همایش روز بزرگداشت حافظ شیرازی در پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی برگزار شد

به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی، همایشی با موضوع تبیین جایگاه این شاعر بزرگ در ادبیات ایران و جهان در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

در این برنامه دکتر مهدی ستودیان، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، به بیان مطالبی درباره روز حافظ و دکتر علیرضا قیامتی به ایراد سخنرانی با موضوع تبیین جایگاه حافظ در ادبیات ایران و جهان پرداخت.

دکتر قیامتی با اشاره به این سخن نیچه که: "حافظ سیمرغ آسمان مشرق زمین است"، گفت: هیچ شاعری در دنیا نیست که شعر او به اندازه حافظ با زندگی، ذهن و زبان یک ملت در هم آمیخته باشد.

وی تأکید کرد: حافظ حافظه فرهنگ و تاریخ ما است.

این استاد دانشگاه فرهنگیان با بیان این که: "مردم به حافظ اعتماد دارند و با او درد دل می کنند"، اظهار داشت: بی دلیل نیست که شعر حافظ ضرب المثل می شود و سخنش واگویه می گردد و مردم با دیوان او فال می گیرند.

دکتر قیامتی به سخن برخی بزرگان در رابطه با حافظ اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: استاد مطهری در کتاب تماشاگه راز درباره حافظ می گوید همه بزرگان با هر سلیقه ای با حافظ جمع می شوند و او را ستایش می کنند.

دکتر قیامتی با اشاره به برخی ابیات شعر حافظ اظهار داشت: خود حافظ نیز از ارزش شعر خویش آگاه بوده و در غزل های خود بارها این موضوع را بیان کرده است.

استاد دانشگاه فرهنگیان با بیان برخی اقتباس ها از شعر حافظ، نیچه، ویکتورهوگو و گوته را از جمله شخصیت هایی برشمرد که از شعر او در آثار خود استفاده نموده اند.

وی سپس به تشریح جایگاه انسان در شعر حافظ پرداخت و بیان کرد: در شعر حافظ مقام انسان از فرشتگان بالاتر است زیرا او به سوی کمال حرکت می کند.

پس از سخنان دکتر قیامتی، دکتر ستودیان، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان با اعطای سپاس نامه از وی تقدیر و قدردانی کرد.

  این همایش به همت گروه زبان و ادبیات فارسی و با همکاری واحد پژوهش دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار گردید.


نظرات کاربران