دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در دوره سند تحول بنیادین در دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان یکی از اتاق های فکر آموزش وپرورش در راستای اجرایی شدن سند تحول

دوره آموزشی با محوریت سند تحول بنیادین در اموزش و پرورش  با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش،  رییس دانشگاه فرهنگیان و مدیران کل ستادی در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این دوره آموزشی دکتر مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به ضرورت تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را هیات اندیشه ورز و یکی از اتاق های فکر آموزش وپرورش در راستای اجرایی شدن سند تحول برشمرد و گفت: تاسیس دانشگاه فرهنگیان اولین اقدام برای اجرای سند تحول بود، و این نشانگر نقش جدی و کلیدی و باوری بود که تدوین کنندگان این سند به این دانشگاه داشتند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد تحولی جدی در آموزش و پرورش رخ دهد باید به دست معلمان رقم بخورد و تربیت معلم تحول آفرین نیز از مجرای دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی صورت می گیرد، اظهار کرد: برای اجرایی شدن سند، کار جدی دانشگاه، باید گسترش و پراکنش مفاهیم تحول آفرین سند و قابل فهم کردن آن برای مدیران، معلمان، جامعه و خانواده ها باشد.

دکتر نوید ادهم، با طرح موضوع اقداماتی که دانشگاه در این راستا انجام داده، فعالیت هایی که می تواند و باید انجام دهد و الزامات و موانع اجرایی شدن آن، با اشاره به تلاش ها و اقدامات دانشگاه فرهنگیان در این خصوص  خاطر نشان کرد: تولید ادبیات لازم برای نشر، گسترش و نهادینه سازی سند تحول در جامعه، آموزش و پرورش و... از جمله اقداماتی است که دانشگاه می تواند در این راستا انجام دهد.

وی در ادامه بر اهمیت داشتن عزم ملی و روحیه جهادی و لزوم تدوین شاخص برای ارزیابی آموزش و پرورش و سند تحول و پایش رشد آن برای تحقق سند تحول بنیادین تاکید کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه باید مراقب باشیم دچار آسیب ارائه کارهای موجود در قالب سند نشویم، افزود: به عنوان تصمیم گیرندگان و صاحبنظران این عرصه باور داریم که وضع موجود مطلوب نیست و تغییر نیاز است، باید با جستجو وضع مطلوب در آینده، رصد تحولات آینده و با نگاه آینده پژوهانه بگوییم با توجه به اقتضائات چه  باید کرد و چه اقداماتی نیاز است و می توان انجام داد؟

وی جذب و تربیت دانشجومعلمان، توانمند سازی منابع انسانی موجود و شناسایی، جذب و تربیت راهبران تربیتی را از نیاز های دستیابی به مدارس در تراز سند تحول بنیادین برشمرد و تصریح کرد: ضمن  تلاش برای فهم صحیح دانشجومعلمان و نیروهای موجود از سند تحول، باید تامل کرد که  ویژگی های معلم، مدرسه و نظام تربیتی در تراز سند تحول بنیادین کدام است؟ و دانشجومعلمان برای کدام مدرسه تربیت می شوند.

دکتر نوید ادهم با بیان اینکه اکثر معلمان ما معلم درس هستند و سند می گوید باید از این عبور و به تربیت بپردازیم، اضافه کرد: اگر قرار است از نهاد و نظام آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شویم اصلی ترین چرخش باید در معلم اتفاق بیافتد، معلم باید مربی شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق سند تحول همه باید به میدان بیایم و خود را به تنهایی مسئول بدانیم.

 


نظرات کاربران