Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سازمان مرکزی:

خدمت در تربیت معلم جزو مشاغل الهی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، در همایش معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، که به همت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه،  از 28 مرداد ماه با حضور حدود 100 نفر از معاونان پردیس های دانشگاه فرهنگیان در پردیس علامه بحر العلوم شهرکرد، برگزار شد، خطاب به آن‎هایی که احتمال تعلیق یا تعطیلی دانشگاه را متصور بودند، گفت: دوران سنگ‎اندازی‎ها و دوران تعلیق مسئله ی تربیت معلم تمام شده و امروز دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی به شمار می‎‏رود.

حجت‎الاسلام  والمسلمین دادگر، در جمع مسئولان دانشگاه و معاونین آموزشی پردیس‏‎ها، در اهمیت جایگاه دانشگاه فرهنگیان، به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره کرد و افزود: حضرت امام (ره) تاکید بسیار ویژه‎ای در بحث تربیت معلم داشته و فرموده‎اند: خدمت در تربیت معلم جزو مشاغل الهی است. به این ترتیب اگر می‎خواهیم تکلیف و وظیفه ای که امروز به دوش ماست، عبادت محسوب شود، باید نگرش و نگاه خود را دقیق‎تر تنظیم کنیم. همچنین رهبر معظم انقلاب در سال 92 و بعد از چندین جلسه مفصل که گزارش‎های دانشگاه به استحضارشان رسید، با یک تحلیل قوی، چند نکته کلیدی در باب دانشگاه فرهنگیان فرمودند، از جمله اینکه دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است، چرا که بحث شخصیت معلم در این دانشگاه شکل می‎گیرد. به فرموده حضرت آقا، ما در نظام جمهوری اسلامی، معلم باسواد، مطلع، کاردان، حرفه‎ای در کار خود، تراز انقلاب اسلامی و ماهر در انتقال دانش و منش می ‎خواهیم. اگر قرار است تحولی صورت بگیرد، تنها از طریق معلم انجام می شود و این رسالت سنگینی است که بر عهده دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است.

وی، سپس با تاکید بر اینکه «اینجا دانشگاه است»، ادامه داد: این را برای کسانی می‎گویم که دانشگاه فرهنگیان را به عنوان یک دانشگاه نمی‎پذیرند، بلکه از آن با عنوان یک مدرسه بزرگ یاد می کنند، مقام معظم رهبری با تاکیدی که داشته و فرموده‎اند اینجا دانشگاه است، خطی روی تصورات و نگاه های دیگر کشیدند. ما معتقدیم دانشگاه تربیت معلم، نه تنها دانشگاه است، بلکه حتی فرق زیادی با دانشگاه های معمولی دارد؛ چرا که علاوه بر دارا بودن تمام امتیازات دانشگاه‎های دیگر، امتیاز تولید معلم انحصارا در اختیار این دانشگاه است. جمله ی حضرت آقا که بعد از فراخوان‎های آموزش و پرورش در جذب معلم فرمودند: نمی شود ما نگاه کنیم هر کسی بیکار بوده بگوییم آقا تو بیا اینجا درس بده، آن هم در رشته‎ هایی که بعضی اوقات اصلا از آن‎ها اطلاعی ندارند، تکلیف آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در جذب معلم را مشخص می کند، اگر چه قبول داریم وضعیت فعلی دانشگاه، پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نیست، اما این موضوع را هم ماده 28 اساسنامه حل کرده است، به این ترتیب که دانشگاه می تواند دانش آموختگان در رشته هایی که خود فاقد آن است و آموزش و پرورش به آن نیاز دارد را از حوزه ‎های علمیه و دیگر دانشگاه‎ها جذب کرده و بعد از ارائه آموزش در یک دوره 2 ساله و انجام گزینش، آن ‎ها را در اختیار نیازهای آموزش و پرورش قرار دهد.

وظایف معلمی و اهمیت تعلیم و تربیت، موضوع دیگری بود که حجت‎الاسلام دادگر با اشاره به آن‎ها گفت: امروز وظیفه هدایت، روشنگری و تربیت به دوش معلمان است. معلم بعد از خانواده، نقش به سزایی در تعلیم و تربیت فرزندان دارد. به همین دلیل است که ما فقط به مباحث حرفه‎ای نیاز نداریم و در کنار آن، مباحث پرورشی، رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس و جوشاندن همیشه استعدادها در دانشجو – معلم ها نیز مطرح می‎شود که باید برای آن ‎ها هم برنامه ‎ای جامع داشته باشیم. باید بپذیریم که کوچکترین کوتاهی در این زمینه، کشور را دچار خسران خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما باید هوشیارانه از اوضاع پرورشی و تربیتی حفاظت کنیم و در این راه، با نگاهی سیستمی به سیره انبیاء و اهل بیت (ع)، این سیره را نهادینه کنیم تا بتوانیم توفیقاتی در این زمینه به دست آوریم. اگر توانستیم این کار را انجام بدهیم، آنوقت است که می‎توانیم بگوییم شایستگی‎ها در یک معلم اتفاق افتاده است، در غیر این صورت بعید است اتفاق خاصی بیفتد. همچنین معلم باید به مباحث منطقه، دنیا، شرایط جهانی و وضعیت روابط کشور با دنیا آگاه باشد. مگر می‎شود معلمی را بدون آگاهی و تحلیل‎های سیاسی برای تعلیم و تربیت رهسپار کنیم؟ نتیجه چنین کاری پرورش معلمی خنثی است که فقط یک کار حرفه‎ای انجام می‎دهد، اما نمی‎تواند الگو واقع شود. معلم تراز انقلاب باید بداند که در هندسه عالم، ایران اسلامی در چه جایگاهی قرار دارد و باید نسبت به مسائل کشور خود، کاملا مطلع باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر لزوم تشکیل چنین جلساتی گفت: برای ما توفیقی است که امروز در جمع معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حضور پیدا کرده‎ایم و از همین جا معلوم است که پاسخگویی و مسئولیت داشتن یک نفر در طراحی و برنامه‎ریزی 3 حوزه معاونت، چقدر کار سنگینی است و دانشگاه باید بتواند با همت های بلند، اراده‎های جدی و باورهای عمیق، از شرایط موجود خارج شده و در شرایط مطلوی قرار بگیرد.

وی افزود: برپایی چنین جلساتی، فرصتی خوب برای تبیین سیاست‎ها، رویکردها و برنامه‎ها در سطوح مختلف و رفع ابهام‎ها و بدفهمی ها از مسائل و مباحث گوناگون با حضور مسئولان و دست اندرکاران به شمار می‎رود. به همین دلیل، ضرورت تشکیل این جلسات دست کم به صورت سالانه کاملا احساس می‎شود تا در آن بتوان در حوزه های مختلف از قبیل پیشنهادها، نقدها، رفع ابهام‎ها و ... ورود پیدا کرد.

حجت‏الاسلام والمسلمین دادگر، در ادامه با اشاره به آیه‎ای از قرآن، گفت: در قرآن آمده که خداوند هر خیال پرداز و فخر فروشی را دوست ندارد. انسان خیال‏پرداز کسی است که در زندگی گرفتار خیالات است و در واقع با خیال زندگی می کند. منطقیون انسان را به2 دسته تقسیم‎بندی کرده‎اند که از آن‎ها با نام‎های انسان شعری و انسان عقلی یاد می‎کنند. انسان شعری که با تخیلاتش زندگی می‎کند، ممکن است گاهی قضیه‎ای را هم ترسیم کند، اما مطمئنا این قضیه منجر به حکم یا طریقت در حوزه ی واقعیت و میدان عمل نخواهد شد، به همین دلیل باید مراقب باشیم تا گرفتار چنین فضاهایی نشده و خداوند توفیق بدهد تا همانطور که انسان خیال‎‏پرداز، گرفتار تکاثر و دنیاطلبی می‎شود، آرمان‎ها و اهداف بلند بر زمین نمانند.

وی، سپس دنیا را به باغی تشبیه کرد که درخت های آن سایه دارند، حتی شکوفه هم می‎دهند، اما ثمری نداشته و میوه‎ای ندارند: خاصیت دنیا چنین است. به همین دلیل است که می‎گوییم اساس عالم بر تربیت است و فارغ از تربیت، دنیا هیچ ثمری ندارد. ناگفته پیدا است که بهترین مسائل تربیتی را می‎توان از آموزه های دینی، سیره انبیاء و آیات قرآن کریم استخراج کرد، اما متاسفانه ما کمتر نگاهی سیستمی به دین و آموزه های دینی داریم که این ضعف عمده ما است. بسیاری از نگاه‎های ما اعتقادی یا اخلاقی است که اگر چه هر دوی آن‎ها مهم است، اما جوان امروز می‎خواهد کاربرد دین در زندگی‎اش کاملا محسوس باشد. جایگاه دین باید در متن زندگی باشد. شکی نیست که اگر نگاه سیستمی به دین و آموزه‎های دینی را درست دریافته و به کار ببندیم، آنوقت است که جوان در جامعه تعارض و تناقضی نخواهد دید. امیدوارم خدا به ما توفیق بدهد تا با تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی، بتوانیم در این عرصه، گام بلندی برداریم.

تاسیس دفاتر نهاد نمایندگی پردیس‎ها تا پایان سال در تعداد قابل توجهی از استان‎ها، ایجاد هر چه سریعتر کمیته ی معارف اسلامی دانشگاه با همکاری وزارت علوم و معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دورس معارف اسلامی دانشگاه‎ها، برگزاری دوره‎های مهارتی و معرفتی برای دانشجو – معلمان به جز اساتید معارف اسلامی یا کسانی که رشته تحصیلی‎شان معارف است، افزایش برنامه‎های فرهنگی، تربیتی و پژوهشی برای دسترسی به دانشگاهی که به معنای واقعی کمله اسلامی باشد، نهایی شدن مسئله 35 واحد دروس معارف اسلامی که به 19 واحد تقلیل پیدا کرد، تاسیس گروه‎های معارف اسلامی در هر استان بعد از تعیین ساختار و ... از جمله مهم‎ترین اقداماتی بود،  که دادگر به اطلاع معاونین آموزشی رساند.

همچنین، با توجه به اینکه 22 تا 25 شهریور ماه قرار است طرح پایلوت روش ارائه معارف به صورت نیازمجور و مسئله مجور در کل کشور به اجرا در آید، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خطاب به معاونین آموزشی گفت: استادان موظف یا هیات علمی که دارای مجوز تدریس هستند را معرفی کنید. ضمن اینکه قرار است شعبه حوزه علوم اسلامی را هم در تهران تاسیس کنیم تا افراد با شرکت در دوره‎های این حوزه به صورت حضوری یا مجازی، از همه دوره‎های معارف اسلامی به جز 2 واحد، معاف شوند.