Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

شانزدهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.

 شانزدهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد و آقای دکتر نظری مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست حضور داشت.

در این نشست، آقای دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور همکاری های علمی بین المللی با اشاره به تولید 2 درصدی علم دنیا در ایران اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۵۶ هزار دانشجوی خارجی از یکصد و یک کشور دنیا در ایران تحصیل می‌کنند و استقبال کشورهای منطقه به خصوص افغانستان و عراق برای تحصیل در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است. در حال حاضر دانشگاه‌های ایران ۴۶۶ پروژه تحصیلی در کشورهای بزرگ اروپایی دارند که این امر در بین المللی شدن دانشگاه‌های ایران بسیار اثرگذار است و در دو سال اخیر ۶۳۵ استاد و دانشجوی ایرانی برای تبادلات علمی به اروپا اعزام شده اند و ۳۸۳ استاد و دانشجوی نیز از اروپا به ایران آمده اند. دانشگاه فرهنگیان نیز در این زمینه تلاش های خوبی داشته است و تبادل کوتاه مدت اساتید و دانشجویان را با کشورهای فنلاند، ژاپن، مالزی، ترکیه، فرانسه و برخی کشورهای آفریقایی در کارنامه خود دارد.

دکتر سالار املی در ادامه افزود: با توجه به منابع قوی نیروی انسانی در ایران و علاقمندی خوب خانواده های ایرانی برای کسب علم،  ایران در چرخه جهانی عملکرد خوبی خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در عصر سایبری فیزیکی هستیم که اثرگذاری آن بسیار سریع‌تر از موارد قبلی است، تصریح کرد: دنیای آینده، دنیایی پیچیده است که نقش آفرینان آن بین‌المللی نقش‌آفرینی می‌کنند. کشور ایران با داشتن چهار فاکتور مهم نیروی انسانی توانمند، علاقه فردی و جمعی به علم و دانش، رشد علمی مناسب و دوری سیستم علمی داخلی ما از فساد اخلاقی و مالی، می‌تواند در این شبکه سهم زیادی را برای کشور به ارمغان داشته باشد.

دانشگاه فرهنگیان نیز در زمینه ظرفیت سازی علمی بین المللی موفقیت های مطلوبی داشته است و از این میان می توان به اعزام اساتید به کشور فنلاند در چارچوب برنامه های اراسموس پلاس و استفاده از ظرفیت های مالی صندوق یونیسف در برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانشجویان اشاره کرد.
دکتر سالارآملی افزود: کشورها در چرخه دانایی جهانی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ کشورهای پیشرو، رهرو و جامانده که بازیگران اصلی صحنه دانایی جهانی، کشورهای پیشرو و رهرو خواهند بود. در این چرخه، کشورها با توجه به ظرفیت‌های داخلی، توانمندی بازی درصحنه بین‌المللی را دارند و با هوشیاری ملی می‌توانند بخشی از هنجارسازی بین‌المللی را بر عهده بگیرند. وی به تعاملات علمی ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر حدود هفت پروژه به ارزش یک‌میلیون یورو با اتحادیه انجام شد. در شورای تحقیقات اروپا نیز حدود ۴۰۰ نفر ایرانی حضور دارند. شرکت ۳۶۷ عضو هیئت‌علمی، پژوهشگر و دانشجوی دکتری ایرانی در همکاری با برنامه ماری‌کوری یکی دیگر از ابعاد همکاری‌های علمی ایران و اتحادیه اروپا است. تحلیل این همکاری‌ها به معنای ظرفیت جامعه علمی ایران برای هنجارسازی در شبکه دانایی جهانی است. پروژه‌های مشترک دانشگاه‌های کشور در چهار سال اخیر، سالیانه ۲۴ درصد رشد داشته است.
بررسی راه‌کارهای تقویت همکاری با سازمان‌های تخصصی علمی بین‌المللی، بحث و گفت‌وگو درباره آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه و بررسی نحوه راه‌اندازی اتاق همکاری‌های علمی در دانشگاه‌های معتبر غیرایرانی از عمده مباحث مطرح شده در این نشست بود.
دکتر سالار آملی گفت: در روند بین‌المللی شدن لازم نیست سراغ روندهای سخت و پیچیده برویم بلکه حرکت در روندهای ساده‌ای چون تعیین استاد راهنمای مشترک و تبادل اعضای هیئت علمی برای فرصت‌های کوتاه مدت می‌تواند راهگشا باشد. وی با اشاره به بین‌المللی شدن به عنوان یکی از سه سیاست کلان وزارت علوم افزود: توجه به ظرفیت‌های بومی و برنامه‌ریزی برای تقویت آنها سبب می‌شود حضور قوی‌تری در کنش‌های علمی بین‌المللی داشته باشیم. ایران در سال های اخیر با رشد روز افزون خود در زمینه های گوناگون علمی و نیروی انسانی توانا، دورماندن ازفضای فساد علمی، با اتکا به دانشمندان واساتید برجسته توانسته است در راستای همکاری های بین المللی گام های خوبی بردارد وبا استفاده از ظرفیت هایی چون تبادل دانشجو و ارائه مقالات مشترک به دنبال جایگاهی در چرخه دانایی برای خود باشد.