معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین ستاد استقبال از دانشجومعلمان پسر:

معلم باید خود عامل و الگو باشد چون تاثیر الگو بر دانش آموز بیشتر از توصیه و کلام است

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین ستاد استقبال از دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید چمران برگزار شد، ضمن تبریک ورود دانشجویان به حرفه معلمی و انتخاب این مسیر حضور آنان در این عرصه را ارزشمند دانست و گفت: حضور شما در دانشگاه فرهنگیان و در کسوت معلمی، نعمتی ارزشمند است که خدا بر شما ارزانی داشته، قدر آن را بدانید.

وی با بیان اینکه به مصداق آیات و روایات معلمی توفیق الهی است، افزود: طلایی ترین دوران، زمان حضور شما در دانشگاه است و اندوخته های سال های آتی در این دوران شکل می گیرد دانشجومعلمی موفق خواهد بود که خود را مجهز به ابزار و توانمندی های مورد نیاز در کسوت معلمی کند.

دکتر کاظمی ایمان را شرط موفقیت در عرصه معلمی دانست و گفت: هرچه ایمان بالاتر باشد میزان اثرگذاری بر متربی و جامعه مخاطب افزایش خواهد یافت، دوران دانشجویی بهترین دوران برای خودسازی، فزونی ایمان و کسب کمالات است.

وی عشق به معلمی را شرط دیگری برای موفقیت در عرصه معلمی برشمرد و اظهار کرد: راز و رمز رویارویی موفق با متربی هایی با ویژگی ها و خصلت ها مختلف، عشق به معلمی و وجود معلم دلسوز و عاشق است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کسب دانش و اگاهی را در کنار ایمان و عشق برای موفقیت لازم دانست و خاطر نشان کرد: متون علمی، مهارت ها، ابزارهای علمی مورد نیاز، آشنایی با اصول و روش های تعلیم و تربیت در کنار یکدیگر می تواند ما را در عرصه معلمی موفق کند.

وی با بیان اینکه خداوند در چهار مرتبه بر انسان منت می گذارد که یکی از آن نعمت پیامبر اکرم(ص) است، تصریح کرد: فلسفه آن پرداختن به کار تربیتی و ماموریتی که خداوند به پیامبر ابلاغ کرده است که به شغل معلمی و هدایتگری برمی گردد.

دکتر کاظمی در ادامه با اشاره بر اهمیت پرداختن  به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: رویکرد سند تحول نسبت به معلم مربی است، با توجه به اینکه وظیفه هدایتگری و تربیت دانش آموزان برعهده ماست در همه عرصه ها باید نگاه این باشد.

وی معلمی را هنری دانست که دانش آموزان را در مسیر کمال و رشد قرار می دهد و افزود: نقش مربی این است که به طور مستمر دانش آموزان را رصد کند، آسیب ها را شناسایی و ضمن کمک به رفع مشکلات مقتضیات لازم برای رشد را ایجاد کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عصاره همه ویژگی ها یک معلم شایسته و توانمند در این آیه شریفه  لَقَد جآءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عِزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَئوفٌ رَحیم ذکر شده است، تصریح کرد: براساس این آیه که خداوند در مورد نبی اکرم ذکر کرده معلم توانمند و شایسته با تمام وجود متربی را درک می کند که شرط تعلیم و تربیت است، شرایط روحی و روانی، نیازمندی ها و استعدادهای او را درک می کند، همچنین دردها و آلام متربی او را به درد می آورد برای تربیت او آرام و قرار ندارد و بر جذب و پرورش دانش آموز اصرار دارد و او را رها نمی کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معلم باید خود عامل و الگو باشد چون تاثیر الگو بر دانش آموز بیشتر از توصیه و کلام است.

 

 

 

 


نظرات کاربران