یک صدای واحد با درایت وضع موجود:

گسترش همکاری های دو معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در خصوص اجرای نظام نامه فرهنگی و تربیتی

نشست تخصصی حوزه معاونت دانشجویی با حوزه فرهنگی دانشگاه با حضور دکتر انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه، دکتر علی محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیران کل دو حوزه مربوطه در دفتر معاونت دانشجویی برگزار شد.

در این نشت دکتر انصاری راد ضمن ارائه گزارشی از دیدار هیات رئیسه با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیان کرد: معاونت دانشجویی به منظور همکاری و مشارکت موثر با معاونت فرهنگی آمادگی دارد.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه با معاونت فرهنگی در خصوص برنامه فرهنگی تربیتی دانشجومعلمان اتفاق مبارکی است که باید در این زمینه در خصوص  ساعات تربیتی در سراهای دانشجویی سرمایه گذاری شود.

معاون دانشجویی افزود: دانشجومعلمان بیشترین زمان خود را در فضای  سراهای دانشجویی می گذرانند که در این زمینه باید به سمت تربیت و تنظیم برنامه مدون برویم.

دکترانصاری راد با اشاره به بیانات دکتر نوبخت در خصوص اهمیت پرداختن به امر تربیتی و معنوی دانشجومعلمان، تصریح کرد:  انجام فعالیت‌های فرهنگی و گروهی و عبادات و مناسک دسته جمعی در سراهای دانشجویی و پرداختن به آموزش روانشناختی دانشجومعلمان  با رویکرد خلاقانه و ترغیب کننده حائز اهمیت است.

دکتر انصاری راد با بیان اینکه بیش از 60 درصد بحث های تربیتی باید در سراهای دانشجویی صورت بگیرد، افزود: آموزش مهارت های زندگی باید در سراهای دانشجویی انجام شود.

در ادامه دکتر علی محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به نظام نامه فرهنگی و تربیت، بیان کرد: نظامنامه یعنی یک تکلیفی را برای دانشجویان پیش بینی کنیم که ارزیابی نماید در بدو ورود چگونه بوده اند و در هنگام فارغ التحصیلی چگونه هستند.

وی افزود: در گام اول  فرم های نیازسنجی و استعدادیابی در ابتدای سال توسط دانشجومعلمان تکمیل خواهد شد و در پرونده آنان قرار می گیرد و یک نسخه  در سازمان جهت بررسی نیازهای دانشجومعلمان بایگانی می شود و در ادامه مهارت هایی برای دانشجو تعریف می شود که تعدادی از آن الزامی و تعدادی اختیاری خواهد بود که طبق جدول زمانبندی صورت خواهد پذیرفت.

دکتر محمدی ادامه داد: در بخش دیگر کارنامه فرهنگی دانشجومعلمان و نمره ارزیابی مدنظر است که خروجی از فعالیت ها و مهارت هایی که انجام داده اند ارائه می دهد و به عنوان گواهی پایان تحصیل به او داده می شود.

وی در جمع بندی نظرات مدیران حاضر در جلسه تصریح کرد: بررسی های لازم و کارشناسی در این زمینه انجام شده و معاونت فرهنگی در تهیه نظام نامه فرهنگی تربیتی با نگاهی تسهیل گرانه و  یا سخت گیرانه در خصوص اجرایی شدن شاخص عمل نکرده است بلکه موضوعات به گونه‌ای تنظیم و تصمیم گیری شده است که در استان ها قابلیت اجرایی داشته باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: این نظام نامه حاصل جلسات متعدد کارگروه‌های تخصصی فرهنگی، نظرات نخبگان، اساتید و کارشنان فرهنگی می باشد.

در ادامه وی با پیشنهاد حوزه دانشجویی در خصوص برگزاری نشست مشترک کارشناس مسئولان فرهنگی و دانشجویی در آینده نزدیک اعلام موافقت کرد و این عمل را برای ادامه همکاری‌های متقابل به فال نیک گرفت.

در ادامه دکتر عظیمی ضمن تشکر از معاون دانشجویی دانشگاه که دغدغه کار فرهنگی و تربیتی در سطح پردیس ها و مراکز را دارند بیان کرد: حوزه معاونت دانشجویی با حساسیت و نگاه ظریفانه ای به تفاهم نامه ی،  نظام نامه فرهنگی و تربیتی پاسخ داده است که از بابت این موضوع خرسند هستیم.

وی افزود: هدف از این نظام نامه این است که ما جوانان را یک قدم به جلو هدایت کنیم و شاهد پیشرفت های آنان در زمینه های مختلف باشیم.

دکتر عظیمی مدیرکل برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادامه داد: گام دوم انقلاب دغدغه ما بوده و تلاش بر این است تا جوانان جذب آموزش و تربیت شوند.

وی بیان کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی دو معاونتی هستند که در بسیاری از امور همپوشانی و نیاز به مشارکت دارند. که امید است با همکاری هم ، بتوانیم آن را به شیوه صحیح اجرایی نمایم.

دکتر عظیمی همچنین  از طرح هلال احمر در پردیس های سراسر کشور خبر داد و افزود: امسال به قوه الهی اقدامات زیربنایی بسیاری در حوزه فرهنگی انجام شده و ما قصد داریم با آمار و ارقام صحبت کنیم.

در ادامه نشست آقاخانی در خصوص اهمیت نقش سراهای دانشجویی و به ویژه نقش مدیریتی سرپرستان شبانه روزی صحبت کرد و افزود: چارت تشکیلاتی در سراهای دانشجویی تنظیم  شده و به مدت یکسال در مورد آن بحث و تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: شرایط برای انجام بسیاری از اقدامات در حوزه مشاوره، امورتربیتی، فرهنگی و معنوی در خوابگاه ها امکان پذیر است.

مدیر کل برنامه ریزی خدمات و رفاه دانشجویی در خصوص شاخص های کارنامه فرهنگی صحبت کرد و افزود: مدلی از پوشه کار فرهنگی و ساعت فرهنگی در حوزه دانشجویی تنظیم و به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی انجام شد که بسیار نتیجه بخش بود.

وی بیان کرد: پیشنویس این طرح برای مطالعه و بررسی بیشتر به معاونت فرهنگی ارائه خواهد شد.

در ادامه میر معینی مدیرکل امور فرهنگی به نقش و اهمیت امور تربیت بدنی و ورزش همگانی و نقش پر رنگ سرپرستان شبانه روزی تاکید و افزود: امید است شاهد فصل جدید در این کار مشترک باشیم.

وی ضمن این‌که گریزی بر گذشته تربیت معلم و نقش مهم مدیران خوابگاه ها داشت گفت: از دیرباز سرپرستان شبانه روزی نقش هدایتگری دانشجومعلمان را در عرصه های مختلف مسابقات فرهنگی معنوی، جشنواره ها و المپیادهای ورزشی و آموزش های روانشناختی داشته اند.

در پایان دکتر میبدی مدیرکل مشاوره بهداشت و سلامت دانشگاه با اشاره به نقش مشاوران  و تاثیر مشاوره بر تغییر مثبت مسیر زندگی دانشجوملمعان مطالبی را بیان کرد و افزود: شناسایی آسیب ها و چالش ها در گام اول و در فرایند اجرای طرح بسیار ضروری است.

وی همچنین در خصوص  آسیب های فضای مجازی و برنامه ریزی جهت استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی به بیان مطالبی پرداخت.


نظرات کاربران