برگزاری همایش «اصل همتایی در ازدواج» در پردیس شهیده بنت الهدی صدر قزوین

برگزاری همایش «اصل همتایی در ازدواج» در پردیس شهیده بنت الهدی صدر قزوین باسخنرانی استاد دهنوی کارشناس برجسته مذهبی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین روز یکشنبه مورخ 1398/09/10 همزمان با ولادت امام حسن عسگری (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ،همایشی با موضوع «همتایی در ازدواج»  با حضور حجت الاسلام و المسلمین دهنوی کارشناس برجسته مذهبی ومسائل ازدواج، جوانان و خانواده، در سالن آمفی تئاتر شهید رجایی دانشگاه برگزار شد. 

دراین جلسه ابتدا دکتر مشهدی مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان، ضمن عرض تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و خیر مقدم به حجت الاسلام والمسلمین دهنوی و دانشجو معلمان، سخنانی درباره اهمیت دانشگاه فرهنگیان وهمینطور ازدواج دانشجو معلمان بیان کرد. سپس حجت الاسلام والمسلمین دهنوی به موضوع اصل همتایی در ازدواج پرداختند. استاد دهنوی رعایت تناسب در انتخاب همسر و کفویت را برای تمام دانشجویانی که قصد ازدواج دارند بسیار مهم دانست و افزود : تجربه نشان می دهد آنچه که بعضا در محیط های دانشگاهی، تحت انتخاب همسر اتفاق میفتد ارتباط بر اساس ظواهر است که در مرحله اول علاقه، در مرحله دوم دلبستگی و سپس وابستگی و در نهایت عشق و شیدایی است و ثمره این عشق نابینایی خواهد بود، پس بسیار مهم است که دلهایتان را مدیریت کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه اصول پنج گانه ای را ملاک انتخاب همسر عنوان کرد و گفت: اصل همتایی اعتقادی به عنوان مهمترین اصل در این اصول است و وجود اعتقادات مشترک پایه های زندگی زوجین را محکم و متعادل می سازد، فرض اینکه بتوان با ازدواج کردن اعتقادات را در جهت صحیح ارتقا داد مردود است. در این راستا می بایست فرد مذهبی با یک نفر مذهبی و غیرمذهبی همتایی از طبقه خود را به همسری برگزیندو اختلاف نمره اعتقادی زوجین تا سه و چهار نمره کم و بیش ایرادی نخواهد داشت.

   وی دومین اصل را همتایی مذهبی دانست و افزود: برخی مشکلات در ناهمگونی و غیر مذهبی بودن زوجین ظهور و بروز می کند بطوری که می تواند در انتخاب مذهب توسط فرزندان آنها ، در آینده موجبات آسیب های عدیده را فراهم آورد.

وی اصل همتایی خانوادگی را سومین اصل از اصول این همتایی عنوان کرد و گفت: این فقط دو جوان نیستند که با هم ازدواج می کند بلکه خانواده های آنها با هم پیوند می خورند و بسیار واضح و بدیهی است که خانواده های مذهبی و غیر مذهبی همگونی نداشته و دچار اختلافات عدیده در رسم و رسوم و رعایت شعائر خواهند بود و به طریق اولی بروز اختلافات در زوجین را تشدید خواهند نمود.

   چهارمین اصل همتایی طبقاتی می باشد. تفاوت تمکن مالی اگر زیاد نباشد ، اشکالی ندارد اما اگر فاصله زیاد باشد به گونه ای که از دو طبقه ثروتمند و کم بضاعت باشند مشکلاتی را فراهم خواهد آورد . مطلوب این است که تحصیلات آقا یک مقطع بالاتر از خانم باشد ، البته فاطله زیاد مطلوب نیست . در صورتی که تحصیلات خانم بالاتر باشد ممکن است مشکلاتی را در زندگی زناشویی به وجود آورد، چرا که با ویژگی غرور و اقتدار مرد منافات دارد ، حتی اگر همسرتحصیلات خود را به رخ همسر نکشد و فروتن باشد باز هم ممکن است مرد در تذکرات زن در زندگی برداشت درستی نداشته باشد و تصور کند که همسر او دچار خود بزرگ بینی شده است .

   همتایی فرهنگی پنجمین اصل همتایی است. توصیه ما به همتایی فرهنگی در ازدواج است ، زیرا زن و مردی که تشابه فرهنگی دارند ، راحت تر با هم کنار می آیند و در تضاد فرهنگی تحمل فراوان لازم است.  

در پایان جلسه نیز استاد دهنوی به سوالاتی که از طرف دانشجویان مطرح شده بود پاسخ گفت.


نظرات کاربران