رییس دانشگاه فرهنگیان در گردهمایی مدیران ارشد ستادی و استانی:

سلب مسئولیت از خویشتن و محدود شدن به شرح وظایف، خطرناک است

دکتر خنیفررئیس دانشگاه فرهنگیان  در نخستین گردهمایی مشترک مدیران ارشد ستادی و استانی دانشگاه فرهنگیان ضمن تسلیت ایام محرم و پاسداشت هفته دفاع مقدس این ایام را یادآور رشادت ها، جانبازی ها و ایثارگری ها دانست و ابراز امیدواری کرد: میراث دار خوبی برای ارزش ها باشیم و در پاسداشت این ارزش ها نظاره گر نباشیم بلکه آغازگر باشیم.

وی مدیریت شایسته را مدیریت عرصه ای و حضور در درون کار دانست و گفت: وظیفه همه ماست تا با تمام وجود تا سپردن این امانت به دیگری پای کار باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان  با اشاره به فراز هایی از دعای امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه، به بیان نکاتی در خصوص تعلیم و تربیت پرداخت و اظهار کرد: کار تربیت منابع انسانی کاری سخت و پیچیده است بویژه کسانی که در تربیت نسل آینده سهیم هستند.

وی با بیان اینکه کار تربیت امری زمان بر و مبتنی بر اصل هم افزایی است، تصریح کرد: تربیت امری چند وجهی شامل ابعاد جسم، روح، روان، اخلاق، علم، دین و پرهیزگاری است.

دکتر خنیفر نسل جدید را نسل چریک آموزشی با انتظارت متفاوت دانست، اضافه کرد: تربیت از نسلی به نسل دیگر متغیراست، تربیت امری فردی و محدود به یک کانون نیست و حاصل کل نظام آموزشی جامعه ازجمله اهتمام والدین، محیط، رسانه ها و تحولات روز است.

وی در ادامه با اشاره به مدیریت مطالب به آسیب های آن، اشاره و اظهار کرد: سلب مسئولیت از خویشتن و محدود شدن به شرح وظایف خطرناک است چه بسیار مسائلی که به ظاهر مشکل ما نبودند و چالش همه شدند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان  در ادامه بر هماهنگی سیستم، پرهیز از نظریه سرزنش و طراحی رژیم های مختلف  متناسب با فناوری و تحولات روز، احیای کار تیمی، شکستن نظریه محوریت و تاکید بر تفویض، داشتن روحیه تعاملی با دستگاه های استانی تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره بر ضرورت پرداختن به طرح 100-31 خاطر نشان کرد: طرح 100-31 نه تنها برای دانشگاه فرهنگیان که برای آموزش و پرورش است و ما را از دست دراز کردن به سمت دیگران بی نیاز می کند، امسال علاوه بر مسائل فرهنگی باید به طرح 100-31 توجه جدی کنیم.

دکتر خنیفر با تاکید بر ضرورت آموزش مسئولیت پذیری در میان همکاران بر پرهیز از روحیه طلبکاری در میان همکاران و دانشجومعلمان اشاره کرد.

وی در ادامه بالا بردن ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان تا 50 هزار نفر برای هر سال، الگو گیری از سایر دانشگاه ها، داشتن کارنامه، ایجاد بانک اطلاعاتی توانمندی و ظرفیت های نیروی انسانی، بازخواهی و بازشناسی امکانات، الزام به پاسخگویی ظرفیت سنجی دقیق برای سال 99، آسیب شناسی مداوم، نیاز به آموزش مستمر کارکنان و دانشجویان، حضور در پردیس ها و مراکز، استفاده از ظرفیت خیرین را از مواردی دانست که باید به آن توجه کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان حضور موثر در شوراهای استان و رسانه های محلی و ملی  و ظرفیت شبکه های اجتماعی برای معرفی دانشگاه فرهنگیان و بیان ظرفیت های آن را مورد تاکید قرار داد و افزود: تمامی همکاران باید نسبت به دانشگاه حس تعلق داشته و از اتهامات وارد به آن به راحتی عبور نکنند آنان ضمن داشتن حس غیرت مداری باید در معرفی آن کوشا باشند.

وی اضافهکرد: همچنین ارتباطات مستمر با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حراست های استانی می تواند مدیران را در تحقق برنامه ها و دستیابی به افق های پیش رو یاری دهنده باشد.

دکتر خنیفر با اشاره بر ضرورت راه اندازی مراکز علمی و پژوهشی و مجلات ترویجی و پژوهشی در پردیس ها و مراکز گفت: مدیران استانی می بایست بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول آموزش و پرورش را جدی بگیرند واعضای هیات علمی را نیز به تولید علمی تشویق کنند.

وی انتقال و ارائه تجارب ارزشمند در استان ها را فرصت و ظرفیتی برای ارتقاء دانست و اظهار کرد: ضمن اهتمام در کاهش هزینه های مختلف باید حاصل آن را با اولویت سراها و فضاهای دانشجویی بکار برد .

رئیس دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود بر نیاز به برگزاری جلسات متعدد روشنگری برای دانشجومعلمان در پردیس ها و مراکز و دعوت از سخنران های خوشنام و منصف اشاره کرد و گفت: تقویت فضاهای معنوی و دعوت از سخنران هایی که از شبه افکنی، تفرقه افکنی و دلسرد کردن دانشجویان پرهیز می کنند باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: مدیران باید ضمن رصد و نظارت بر محتواهای کلاسی، به هر بهانه ای نیز در میان دانشجومعلمان حاضر و گوش شنوای آنان باشند.

دکتر خنیفر پرداختن به بخشنامه خوانی و آموزش قانون به کارکنان را حائز اهمیت دانست و گفت: کاهش نابرابری میان پردیس ها و مراکز، توجه به مطالبات علمی و امکانات موجود، فعال کردن گروه های آموزشی، توجیه همکاران در تکریم ارباب رجوع و آمادگی برای استقبال از دانشجومعلمان می بایست مورد توجه مدیران قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ارائه آمار دقیق سالیانه از سوی مدیریت های استانی دانشگاه فرهنگیان، گفت: در دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکید بر اهیمت کارهای فرهنگی، آموزش خط مقدم، نظارت و ارزیابی اصل و ارتقاء پژوهش آرزوی آن است و امیدواریم معلمانی تربیت کنیم که در آینده کشور را به قله برسانند.


نظرات کاربران