Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

حضور مدیران نظارت ارزیابی وزارت علوم و دانشگاه پیام نور در سومین کارگاه آموزش ارزیابی کیفیت دانشگاه فرهنگیان

معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: کیفیت، گفتمان غالب نظام آموزش عالی کشور است

صفری فارفار معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سومین کارگاه آموزش ارزیابی کیفیت در اردوگاه شهید باهنر تهران، در جمع کارشناسان نظارت دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، با اشاره به فعالیت 12 ساله هیات های نظارت استانی وزارت علوم، از ارتقاء کیفی این حوزه سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر کیفیت، گفتمان غالب نظام آموزش عالی کشور است.

صفری، با اشاره به طراحی سیستم های متفاوت در دانشگاه فرهنگیان و عملکرد سیستمی این دانشگاه یادآور شد: تلاش ما بر این است تا در وزارت علوم با اولویت قرار دادن این اقدام فعالیت های خود را از رویکرد کمی به رویکرد کیفی سوق دهیم.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: نمون فرم های از قبل طراحی شده این وزارت به منظور ارزیابی دروندادها، اکنون سیر بازنگری را طی کرده است.

این مقام مسئول، با اشاره به سامانه طراحی شده HES در وزارت علوم تصریح کرد: با توجه به دسترسی تمام موسسات آموزش عالی کشور به این سامانه در تلاش هستیم اطلاعات مربوط به دروندادها از طریق این سامانه جمع آوری شود.

صفری، در ادامه گفت: اطلاعات مربوط به اعضاء هیات علمی، غیر هیات علمی، منابع انسانی، ساختار، تشکیلات و فضاهای کالبدی نیز توسط همین سامانه جمع آوری خواهد شد.

وی، با تاکید بر راستی آزمایی اطلاعات دریافتی افزود: این اقدام ما را برای دسترسی آسان به شاخص های مورد نیاز در ارزیابی ها و متوقف نشدن بر اطلاعات دروندادی و کمی کمک خواهد کرد.

عضو هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از ماموریت ویژه دانشگاه فرهنگیان در راستای تربیت معلم سخن گفت و افزود: هر چند فضاهای کالبدی، امکانات و تجهیزات در یک سیستم لازم و ضروری است اما آن چه در راس و برخوردار از اهمیت است، موضوع فرایند یاددهی، یادگیری و فرایند مدیریتی است.

صفری خاطر نشان کرد: تلاش مرکز نظارت وزارت علوم بر این است تا با اولویت قرار دادن نظارت و ارزیابی کیفی، فرآیندها، بروندادها و پیامدها با طی مسیر صحیح خود، دستیابی ما به فرآیند آموزشی دقیق و درست را تسهیل نمایند.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نقش دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور را بسیار مهم و حساس خواند و گفت: با توجه به این که نظام تعلیم و تربیت کشور به دست خروجی های این دانشگاه رقم می خورد، پیگیری نظارت و ارزیابی درونی در زیرنظام های این دانشگاه لازم و ضروری است.

صفری، برپایی جلسات و کارگاه ها را گامی مهم به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت، چالش ها و تهدیدهای موجود در زیرنظام های دانشگاهی ذکر کرد و گفت: این جلسات و کارگاه ها از جنسی است که با حضور ذی نفعان نظارت و ارزیابی با برپایی گفتمان مشترک شاهد ارتقاء مدیریت و کیفیت به طور مطلوب در سطح کشور خواهیم بود.

مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور: نظارت دقیق، تضمین کننده فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است

مدیر کل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور ، نظارت دقیق را تضمین کننده فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانست.

ضماهنی، مدیر کل دفتر نظارت دانشگاه پیام نور در سومین کارگاه آموزش ارزیابی کیفیت از خود نظارتی مدیران و ارزیابی فراگیر  کمی و کیفی فرآیندها سخن گفت و افزود: خوشبختانه طی سال های اخیر  به منظور بهبود کیفیت خدمات، گام های مهم و تعیین کننده ای در برداشته شده است.

 مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی دانشگاه پیام نور، حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه ها را بازوی مشورتی مدیران عالی و ارشد آموزش عالی معرفی و با اشاره به حضور ۳۱ مدیر نظارت استانی دانشگاه پیام نور در سراسر کشور گذر از شعار به عمل را فعلیت یافته دانست و بر نقش موثر آنها در تعالی و بهبود کیفیت فرآیندها و فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه پیام نور تاکید کرد.

این مقام مسئول،  با تحلیل راهبردی ارتقاء کیفیت در دانشگاه پیام نور، مسیر آینده این دانشگاه را روشن توصیف و ابراز امیدواری کرد: با تلاش همگانی و همت همه مدیران و کارکنان این دانشگاه، همچنین حمایت مستمر دستگاه ها و نهادهای بالادستی، آینده ای روشن رقم خورد.

دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان ضروری است

مهوش لطفی، دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم دانشگاه فرهنگیان را به عنوان یکی از متولیان اصلی تعلیم و تربیت نیروی انسانی کارآمد و مورد نیاز آموزش و پرورش معرفی و تصریح کرد: نقش این دانشگاه در قیاس با سایر دانشگاه های کشور بسیار مهم و اساسی است.

لطفی، سنجش عملکرد و شناخت فرصت ها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت موجود در دانشگاه فرهنگیان را نیازمند ابزار اندازه گیری دانست و گفت: شاخص های ارزیابی آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اعتبارات، فضای کالبدی و راهبردی در ابعاد کمی و کیفی از یک سو و شاخص های مربوط به دروندادها، فرایندها، بروندادها، پیامدها و اثربخشی از سوی دیگر هدایت کننده مدیران این دانشگاه برای شناخت هر چه بهتر وضع موجود و تلاش در راستای بهبود کیفی امور است.

دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی در سال 1397 به کمک دانشگاه فرهنگیان موفق به تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت بر مبنای سند راهبردی دانشگاه و نظرسنجی از طریق پرسشنامه دستی و الکترونیکی میان اعضاء کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم، مدیران ستادی و روسای پردیس ها و اعضاء هیات علمی مراکز دانشگاه فرهنگیان استان های اصفهان و فارس، همچنین اعضاء هیات علمی و غیر هیات علمی پردیس ها و و مراکز دانشگاه فرهنگیان در کشور شد.

این مقام مسئول، تاکید کرد: طی سال جاری، کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان با بهره گیری از شاخص های ارزیابی آموزش عالی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاخص های ارسالی مرکز نظارت و ارزیابی به شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1392 و شاخص های کیفی ارزیابی از کاربرگ های بازدید از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی، همچنین سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان، پرسشنامه تلفیقی جدیدی در معرض نظرسنجی مدیران ستادی و روسای مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان های تهران، هرمزگان و بوشهر قرار خواهد گرفت.

لطفی، در پایان تاکید کرد: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها پس از تایید نهایی در کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان، به منظور نظارت و ارزیابی واحدها و پردیس های اعلام شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه پیام نور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: کیفیت بخشی  در زیر نظام های آموزش عالی کشور از برنامه های اولویت دار است.

ورهرام، دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه پیام نور در وزارت علوم در سومین کارگروه آموزش ارزیابی کیفیت، ازگسترش تنوع در زیرنظام های آموزش عالی کشور در طول یک دهه اخیر سخن گفت و افزود: این امر جدیت برای بهبود کیفیت در دانشگاه ها را به دنبال داشته است.

 وی، تصریح کرد: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره دوازدهم فعالیت خود، با برپایی کارگروه تخصصی پیام نور، فرآیند مطالعه و تدوین شاخص های ارزیابی کیفیت این زیرنظام را در دستور کار خود قرار داده است.

ورهرام، مبانی نظری این تحقیق را مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و تلفیقی از مدل های کارت امتیازی متوازن و مدل مدیریت راهبردی دیوید معرفی کرد.

این مقام مسئول، گام آخر این مطالعه را جمع آوری داده های مشابه در سال 1398 از مدیران ستادی و روسای مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان های تهران، هرمزگان، و بوشهر دانست و اعلام نمود داده های حاصل، پس از تجزیه و تحلیل به تعیین شاخص های نهایی ارزیابی زیرنظام پیام نور منجر خواهد شد.