دکتر مهر محمدی، در جمع کتابداران دانشگاه بر اهمیت کتابخانههای دانشگاهی تاکید کرد:
کتابخانه، هویت دانشگاه را رقم می زند
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در آخرین روز از همایش علمی کتابداران دانشگاه، از کتابخانه به عنوان یک مولفه ی هویتبخش نام برد و گفت: کتابخانه دانشگاهی بخشی است که هویت دانشگاه را رقم میزند. حیات هویت دانشگاهها تا حد زیادی در گرو کتابخانه است و تصور دانشگاه بدون کتابخانه، به واقع سخت و نشدنی است.
دکتر «مهرمحمدی» در جمع کتابداران دانشگاه فرهنگیان، به بررسی وضعیت کتابخانه ها در این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه فرهنگیان در این بخش، دارای وضعیت مطلوب نیست و ما باید به دنبال روزآمدسازی کتابخانههای خود برای کسب اعتبار هویتی در پردیسها باشیم، مسئله ی کتابخانه یک مسئله ی جدی است که می تواند به هویت دانشگاه آسیب جدی وارد کند. به همین دلیل است که باید به سرعت برای اصلاح این شرایط اقدام کنیم، برگزاری چنین نشستهایی، میتواند شروع خوبی در این جهت باشد.
وی، سپس، به 5 مورد از بایدهای اهتمام به توسعه ی کتابخانه های دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: ما در دانشگاه طرحی با عنوان غوطه وری در ICT را مطرح کرده ایم که بر اساس این طرح، انتظار می رود دانشجو معلم در خلال تحصیلاتش محیط دانشگاه را یک محیط پیوسته و وابسته به ابزار و تکنولوژی های جدید بیابد. این پیوستگی و وابستگی به ابزار و تکنولوژیهای جدید باید به قدری زیاد باشد که بتوانیم ادعا کنیم فضا و محیط دانشگاه ما، فضایی آمیخته با تکنولوژی است و کسانی که در این فضا زندگی میکنند، باید در IT غوطه ور شوند. آموزش، خدمات و پشتیبانی باید به سمت هوشمند شدن سوق پیدا کند. این تجارب زیسته دانشجو معلم که بتواند اینگونه تجربیات را در دوره تربیت معلم کسب کند، بسیار حائز اهمیت است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، افزود: کتابخانه یکی از مجراها و محیط هایی است که میتواند به خوبی این هدف را پشتیبانی کند و با هوشمند شدن و اتکا به نرم افزارهای جدید، می تواند به عنصری حساس و نقش آفرین در جریان نهادینه شدن این هدف تبدیل شود. لذا از مسئله غوطه وری باید به عنوان یکی از بایدهای توسعه کتابخانه نام ببریم.
دومین موردی که دکتر مهرمحمدی، از آن سخن گفت، نقشه ی جامع آموزش بود: دومین باید توسعه ی کتابخانه، نسبت کتابخانه دانشگاهی برخوردار از استانداردهای لازم با مسئله کیفیت آموزش و یادگیری است. ما مدت ها است در دانشگاه به دنبال نقشه ی جامع آموزشی هستیم و در این راه، استاد، برنامه درسی، فضای آموزشی، منابع یادگیری، تجهیزات درسی و ... برایمان نقشی حساس و مهم دارند. اما بی شک یکی از مهم ترین مولفه های پشتیبان یادگیری و کیفیت آموزش، کتابخانه دانشگاهی است. کتابخانه ها می توانند در این نقشه ی جامع آموزش، نقش برجسته ای داشته باشند و به همین دلیل از این نقشه هم میتوان به عنوان یکی دیگر از بایدهای توسعه نام برد.
تقویت پژوهش در دانشگاه، سومین باید توسعه ی کتابخانه در دانشگاه فرهنگیان بود که دکتر مهر محمدی، با اشاره به آن گفت: فقدان و غیبت عنصر پژوهش نقیصه ای جدی است که در دانشگاه فرهنگیان، به دنبال رفع آن هستیم و به همین دلیل ضرورت احیای کارکرد پژوهشی در این دانشگاه بسیار احساس میشود، با اینکه دانشگاه فرهنگیان، پیشینه ای نزدیک به یکصد سال دارد، اما پژوهش آن طور که باید و شاید در صحنه و جدی نبوده و حالا که قرار است امر تربیت معلم در یک محیط دانشگاهی صورت، باید در ابتدا به فکر احیای پژوهش باشیم، در گام اول به دنبال آماده سازی زیرساختهای لازم برای این امر هستیم، یکی از اصلیترین این زیرساخت ها، کتابخانه است، بی شک پژوهش بدون کتابخانه، حتی قابل تصور هم نیست.
وی، ادامه داد: کسب شایستگی های اختیاری و غنی سازی اوقات فراغت، یکی دیگر از موارد 5 گانه است که اهمیت کتابخانهها را نشان می دهد. دانشگاه فرهنگیان، شبانهروزی است و دانشگاه شبانهروزی منهای امکانات غنی برای کسب شایستگی های لازم، به نوعی نقض غرض به حساب میآید. باید زیرساخت های لازم را فراهم کنیم تا بتوانیم به آنچه که در تربیت معلم و سیاست شبانهروزی مد نظر است، دست پیدا کنیم. برای این کار اول باید امکاناتی تدارک ببینیم تا دانشجو معلم زمان فراغت خود را به خوبی مدیریت کرده و بخش عمده ای از این زمان را برای حضور در کتابخانه پیش بینی کند. به این ترتیب است که اوقات فراغت در جریان تربیت معلم در سیاست شبانه روزی، به اوقات بطالت تبدیل نمی شود. کتابخانه از این حیث، یک بایسته جدی و زیرساخت و مولفه ای بسیار کیفی است که باید از علائق ویژه دانشجو معلم ها پشتیبانی کند و این اتفاق در حالی رخ می دهد که ما کتابخانهای روزآمد و کارآمد داشته باشیم .
مهرمحمدی، در ادامه کتابخانه ها را محلی برای کار دانشجویی آبرومند و شرافتمند نامید و توضیح داد: درگیر کردن دانشجویان به این کار، هم برای آن ها کسب درآمد در پی دارد و هم باعث صرفه جویی در هزینه های دانشگاه میشود. اما از همه اینها مهم تر، تاثیر تربیتی این قبیل کارها است.
پرداختن به «بایدهای اجرایی»، بخش دوم از سخنان سرپرست دانشگاه فرهنگیان بود.
وی با تعریف 6 باید اجتماعی برای دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به کارکردها، قابلیت ها و آثار مثبتی که برای مسئله کتابخانه ها متصور هستیم، باید آن را در اولویت توسعه دانشگاه قرار دهیم. به دلیل همین ویژگیها، میتوانیم بخش های مختلف دانشگاه را درگیر توسعه کتابخانهها کنیم، به طوری که معاونتهای مختلف، منابعی که به آنها تخصیص داده میشود را به میدان بیاورند. به این ترتیب ما معتقدیم که کتابخانهها نه تنها باید در زمره توسعه باشد، بلکه به خاطر ظرفیتهای چند وجهی و ویژگی های میان بخشیاش، سهم خود را از معاونتهای مختلف داشته باشند. دومین وظیفه اجرایی در دانشگاه، اولویت توسعه ی کتابخانه ها با تکیه بر منابع محلی به ویژه خیرین است. به هر حال منابع دانشگاه محدود است و ما در اولویت های جدید خود، تشکیل مجمع خیرین را در دستور کار قرار دادهایم، با کمک هیات های استانی و خیرین دانشگاه ساز، میتوانیم کتابخانهها را در دانشگاه فرهنگیان احیا کنیم، به نظر من در کتابخانه ها هم، اولویت باید با قرائتخانهها باشد.
وی، ادامه داد: سومین کار ما در این حوزه، استفاده از نیروهای انسانی متخصص است. ما در بحث نیروی انسانی مشکل داریم، اما در یک فضاهایی میتوانیم در این قانون انعطاف به خرج بدهیم؛ یکی از این فضاها، به دلیل کارکردهای چندین و چندبخشی اش، کتابخانه است، در این حوزه میتوانیم به فراخور نیازی که داریم، با گشاده دستی عمل کنیم. در این راه میتوان از آموزش های ضمن خدمت برای کارکنان و در نظر گرفتن برنامههای متنوع برای کتابدارها نیز بهره برد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود، به 3 باید اجرایی دیگر اشاره کرد و افزود: باید ساعات کاری طولانی برای کتابخانه ها به ویژه قرائتخانه ها در نظر بگیریم؛ چرا که یکی از شاخص های دانشگاه زنده این است که چراغ قرائتخانه اش هیچوقت خاموش نشود. درواقع شاخص دانشگاه زنده، به زنده بودن کتابخانهاش است. به ویژه برای دانشگاه ما که شبانه روزی است، حتما باید چنین امکانی به وجود بیاید که دانشجویان بتوانند به صورت 24 ساعته از خدمات کتابخانهها و به ویژه قرائتخانه ها بهرهمند شوند.
وی، افزود: ایجاد زمینه همافزایی با برقراری ارتباط میان کتابخانه های دانشگاه فرهنگیان نیز یکی دیگر از کارهایی است که باید انجام شود. متصل سازی دانشگاه و شبکه کتابخانههای دانشگاهی و رد و بدل کردن امکانات در کتابخانههای دانشگاهی در همین راستا باید در دستور کار قرار بگیرد. ضمن اینکه ششمین و آخرین باید اجرایی ما باید عدم چشم پوشی نسبت به استفاده از ذخایر کتابخانههای دیگر به خصوص کتابخانه های دانشگاه های دولتی و مادر استان به صورت حضوری یا مجازی باشد. میتوانیم برای دانشجویان خود کارت هایی صادر کنیم که امکان استفاده از دیگر کتابخانههای دانشگاهی نیز برایشان مهیا شود یا ترتیبی داد تا سیستم کتابخانه دانشگاهی یکپارچه شود تا استفاده مجازی از این کتابخانهها برای همه دانشجویان فراهم شود.