرهنگی مهم نیست؛ بلکه انتظام کار فرهنگی، چیده شدن، گزیده شدن و هر کاری در جای خود قرار داشتن، مهم است که باید هوشمندانه باشد. باید روشن باشد که اصلا کار فرهنگی را به چه هدفی انجام می‌دهیم. بعد هم توجه کنیم که کار، واقعاً ناظر به آن هدف و مُتّجه به آن جهت باشد. این نشانه کار فرهنگیِ درست است.

ایشان با اشاره به انتظار رهبر معظم انقلاب و تاکید بر تمرکز بر کار و تلاش و خدمت گفت : مقام معظم رهبری فرموده اند : از فروع و از حواشی، بجد پرهیز کنید؛ امّا حالا با پدید آمدن فضای مجازی و این حواشی‌ای که در فضای مجازی و مانند اینها هست، بیشتر هم این فروع و این حواشی و امثال اینها زیاد میشود؛ از آنها هرچه ممکن است پرهیز کنید. این تاکید به معنای تسامح و تساهل در دانشگاه فرهنگیان نیست .

وی با تاکید بر اهمیت تربیت محوری دانشگاه و تربیت دینی و انقلابی افزود: آموزش و علم آموزی باید همراه با اخلاق و تهذیب نفس باشد . بهترین راه نهادینه سازی اخلاق در جامعه و محیط ، رفتار اخلاقی متولیان و مدیران و همه مسئولان است . حوزه فرهنگی – اجتماعی و نهادها و مجموعه های فرهنگی ، متولی فرهنگ سازی و ترویج اخلاق و سبک زندگی اسلامی هستند باید بیش از پیش و با توجه به نیاز های جامعه و دانشگاه در راستای ترویج اخلاق فعالیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر گفت : انتقال سنت‌های تربیت معلم و معلمی و تجربه‌های صحیح و مفید معلمان بزرگ و استادان تربیت معلم و صاحبنظران تعلیم و تربیت به نو معلمان و دانشجومعلمان با استفاده از راهکارهای جدید و در قالب کتاب‌هایی با عنوان مهارتی معلمی از ضرورت های اجتناب ناپذیر است.

وی گفت : در مراکز تربیت معلم ، توجه به اخلاق و تربیت و مسئولیت پذیری دانشجومعلمان جوان همیشه دغدغه اصلی و محوری در کنار برنامه درسی رسمی بوده و این ویژگی، زمینه ساز رقابت سالم بین دانشجومعلمان ، برای برخورداری از فضیلت‌های اخلاقی و کسب مبادی آداب بوده است .

مسئول نهاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت ایجاد فضای با نشاط در پردیس های دانشگاهی افزود : مدیران محترم نسبت به تسهیل برگزاری کرسی های آزاداندیشی در راستای تقویت نشاط سیاسی و فرهنگی در فضای دانشگاهی بر اساس آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی اهتمام ورزند .

وی در پایان بر نقش اجتماعی دانشگاه تاکید و گفت دانشگاه نسبت به سایر مسئولیت های اجتماعی خود از جمله ؛ آسیبهای اجتماعی مورد دغدغه مقام معظم رهبری شامل اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی و بیکاری در جامعه بی تفاوت نباشد.  

 

 

 

 


نظرات کاربران