دکتر پارسانیا به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه:
دانشگاه فرهنگیان عقبه خود را باید مبتنی با حوزه فرهنگی خود محکم و استوار کند
میزگرد علمی – پژوهشی به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع نقش حوزه و دانشگاه در تعلیم و تربیت اسلامی در 40 سال گذشته و در گام دوم انقلاب با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران ستادی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این نشست دکتر پارسانیا، با اشاره به ویژگی ها و مفاهیم عقل و علم در فلسفه و مکاتب مختلف، به تبیین ارتباط آن با نظام آموزشی، اخلاق، تربیت و فرهنگ پرداخت.
وی با بیان اینکه تطورات معنای عقل در تطورات معنا و مفاهیم علم تاثیرگذار است، گفت: در تاریخ معاصر با دو نظام دانشی و علمی روبرو هستیم که با دو معنا از عقل و علم مواجه است و فرهنگ بین این دو نظام مانند آونگ در حال حرکت.
حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: بسیاری موضوعات ناشی از این حرکت 2گانه، مسئله امروز ماست و تا نشناسیم این مسائل را نمی دانیم راهکار چگونه است.
وی با اشاره به اینکه هر فرهنگی از منظر خود دیگران را می شناسد و از افق عقل خود دیگر چیزها را می سازد، خاطر نشان کرد: در رابطه با تعلیم و تربیت در این جهان و برخورد با علم و تکنولوژی باید توجه داشته باشیم که در پس این علم چه عقلانیتی نهفته است که می خواهیم فرهنگ عمومی را مجرای این مفاهیم قرار دهیم؟ و در ذهن نسل جوان رسوب و رسوخ پیدا کند.
رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر معنای علم و عقل که در فرهنگ توزیع شود می توان آینده و گذشته آن را شناخت، اظهار کرد: آموزش و پرورش در تعریف مفاهیم اصلی علم کجا سیاست گذاری کرده، چقدر متوجه هستیم که چه می کنیم و به کجا خدمات می دهیم؟
وی با بیان اینکه چالش هایی در فرهنگ حس می کنیم اما باید توجه داشته باشیم که کانون این موج کجاست؟ گفت: تکنولوژی مدرن که پشتوانه اش این نوع تئوری سازی است مانند اسب تروا است، نوع تفسیر، علوم پایه، اجتماعی و ... آن سربازان رخنه کرده درون تکنولوژی است که باید درآن تامل و توجه کرد.
حجت الاسلام پارسانیا، دانشگاه فرهنگیان را جایی دانست که باید بیش از همه درنظام آموزشی به این نکته توجه کند، و تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان عقبه خود را باید مبتنی با حوزه فرهنگی خود محکم و استوار کند.
وی با بیان اینکه در سند مربوط به دانشگاه فرهنگیان آمده است که اینجا تنها صحنه ترویج علم مدرن نیست و حتما باید در مبنای تعلیم و تربیت هم متخصص داشته باشیم، افزود: در این حوزه باید کار کنیم تا دستکم جلوی این سیل ویران کن که از جایی می آید تا در فرهنگ عمومی بسط یابد سد بزنیم و استعدادی آماده را به نظام آکادمیک تحویل دهیم.
همچنین دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در این نشست به بیان الزامات تحقق مفاد بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت با نگاه امید بخش به آنها پرداخت.
وی با اشاره به نگره های ثابت و الگو واره های مهم حوزه علم به تبیین این نکته پرداخت که مهمترین گزاره بنیادین که نظام تعلیم و تربیت باید بر آن بنا شود، کدام است؟ خاطر نشان کرد: علم به معنای حقیقت واحد به عنوان پارادایم اصلی مبنای اصلی سیاست گذاری در علم باشد.
معاون پژوهش و فناوری همچنین با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) اظهار کرد: علم را باید یافت و درونی کرد نه وارد کرد، دانش بومی و درونی است که می تواند منشاء صولت باشد.
وی همچنین در ادامه به گزاره های از گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص علم و پژوهش و مطلوب از علم به عنوان نظام ایرانی اسلامی و مولفه های نظام انقلابی اشاره کرد.
دکتر محمدی به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه: نیاز امروز وحدت حوزه ودانشگاه عبور از مباحث کلامی و رسیدن به اقدامات عملی است
دکتر محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در جلسه بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را در سایه افزایش تعاملات بین این دو حوزه دانست.
دکتر محمدی افزود: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات بین طلاب و دانشجویان، برگزاری اردوهای مشترک درقالب اردوهای فرهنگی، جهادی، راهیان نور و برگزاری مسابقات ورزشی بین طلاب و دانشجویان می تواند به وحدت حوزه و دانشگاه کمک کند.
عضو هیات رئیسه دانشگاه حضور دانشجویان در حوزه های علمیه برای معلمان آینده را مفید دانست و افزود: حضور طلاب در برنامه های مختلف دانشجویان خصوصا مراکز شبانه روزی از راهکارهای عملی حوزه و دانشگاه است.
پرسش و پاسخ در خصوص مطالب بیان شده و تقدیر از چند تن از نخبگان حوزوی و دانشگاهی به مناسب سالروز وحدت حوزه و دانشگاه از دیگر برنامه ها بود.