Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
نایب رئیس شورای سیاست گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین روز همایش علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان:

کتابدار پل ارتباطی بین دانش مضبوط و ذهن انسان

دومین و آخرین روز همایش علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان، صبح و بعد از ظهر چهارشنبه 5 شهریور ماه در پردیس نسیبه برگزار شد.

 

در این همایش که اولین همایش علمی کتابداران پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان به شمار می رفت، «ابراهیم عمرانی»، نایب رئیس شورای سیاست گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان سخنانی با موضوع «نگاهی نو به مجموعه های کتابخانه‎های دانشگاهی» پرداخت.

وی که سابقه ی خدمت به دانشگاه های کشور را از 40 سال پیش در کارنامه خود دارد، در ابتدای سخنان خود از عضویت دانشگاه فرهنگیان در طرح غدیر  خبر داد و گفت: طرح غدیر، ابتکار وزارت علوم برای استفاده دانشجویان از تمامی منابع دانشگاه‎های دولتی است.

عمرانی، سپس به موضوع اصلی سخنرانی خود، یعنی نگاهی نو به مجموعه سازی پرداخت و با ارائه تعریفی از مجموعه سازی گفت: مجموعه‎سازی، تامین نظام‎مند، موثر و اقتصادی منابع کتابخانه‎ای است و هدف هر سازمانی که مجموعه‎سازی می‎‏کند، باید تدارک مجموعه‎ای برای کتابخانه باشد که با آن نیازهای درخور کاربران و مشتریان خود را در محدوده منابع مالی و انسانی  پاسخگو باشد.

وی، در ادامه، به فعالیت‎های کلیدی مجموعه‏ سازی اشاره کرد و افزود: انتخاب و فرآهم‎آوری، خط مشی مجموعه‎‏سازی، بررسی نیازهای کاربران، تحلیل مجموعه (ارزیابی)، مدیریت بودجه، مدیریت فضا، ارتباط با جامعه کاربران و ارتقای آن، اشتراک منابع و انتخاب وجین و حذف و حفظ و نگهداری، از جمله فعالیت‎های کلیدی مجموعه‎سازی از گذشته تا به امروز است که این فعالیت‎ها در اصل تغییری نداشته‎اند و فقط ابزار آن‎ها کمی دستخوش تغییر شده است.

عمرانی، در بخش دیگری از صحبت‎های خود، از تغییرات دانشگاه‎ها، تغییرات روابط جهانی، دگرگونی در شکل کتابخانه ‏ها، تغییر در روند نشر و رفتارهای اطلاعاتی سخن گفت و ادامه داد: همه این‎ها در سال‎های اخیر تغییرات زیادی داشته‎اند، نیازها عوض شده اند و به همین دلیل است که شما هم به عنوان کتابدار باید تغییر کنید، باید نیازهای تازه ی کاربران که همانا نیاز به امکانات بیشتر برای کشف اطلاعات، نیاز به جستجوهای یکپارچه‎تر و جستجوی همزمان در چند پایگاه، نیاز به دسترسی به تمام متن محتوا در زمان، دسترسی به گروه‎های بحث تخصصی به عنوان بخشی از امکانات پژوهش، دسترسی به شبکه‎های اجتماعی تخصصی، دسترسی به ابزارهایی برای مدیریت شخصی منابع و نیاز به دسترسی بر روی ابزارهای تازه مانند ابزارهای همراه را بشناسید و کاربران خود را برای رسیدن به این اهداف، یاری کنید.

نایب رئیس شورای سیاست گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان، با معرفی ویژگی های یک کتابدار خوب، افزود: اگر بخواهیم بگوییم کتابدار امروز باید چه ویژگی هایی داشته باشد، باید بگوییم در عصر حاضر نیاز کتابدار متخصص فناوری، کتابدار حقوق دان، کتابدار پژوهش (متخصص روابط عمومی)، کتابدار معلم، کتابدار بازارشناس (مدیر خرید)، کتابدار بازاریاب (مدیر فروش) و در عین حال مانند گذشته کتابدار مخاطب‎شناس، منبع‎شناس و ماخذشناس داریم. کتابدار باید پل ارتباطی بین دانش مضبوط و ذهن انسان باشد و دقیقا به دلیل همین مناسبت، باید 2 طرف این پل یعنی منابع و مخاطب را به خوبی بشناسد.

از دیگر برنامه های آخرین روز همایش کتابداران دانشگاه فرهنگیان، سخنرانی دکتر داریوش علی محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، پیرامون چگونگی بهره گیری از وب دو در کتابخانه های دانشگاهی، طرح برخی پرسش ها و خواسته ها توسط نماینده کتابداران حاضر از مسئولان دانشگاه و پاسخگویی ابوحمزه، از مدیران معاونت پژوهشی دانشگاه، به برخی پرسش ها بود.

شایان ذکر است، بازید از کتابخانه ی ملی و اسناد آرشیوی ایران و برگزاری کارگاه آموزشی نرم افزار های مدیریت اطلاعات کتابخانه، از دیگر برنامه های این همایش بود.

همایش دو رو زه ی علمی کتابداران دانشگاه فرهنگیان،برای نخستین بار 4 و 5 شهریور ماه در پردیس نسیبه ی تهران برگزار شد.