مجموعه کارگاه های بین المللی سازی دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان ایلام برگزار گردید
مجموعه کارگاه های بین المللی سازی دانشگاه در استان ایلام برگزار شد. این کارگاه ها به همت مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه و مدیریت پردیس های استانی ایلام روز پنج شنبه مورخ 1398/08/02 در راستای بین المللی سازی و توسعه ظرفیت روابط علمی بین المللی استان ها برگزار گردید.
مجموعه کارگاههای بینالمللیسازی دانشگاه فرهنگیان با همکاری مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه و واحد پژوهش و نظارت و ارزیابی مدیریت امور پردیس های استان ایلام در محل سالن جلسات مدیریت امور پردیس های استانی برگزار شد.شاخصها و ابزارهای بین المللی علمسنجی، آشنایی با نشریههای علمی بینالمللی و نظامها و شاخص های رتبهبندی بینالمللی سه کارگاه بود که توسط دکتر بهروز رسولی دانشآموخته دکتری تخصصی علوم کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) تشریح شد. بخش نخست این مجموعه کارگاهها، ارائه شاخصها و ابزارهای علمسنجی بود که با هدف آشنایی شرکتکنندگان با مفاهیم پایه علمسنجی و سنجههای گوناگون در این حوزه و شیوه درست و کارآمد استفاده از آنها برگزار شد. مباحث این کارگاه شامل معرفی سنجههای کلیدی ارزیابی آثار پژوهشی، پژوهشگران، نشریههای علمی، مؤسسههای آموزش عالی و کشورهابود. افزون بر این، حوزه جدید آلتمتریکس و سنجههای گوناگون آن نیز تشریح شد. دکتر رسولی در این کارگاه به چالشها و سو استفادههای احتمالی از علمسنجی و شاخصهای آن پرداخت و در نهایت پرسشها و گفتوگوهای شرکتکنندگان پایانبخش این کارگاه بوددر کارگاه دوم که با هدف آشنایی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان استان ایلام با نشریههای علمی بینالمللی، سنجههای ارزیابی و چگونگی ارسال مقاله برای آنها برگزار شد، مدرس به توضیح انواع گوناگون نشریههای بینالمللی و سپس شاخصهای ارزیابی و اعتباریابی آنها پرداخت. شاخصهایی همانند ضریب تأثیر، شاخص اچ، امتیاز استنادی، اس. جی. آر.، اسنیپ، شاخص فوریت، نیمعمر، ضریب آیجین، و چاک و دهک نشریه از جمله مهمترین سنجههای ارزیابی نشریههای علمی بودند که در این کارگاه تشریح شدند. اخلاق پژوهش و شناسایی نشریههای بیاعتبار و چپاولگر نیز از دیگر محورهای این کارگاه بودند. دکتر رسولی در انتها، چگونگی ارسال مقاله برای نشریههای علمی بینالمللی ـ از گزینش و یافتن نشریة مناسب گرفته تا نحوة پیگیری مقاله ـ را به استحضار شرکتکنندگان رسانید و به پرسشهای آنها پاسخ داددر کارگاه سوم، با عنوان آشنایی با نظامها و شاخص های رتبه بندی بین المللی، نظامهای رتبهبندی معتبر بینالمللی که هرساله دانشگاههای جهان را رتبهبندی میکنند، معرفی و با یکدیگر مقایسه شدند. پس از مرور نظام های رتبه بندی کیو. اس.، شانگهای، تایمز، یورپ، تایوان، لایدن، سی. دبلیو. تی. اس.، یومالتیرنکو بومتریکس جایگاه ایران و مؤسسههای ایرانی در هریک از این نظام ها گزارش شد.