مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سازمان مرکزی:
خدمت در تربیت معلم جزو مشاغل الهی است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، در همایش معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، که به همت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، از 28 مرداد ماه با حضور حدود 100 نفر از معاونان پردیس های دانشگاه فرهنگیان در پردیس علامه بحر العلوم شهرکرد، برگزار شد، خطاب به آنهایی که احتمال تعلیق یا تعطیلی دانشگاه را متصور بودند، گفت: دوران سنگاندازیها و دوران تعلیق مسئله ی تربیت معلم تمام شده و امروز دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی به شمار میرود.
حجتالاسلام والمسلمین دادگر، در جمع مسئولان دانشگاه و معاونین آموزشی پردیسها، در اهمیت جایگاه دانشگاه فرهنگیان، به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره کرد و افزود: حضرت امام (ره) تاکید بسیار ویژهای در بحث تربیت معلم داشته و فرمودهاند: خدمت در تربیت معلم جزو مشاغل الهی است. به این ترتیب اگر میخواهیم تکلیف و وظیفه ای که امروز به دوش ماست، عبادت محسوب شود، باید نگرش و نگاه خود را دقیقتر تنظیم کنیم. همچنین رهبر معظم انقلاب در سال 92 و بعد از چندین جلسه مفصل که گزارشهای دانشگاه به استحضارشان رسید، با یک تحلیل قوی، چند نکته کلیدی در باب دانشگاه فرهنگیان فرمودند، از جمله اینکه دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است، چرا که بحث شخصیت معلم در این دانشگاه شکل میگیرد. به فرموده حضرت آقا، ما در نظام جمهوری اسلامی، معلم باسواد، مطلع، کاردان، حرفهای در کار خود، تراز انقلاب اسلامی و ماهر در انتقال دانش و منش می خواهیم. اگر قرار است تحولی صورت بگیرد، تنها از طریق معلم انجام می شود و این رسالت سنگینی است که بر عهده دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است.
وی، سپس با تاکید بر اینکه «اینجا دانشگاه است»، ادامه داد: این را برای کسانی میگویم که دانشگاه فرهنگیان را به عنوان یک دانشگاه نمیپذیرند، بلکه از آن با عنوان یک مدرسه بزرگ یاد می کنند، مقام معظم رهبری با تاکیدی که داشته و فرمودهاند اینجا دانشگاه است، خطی روی تصورات و نگاه های دیگر کشیدند. ما معتقدیم دانشگاه تربیت معلم، نه تنها دانشگاه است، بلکه حتی فرق زیادی با دانشگاه های معمولی دارد؛ چرا که علاوه بر دارا بودن تمام امتیازات دانشگاههای دیگر، امتیاز تولید معلم انحصارا در اختیار این دانشگاه است. جمله ی حضرت آقا که بعد از فراخوانهای آموزش و پرورش در جذب معلم فرمودند: نمی شود ما نگاه کنیم هر کسی بیکار بوده بگوییم آقا تو بیا اینجا درس بده، آن هم در رشته هایی که بعضی اوقات اصلا از آنها اطلاعی ندارند، تکلیف آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در جذب معلم را مشخص می کند، اگر چه قبول داریم وضعیت فعلی دانشگاه، پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست، اما این موضوع را هم ماده 28 اساسنامه حل کرده است، به این ترتیب که دانشگاه می تواند دانش آموختگان در رشته هایی که خود فاقد آن است و آموزش و پرورش به آن نیاز دارد را از حوزه های علمیه و دیگر دانشگاهها جذب کرده و بعد از ارائه آموزش در یک دوره 2 ساله و انجام گزینش، آن ها را در اختیار نیازهای آموزش و پرورش قرار دهد.
وظایف معلمی و اهمیت تعلیم و تربیت، موضوع دیگری بود که حجتالاسلام دادگر با اشاره به آنها گفت: امروز وظیفه هدایت، روشنگری و تربیت به دوش معلمان است. معلم بعد از خانواده، نقش به سزایی در تعلیم و تربیت فرزندان دارد. به همین دلیل است که ما فقط به مباحث حرفهای نیاز نداریم و در کنار آن، مباحث پرورشی، رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس و جوشاندن همیشه استعدادها در دانشجو – معلم ها نیز مطرح میشود که باید برای آن ها هم برنامه ای جامع داشته باشیم. باید بپذیریم که کوچکترین کوتاهی در این زمینه، کشور را دچار خسران خواهد کرد.
وی ادامه داد: ما باید هوشیارانه از اوضاع پرورشی و تربیتی حفاظت کنیم و در این راه، با نگاهی سیستمی به سیره انبیاء و اهل بیت (ع)، این سیره را نهادینه کنیم تا بتوانیم توفیقاتی در این زمینه به دست آوریم. اگر توانستیم این کار را انجام بدهیم، آنوقت است که میتوانیم بگوییم شایستگیها در یک معلم اتفاق افتاده است، در غیر این صورت بعید است اتفاق خاصی بیفتد. همچنین معلم باید به مباحث منطقه، دنیا، شرایط جهانی و وضعیت روابط کشور با دنیا آگاه باشد. مگر میشود معلمی را بدون آگاهی و تحلیلهای سیاسی برای تعلیم و تربیت رهسپار کنیم؟ نتیجه چنین کاری پرورش معلمی خنثی است که فقط یک کار حرفهای انجام میدهد، اما نمیتواند الگو واقع شود. معلم تراز انقلاب باید بداند که در هندسه عالم، ایران اسلامی در چه جایگاهی قرار دارد و باید نسبت به مسائل کشور خود، کاملا مطلع باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر لزوم تشکیل چنین جلساتی گفت: برای ما توفیقی است که امروز در جمع معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حضور پیدا کردهایم و از همین جا معلوم است که پاسخگویی و مسئولیت داشتن یک نفر در طراحی و برنامهریزی 3 حوزه معاونت، چقدر کار سنگینی است و دانشگاه باید بتواند با همت های بلند، ارادههای جدی و باورهای عمیق، از شرایط موجود خارج شده و در شرایط مطلوی قرار بگیرد.
وی افزود: برپایی چنین جلساتی، فرصتی خوب برای تبیین سیاستها، رویکردها و برنامهها در سطوح مختلف و رفع ابهامها و بدفهمی ها از مسائل و مباحث گوناگون با حضور مسئولان و دست اندرکاران به شمار میرود. به همین دلیل، ضرورت تشکیل این جلسات دست کم به صورت سالانه کاملا احساس میشود تا در آن بتوان در حوزه های مختلف از قبیل پیشنهادها، نقدها، رفع ابهامها و ... ورود پیدا کرد.
حجتالاسلام والمسلمین دادگر، در ادامه با اشاره به آیهای از قرآن، گفت: در قرآن آمده که خداوند هر خیال پرداز و فخر فروشی را دوست ندارد. انسان خیالپرداز کسی است که در زندگی گرفتار خیالات است و در واقع با خیال زندگی می کند. منطقیون انسان را به2 دسته تقسیمبندی کردهاند که از آنها با نامهای انسان شعری و انسان عقلی یاد میکنند. انسان شعری که با تخیلاتش زندگی میکند، ممکن است گاهی قضیهای را هم ترسیم کند، اما مطمئنا این قضیه منجر به حکم یا طریقت در حوزه ی واقعیت و میدان عمل نخواهد شد، به همین دلیل باید مراقب باشیم تا گرفتار چنین فضاهایی نشده و خداوند توفیق بدهد تا همانطور که انسان خیالپرداز، گرفتار تکاثر و دنیاطلبی میشود، آرمانها و اهداف بلند بر زمین نمانند.
وی، سپس دنیا را به باغی تشبیه کرد که درخت های آن سایه دارند، حتی شکوفه هم میدهند، اما ثمری نداشته و میوهای ندارند: خاصیت دنیا چنین است. به همین دلیل است که میگوییم اساس عالم بر تربیت است و فارغ از تربیت، دنیا هیچ ثمری ندارد. ناگفته پیدا است که بهترین مسائل تربیتی را میتوان از آموزه های دینی، سیره انبیاء و آیات قرآن کریم استخراج کرد، اما متاسفانه ما کمتر نگاهی سیستمی به دین و آموزه های دینی داریم که این ضعف عمده ما است. بسیاری از نگاههای ما اعتقادی یا اخلاقی است که اگر چه هر دوی آنها مهم است، اما جوان امروز میخواهد کاربرد دین در زندگیاش کاملا محسوس باشد. جایگاه دین باید در متن زندگی باشد. شکی نیست که اگر نگاه سیستمی به دین و آموزههای دینی را درست دریافته و به کار ببندیم، آنوقت است که جوان در جامعه تعارض و تناقضی نخواهد دید. امیدوارم خدا به ما توفیق بدهد تا با تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی، بتوانیم در این عرصه، گام بلندی برداریم.
تاسیس دفاتر نهاد نمایندگی پردیسها تا پایان سال در تعداد قابل توجهی از استانها، ایجاد هر چه سریعتر کمیته ی معارف اسلامی دانشگاه با همکاری وزارت علوم و معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دورس معارف اسلامی دانشگاهها، برگزاری دورههای مهارتی و معرفتی برای دانشجو – معلمان به جز اساتید معارف اسلامی یا کسانی که رشته تحصیلیشان معارف است، افزایش برنامههای فرهنگی، تربیتی و پژوهشی برای دسترسی به دانشگاهی که به معنای واقعی کمله اسلامی باشد، نهایی شدن مسئله 35 واحد دروس معارف اسلامی که به 19 واحد تقلیل پیدا کرد، تاسیس گروههای معارف اسلامی در هر استان بعد از تعیین ساختار و ... از جمله مهمترین اقداماتی بود، که دادگر به اطلاع معاونین آموزشی رساند.
همچنین، با توجه به اینکه 22 تا 25 شهریور ماه قرار است طرح پایلوت روش ارائه معارف به صورت نیازمجور و مسئله مجور در کل کشور به اجرا در آید، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خطاب به معاونین آموزشی گفت: استادان موظف یا هیات علمی که دارای مجوز تدریس هستند را معرفی کنید. ضمن اینکه قرار است شعبه حوزه علوم اسلامی را هم در تهران تاسیس کنیم تا افراد با شرکت در دورههای این حوزه به صورت حضوری یا مجازی، از همه دورههای معارف اسلامی به جز 2 واحد، معاف شوند.