تاکید سرپرست دانشگاه فرهنگیان بر ارتقای کیفیت آموزش در گردهمایی سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیسها:
با تاسیس دانشگاه فرهنگیان، باید شاهد نوعی پوستاندازی در عرصه آموزش و تربیت کشور باشیم
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در جمع معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیسها در شهر کرد، با بیان این مطلب که در دانشگاه فرهنگیان، آموزش حرف اول و فرهنگ حرف آخر را می زند، گفت: به رغم تفاوت ظاهری بین کلمه اول و آخر، این جمله نشان دهنده این موضوع است که آموزش و فرهنگ، هر دو در راس و صدر هستند و باید در کانون توجه قرار گیرند.
دکتر مهرمحمدی، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان نمیتواند نسبت به تکوین شخصیت و هویت معلمین خود بیتوجه یا کم توجه باشد، بعد فرهنگی باید به عنوان شاکله شخصیت دانشجومعلمان نهادینه شود، معتقدیم بر اساس وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان نسبت به دیگر دانشگاه ها، که کار حرفه ای تربیت معلم را بر عهده دارد، معلم مطلوب، معلمی است که از چنین شاکله و شخصیتی بهرهمند باشد.
وی، سپس به کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود: اگر چه آموزش وجه ممیز دانشگاه فرهنگیان نیست و در همه ی دانشگاهها اتفاق میافتد، اما از نگاه ما کیفیت آموزش، اهمیت زیادی دارد و از جمله عرصههایی است که در دانشگاه، محتاج عنایت و توجه جدی است؛ چرا که قرار است در عرصه تربیت کشور، با تاسیس دانشگاه فرهنگیان شاهد نوعی پوستاندازی باشیم. این دگردیسی و تحول جزو ضروریات انکارناپذیر کار ما است، در عرصه ی آموزش باید در جهت ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با ساختار جدید تعلیم و تربیت معلم گام برداریم. اگر چه در این راه ما پیشینه خوبی داریم و نه تنها آن را نادیده نگرفته، که به آن میبالیم، اما اگر قرار است تحولی اساسی در آموزش اتفاق بیفتد، باید در فهم خود نسبت به معنای آموزش، بازنگری داشته باشیم، معتقدیم که خود آموزش صبغه فرهنگی دارد و در واقع آموزش بدون فرهنگ، بیمعناست.
وی، ادامه داد: بر خلاف فهم معمولِ آموزش، که آگاهی پیدا کردن نسبت به اطلاعات و دانش معلوم تعریف میشود، آموزش نیز، به دنبال هویتسازی است و در واقع هدف آموزش هم ایجاد رخنه هویتی در افراد است. آن چنان که در سند تحول بنیادین هم در این زمینه بحث شده، آموزش را از مقدمات تعالی هویت میبینیم و معتقدیم هر آموزشی در هر عرصهای باید یک نوع رخنه هویتی در جهت تقویت آن هویت ایجاد کند.
دکتر مهر محمدی، افزود: در دانشگاه تربیت معلم، این هویت معلمی است، هویت معلمی تنها یک رسالت فرهنگی نیست، بلکه رسالتی آموزشی هم هست. به همین دلیل باید از طریق ایجاد تغییر نگرش و تغییر روش در حوزه ی آموزش، این حوزه را بر حوزه ی فرهنگ منطبق کنیم؛ این حوزهها، هردو، حوزه ی تکوین هویت را پوشش میدهند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در تکمیل سخنان خود، آموزش را نیز هویتساز دانست و گفت: در نگرش خود در عرصه ی آموزش، باید به جای نگاه سطحی رفتاری، نگاه هویتی را جایگزین کنیم. آموزش هم باید هویتساز باشد، گرچه در این راه، نیاز به فعالیت های تکمیلی داریم که بتواند این هویت را استوار، تثبیت و تحکیم کرده و به آن قوام ببخشد. به این ترتیب می توان گفت وجه تمایز ما با سایر دانشگاه ها که بیشتر در عرصه آموزش و پژوهش فعالیت می کنند، دقیقا همان بحث فرهنگی است، معتقدیم آموزش، منهای نگاه فرهنگی و هویتی، آموزشی مطلوب نیست و یادگیری مطلوب، چیزی است که هویتی را بسازد، هر درسی که در کلاس درس داده می شود، باید حسی در فرد ایجاد کند که یادگیرنده بین خود و فردی که این بحث را درک نکرده، تفاوت ببیند.
دکتر مهرمحمدی، همچنین از کیفیت آموزش به عنوان حق اساسی دانشجومعلمان نام برد و گفت: وقتی دانشجو به اینجا میآید، نباید از حیث کیفیت آموزش، احساس خسران و نابسندگی داشته باشد، چرا که اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما به عنوان متولیان دانشگاه و شما به عنوان مدیران بخش آموزش، بخشی از حق او را ادا نکردهایم. باید از این منظر به بحث آموزش نگاه کنیم که در این زمینه به ما وکالت داده شده و در واقع مدیریت ما مدیریتی وکالتی است. اگر نتوانیم از پس حقوق اساسی دانشجومعلمان برآییم و انتظارات به حق آنها را پاسخ دهیم، به واقع، ادامه ی حضور در این سمتها، مشروعیت نخواهد داشت. با این تعریف، دوام حضور ما در این پستها و اثبات صلاحیت ما برای رسیدگی به این امور، به پاسخگویی به انتظارات دانشجویان در راستای ایفای حق آنها در کیفیت آموزش موکول خواهد شد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، از خیز بلند دانشگاه فرهنگیان برای ارتقای آموزش سخن گفت و اعلام کرد: این دانشگاه، در آغاز راه است و تا رسیدن به مقصد، راه درازی در پیش دارد: ما شاهد خیز بلندی در دانشگاه فرهنگیان هستیم و اتفاقات خوبی در راستای همان پوستاندازی که به آن اشاره شد، رخ داده است.
وی، سپس معاونان آموزشی را مورد خطاب قرار داد و گفت: در عملیات اساسی ارتقای کیفیت، به همراهی لشگری مانند شما نیاز داریم، چرا که این خیز در برنامهها، باید در صف، عملیاتی شود و آثار خود را به جا گذارد. در غیر این صورت بسیاری از اتفاقات دیگر فقط روی کاغذ مانده و عملیاتی نخواهد شد. در حال حاضر همراهی سرپرستان پردیسها با این خیز و جهش آغاز شده و ممکن است برای آنها زحمات فراوانی ایجاد کند، اما باید با چاشنی عشق و امید و ایمان در دانشگاه فرهنگیان از طریق دست به دست هم دادن صف و ستاد در حوزه ارتقای آموزشی، رکوردی ثبت کرده و به آنچه میخواهیم جامه عمل بپوشانیم، امیدوارم تمامی ارزیابیها و مطالعات حوزه کیفیت آموزش نشان از این داشته باشد که ما به سمت ثبت یک رکورد در ارتقای کیفیت آموزش هستیم.
دکتر مهرمحمدی، در ادامه، با بیان این مطلب که در راه کیفیت آموزش، ممکن است برخی عوامل و فاکتورهای برون سازمانی، اجازه ندهند که ما فعال مایشاء باشیم، افزود: در بحث کیفیت آموزش، فقط عوامل و فاکتورهای درون سازمانی که اختیار آنها با ماست، وجود ندارد و به همین دلیل نمیتوانیم ادعای فعال مایشاء بودن داشته باشیم و خودمان را علت تامه تحقق اهداف ناظر به کیفیت آموزشی بدانیم.
وی، تصریح کرد:در کنار عوامل درون سازمانی، عوامل برون سازمانی زیادی در این بحث دخیل هستند که اهمیت زیادی هم دارند، اما نباید به این گونه باشد که اگر نتوانستیم به درستی از پس وظایف و مسئولیتهای خود برآییم، از خود رفع تکلیف کرده و به این ترتیب خود را راضی کنیم، بلکه باید با ایجاد بستری مناسب، حجت را بر دانشجومعلمان تمام کرده و حق آنها را به بهترین شکل ممکن ادا کنیم، به طوری که هیچکدام از آنها نتوانند بگویند که ما میخواستیم اوج گرفته و شایستگیها را تحصیل کنیم، اما شرایط مهیا نبود، باید با مدیریت عوامل درون سازمانی برای دانشجومعلمان، جایی و مجالی برای درس نخواندن و تلاش نکردن باقی نگذاریم.
وی، سپس، از ارائه ی تضمین شغلی در ابتدای ورود به دانشجومعلمان به عنوان یکی از این عوامل برون سازمانی اشاره کرد و گفت: اگر چه اعطای چنین مشوقهایی در جامعه ی ما که متاسفانه معلمی هنوز جایگاه واقعیاش را پیدا نکرده، باعث ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان فارغالتحصیل از دبیرستان برای ورود به عرصه معلمی است، اما ممکن است این سکه، روی دیگری هم داشته باشد و آن، بی انگیزگی دانشجویان در دوران دانشجویی باشد.
دکتر مهرمحمدی، خاطرنشان کرد: دادن چک سفیدامضا به دانشجویانی که وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند، ممکن است باعث شود از جانب دانشجو، صرف فعل دانشجویی اتفاق نیفتد، به همین دلیل باید در این زمینه کار کرد و به دنبال راهکارهایی بود تا این بخش مخل و مخرب تضمین شغلی دانشجو معلم ها به کمترین میزان خود برسد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در پایان سخنان خود، از ایجاد «منشور آموزشی» و «نقشه جامع آموزشی» به عنوان مصادیق خیزش بزرگ دانشگاه در مسئله ارتقای کیفیت آموزش نام برد و ادامه داد: امیدواریم، تدوین این منشور و نقشه جامع به درازا نکشد و دانشجومعلمان هر چه سریعتر به حق طبیعی خود که بهره بردن از کیفیت آموزشی است، دست پیدا کنند. تدوین این نقشه راه، یک کار دانشگاهی است و نه تنها معاونت آموزشی، بلکه معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی، معاونت تضمین کیفیت و مدیریت هوشمندسازی را نیز درگیر خواهد کرد. چرا که بحث کیفیت آموزش یک امر میانبخشی است و به همین دلیل از همه معاونین حاضر در جلسه دعوت میکنم تا در تدوین نقشه جامع آموزشی، مشارکت داشته باشند.
شایان ذکر است، 8 نشست تخصصی از برنامه های همایش سه روزه ی معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان است، که به همت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، از 28 تا 30 مرداد ماه با حضور حدود 100 نفر از معاونان پردیس های دانشگاه فرهنگیان در پردیس علامه بحر العلوم شهرکرد، برگزار می شود.