Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در جلسه هم اندیشی امروز مصوب شد:

تشکیل کارگروه تخصصی بررسی واحدهای درسی معارف اسلامی

دومین نشست هم اندیشی و تصمیم گیری در خصوص 35 واحد درسی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان صبح امروز با حضور صاحب نظران برگزار شد. اعضای جلسه بر ایجاد یک کارگروه تخصصی شامل نمایندگانی از نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه، دانشگاه معارف اسلامی، دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی، دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و استادان دانشگاه جهت کارشناسی واحدهای معارف اسلامی اجماع نمودند. در نشست قبلی پیرامون عملیاتی کردن ماده 23 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر دیده شدن 35 واحد

دومین نشست هم اندیشی و تصمیم گیری در خصوص 35 واحد درسی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان صبح امروز با حضور صاحب نظران برگزار شد. اعضای جلسه بر ایجاد یک کارگروه تخصصی شامل نمایندگانی از نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه، دانشگاه معارف اسلامی، دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی، دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و استادان دانشگاه جهت کارشناسی واحدهای معارف اسلامی اجماع نمودند.

در نشست قبلی پیرامون عملیاتی کردن ماده 23 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر دیده شدن 35 واحد درسی معارف اسلامی در قالب 140 واحد مصوب دوره کارشناسی وزارت علوم یا لحاظ کردن تکلیفی مضاعف برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مقرر شد به جهت نوع نیاز و کارکرد این دانشگاه  با اخذ یک استفساریه از شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع افزایش واحدهای درسی معارف اسلامی دانشجو معلمان به شکلی قانونی دنبال شود. جلسه صبح امروز سه شنبه 25/ 7/ 1391 به ریاست دکتر محبی نیا رئیس دانشگاه فرهنگیان و با حضور معاونین آموزشی، مالی و اداری، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام  و المسلمین مجتبی ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه کشور، شریف زاده معاون هماهنگی مرکز برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، امرالهی  نماینده نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها، جمالی فر مدیرکل دفتر تربیت معلم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی  و تعدادی دیگر از اندیشمندان در حالی برگزار شد که این دانشگاه همچنان منتظر پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. در ابتدا، دکتر محبی نیا ضمن ابراز خرسندی از مشارکت افراد حاضر در جلسه اظهار امیدواری کرد که همراهی و همکاری دوستان اهل بصیرت به راهکارهای عملیاتی در مسیر پیشرفت دانشگاه فرهنگیان بینجامد. وی هدف اصلی دومین نشست را بررسی قابلیت واکسیناسیون معرفتی، دینی و تربیتی دانشجو معلمان از رهگذر ارائه 35 واحد درسی معارف اسلامی با تدقیق در زمان تنظیم و تدوین این منابع بیان نمود و با مرور نمونه ای از واحدهای درسی، سرفصل ها، اهداف درس و منابع مورد نظر، در تصمیم گیری برای رای به کفایت یا عدم کفایت واحدهای ارائه شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توجه جمع را از یک سو به نگاه ها و تفسیرهای جدید در عرصه دین و فقه و از سوی دیگر به تغییر گفتمانی، ظهور عرفان های کاذب، شبهه های پیچیده و ماتریسی و مجموعه متغیرهای مداخله گر خارجی دیگر خواستار شد. سپس مدیرکل دفتر تربیت معلم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به اینکه برنامه ریزی درسی یکی از زیر نظام های سند تحول است و برنامه ریزی می بایست منطبق بر سند تحول صورت گیرد. تصریح نمود به اقتضای سند تحول، رویکردها و کارکردهای دانشگاه فرهنگیان و نگاه به واقعیت ها می طلبد که جلسه ای کارشناسی تشکیل شود؛ همچنانکه در راستای همسو سازی برنامه های درسی سال گذشته بر اساس برنامه درسی ملی، برنامه درسی تدوین شده و کتاب های پایه اول ابتدایی تالیف جدید شده اند. جمالی فر با مقدم دانستن سبقه مدیریتی جمع بر سبقه کارشناسی آن اظهار داشت: در خصوص واحدهای درسی دانشگاه فرهنگیان نیز این فرایند باید کارشناسی شود. سپس حجت الاسلام والمسلمین امرالهی ضمن ذکر روند شکل گیری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از سال 72 تا کنون شامل ارائه 6 عنوان درس، گزینش عملی استادان حوزه معارف اسلامی، ایجاد دانشگاه معارف اسلامی، تدوین کتب درسی معارف اسلامی و بازنگری در سرفصل های آنها عنوان نمود در دانشگاه فرهنگیان با توجه به اینکه دانش آموختگان این دانشگاه می بایست نیاز جامعه را از دبستان تا دانشگاه پاسخ دهند بر مبنای سرفصل های دروس تعیین شده برای معارف اسلامی تغییرات لازم می تواند صورت پذیرد. در ادامه جلسه حجت الاسلام ملکی مشاور وزیر و رئیس ستاد ارتباط حوزه و آموزش وپرورش با تاکید بر ضرورت شناخت زبان نسل حاضر جهت انتقال مفاهیم و مد نظر داشتن عواملی که تدوین سند تحول نظام آموزش و پرورش را رقم زد، دانشگاه فرهنگیان را بخشی از سند تحول توصیف نمود و اذعان داشت در بحث تلفیق علم و دین به مربی نیاز داریم و اصلاح، ارتقا و تغییر روش ها باید بر اساس مبانی اسلامی، منطبق بر سند تحول نظام آموزشی و اساس نامه دانشگاه صورت گیرد. لذا می بایست نتایج کمیته کارشناسی پس از تصویب اعضای این جلسه برای تایید نهایی به نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب ارائه شود. در همین رابطه دکتر طبیب زاده  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن مهم تلقی نمودن شناخت نیازهای دانشجویان امروز، باور دینی را از معلومات دینی متفاوت دانسته و در خصوص چگونگی اثربخشی مفاهیم دینی نکاتی را مطرح نمودند. در این میان معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بحث را به هویت حرفه ای معلمان سوق داده و با اشاره به مولفه های سه حوزه اخلاق و تربیت حرفه ای، دانش تربیتی و مهارت های تربیتی تمرکز دانشگاه فرهنگیان را بر اهداف تربیتی برشمرد و بر این مبنا پیشنهاد نمود بحث 35 واحد درسی معارف اسلامی در قالب مهارت های تربیتی تعریف شود تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. به طور مثال دانشجو پس از فارغ التحصیلی توانایی خوشنویسی، خواندن قرآن به سبک ترتیل و ... داشته باشد.

شریف زاده معاون هماهنگی مرکز برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش نیز با ارائه آمار ویژگی های پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان مهمترین برتری این دانشگاه را پذیرش دانشجویان برتر علمی و اخلاقی کشور توصیف نمود و اذعان داشت محدودیت زمانی نشانگر لزوم اتخاذ راه میانبری برای کارشناسی واحدهای درسی معارف اسلامی است. در این رابطه رضایی از دفتر تربیت معلم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی  تذکر داد نمی توان با عجله تصمیم گرفت شاید لازم باشد گروه تخصصی برای کوتاه مدت تصمیمی بگیرد اما برای بلند مدت همچنان جلسات تخصصی را ادامه دهد.