Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

شیوهنامه اجرایی امتحانات
دوره های تحصیلی کاردانی وکارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)

 

بسمه تعالی

 

 

شیوهنامه اجرایی امتحانات

دوره‌های تحصیلی کاردانی وکارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)

 

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

ویراست 3

بازنگری شده آبان سال 1397

 

 

مقدمه:

  ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از جمله ضروریات آموزش و یکی از عنصر مهم فرایند آموزش است. حساسیت و توجه به این عنصر می‌تواند در بهبود و اصلاح فرآیند آموزش موثر باشد. لذا برنامه ریزی درست در روند اجرا و انجام آزمون می‌تواند شرایط مطلوب و بهینه ای در فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمان حاصل نماید. به همین منظور و به استناد ماده 33 آیین نامه آموزشی، برای دستیابی به وحدت رویه و هماهنگی در اجرای آزمون‌ها و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر قوانین و مقررات، شیوه نامه اجرایی برگزاری آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان، با عنایت به اجرای یک ساله شیوه نامه اجرایی امتحانات دانشگاه (مصوب سی و سومین جلسه شورای تخصصی آموزشی، ابلاغ شده طی نامه شماره 300/14080/50000/د  مورخ 2/10/1396 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه) و براساس نظرات پیشنهادی اصلاح و تدوین شده است.   

 

 ماده (1): تعاریف

1-1- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی یادگیری است که داوری و قضاوت در مورد آموخته‌ها و تغییر رفتار دانشجو معلمان در جهت نیل به اهداف برنامه درسی بر اساس آن صورت می‌پذیرد و به سه شکل زیر انجام می‌شود:

1-1-1- ارزشیابی آغازین: ارزشیابی تشخیصی به منظور آگاهی از میزان آمادگی دانشجو معلمان جهت شروع مناسب تدریس مطالب جدید توسط مدرسان انجام می‌گیرد.

2-1- 1- ارزشیابی تکوینی: مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی است که به صورت مستمر توسط مدرس و دانشجو معلمان به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری، در طول هر نیمسال به عمل می‌آید که شامل انجام تکالیف درسی، آزمون‌های عملکردی، فعالیت‌های مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی (فعالیت‌های پژوهشی و...) می‌باشد.

3-1 -1- ارزشیابی پایانی: عبارت از ارزشیابی‌هایی است که در پایان دوره آموزشی توسط مدرس به عمل می‌آید. این نوع ارزشیابی در شرایط رسمی و با اطلاع قبلی انجام می‌شود.

2- شورای انضباطی بدوی:

تنها مرجع رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان در پردیس های (خواهران – برادران) هر استان است که بر اساس آیین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص جرائم عمومی و تخلفات آموزشی، اداری و اخلاقی دانشجویان پردیس/مراکز آموزش عالی تابعه، تصمیم گیری و رای صادر می نماید.

 

 

ماده (2): زمانهای برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

1-2- ارزشیابی تکوینی در طی نیمسال از طریق آزمون‌های کلاسی و امتحان میان نیمسال

2-2- ارزشیابی پایانی نیمسال (پس از پایان هر نیمسال طی مدت  دو هفته  مطایق تقویم آموزشی برگزار می شود.)

تبصره: ارزشیابی «دروس معرفی به استاد» 7 تا 15 روز پس از انتخاب واحد در سامانه آموزش و عموماً بر اساس ارزشیابی پایانی انجام می‌شود.

ماده (3): آزمون‌های پایان نیمسال، طبق برنامه اعلام شده در زمان انتخاب واحد، انجام می‌شود و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺗﺎرﯾﺦ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﭘﺲ از پایان زمان حذف و اضافه، ممنوع است.

تبصره 1: در مواقعی مانند تغییر کلی تقویم آموزشی دانشگاه و اعلام روز یا روزهایی که در تقویم تعطیل نبوده ولی توسط مراجع ذیصلاح در سراسر کشور یا استانی تعطیل رسمی اعلام شود، برنامه آزمون‌ها با نظر و تصویب شورای آموزشی دانشگاه یا استان مربوطه بررسی و در صورت لزوم تغییر خواهد کرد.

تبصره 2: در شرایط خاص که همه دانشجویان یک درس متقاضی تغییر زمان امتحان باشند، تغییر زمان امتحان آن درس، پس از بررسی و تصویب شورای آموزشی پردیس و تایید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، در چارچوب تقویم آموزشی میسر است.

ماده (4): به استناد ماده 16 آیین نامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس توسط مدرس آن درس و بر اساس حضور و فعالیت در کلاس، انجام تکالیف و نتایج امتحانات انجام می‌گیرد و به صورت عددی از صفر تا بیست محاسبه می‌شود.

تبصره 1: برگزاری آزمون کتبی پایان نیمسال برای تمام دروس «نظری» و بخش نظری دروس «نظری-عملی» همه دوره‌های تحصیلی دانشگاه کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) در بازه زمانی برگزاری امتحانات پایان نیمسال الزامی است.

تبصره 2: برگزاری آزمون‌های دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی، یک هفته پیش از شروع آزمون‌های پایانی هر نیمسال، الزامی است.

تبصره 3: نمره دانشجو در دروس نظری و عملی بر اساس جمع نمرات نظری و عملی محاسبه می‌گردد.

تبصره 4: برگزاری آزمون کتبی برای دروس عملی و بخش عملی دروس «نظری-عملی» با تشخیص مدرس، مجاز است.

 

 

ماده (5): حد نصاب نمره قبولی دانشجو:

1-5- به استناد ماده 18 آیین نامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حداقل نمره قبولی در هر درس 10 است و به استناد ماده 19 آیین نامه چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از 12 باشد، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می‌گردد.

تبصره 1: دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند چنانچه در نیمسال‌های بعدی درس ویا دروس مذکور را با نمرات قبولی بگذراند نمره یا تمام نمره‌های مردوی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو فقط ثبت و باقــی   می‌ماند اما این نمره‌ها در محاسبه میانگین کل دوره بی اثر و صرفا" آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره، خواهد بود.

تبصره 2: گذراندن دروس با استفاده از تبصره 1، صرفا" برای محاسبه میانگین کل دوره تحصیلی در هنگام دانش‌آموختگی می‌باشد و مشروطی دانشجو در نیمسال‌های قبل را خنثی نمی‌کند.

تبصره 3: تسهیلات این ماده شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم (قطعی) شورای انضباطی نمره مردودی دریافت می‌کنند، نمی‌شود.

2-5- نمره قبولی درس کارورزی و کارنمای معلمی(پروژه) برای ورودی سالهای 1391 و 1392 نمره 12 و برای ورودیهای 1393 و پس از آن نمره 14 می‌باشد. «لازم به توضیح است درس کارنمای معلمی (پروژه) مردودی ندارد اما گزارش نهایی باید براساس اصول و ساختار ذکرشده در سرفصل تنظیم گردد و استاد درس کیفیت آن را تایید نماید. لیکن، در درس کارورزی چنانچه دانشجو حدنصاب نمره قبولی (14) را کسب نکند، مردود تلقی می شود و باید درس را مجددا" در نیمسال بعد اخذ نماید».  

3-5- نمره قبولی دروس نظری – عملی از مجموع بخش نظری و عملی محاسبه می‌شود. چنانچه دانشجویی در بخش آزمون نظری غیبت نماید، پذیرش نمره عملی بر اساس آنچه در سرفصل دروس تعیین شده و به استناد ماده 16 آیین نامه آموزشی و تأیید نهایی شورای آموزشی استان مجاز است. (حدنصاب نمره قبولی در هر درس طبق آئین نامه 10 و بالاتر است.)

تبصره: در صورت تعیین نمره برای بخش‌های نظری و عملی در سرفصل دروس، رعایت آن الزامی است.

ماده (6): تصحیح اوراق و ثبت نمرات ارزشیابی دانشجو

1-6- مدرس هر درس موظف است گزارش نمره ارزشیابی نهایی درس را حداکثر ظرف مدت مقرر در تقویم آموزشی از تاریخ برگزاری آزمون پایان نیمسال آن درس، در سامانه آموزش (گلستان) ثبت نماید.

تبصره 1: به استناد تبصره 2 ماده 16 آیین نامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نمرات دروس، کارآموزی، کارورزی، کارنمای معلمی و دروسی که در برنامه درسی مصوب توأم با پروژه ارائه می‌شود، در صورتی که به تشخیص مدرس و تأیید گروه آموزشی مربوطه، تکمیل آن‌ها در طول یک نیمسال تحصیلی میسر نباشد، ناتمام تلقی می‌شود. وضعیت نمره ناتمام به استناد مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای تخصصی آموزشی، می‌بایست حداکثر ظرف مدت 30 روز (یکماه) پس از پایان کلاس ها، به نمره قطعی تبدیل شود.

تبصره 2: مدت زمان 30روز، اعم از اعلام نمره، تقاضای تجدید نظر و رسیدگی به آن است.

2-6- چنانچه درس دارای دو بخش نظری و عملی باشد، درج نمره عملی قبل از آزمون نظری مجاز نیست.

3-6- چنانچه مدرس مربوطه ظرف مدت مقرر در تقویم آموزشی پس از برگزاری امتحان هر درس، به هر علتی اوراق امتحانی را تصحیح نکند و از اعلام نمره امتناع ورزد، رئیس پردیس /واحد تابعه دانشگاهی، موظف است گزارش موضوع را به مدیریت امور پردیس‌های استان اعلام نماید. شورای آموزشی پردیس/استان می‌تواند درصورت نیاز مدرس موظف را به تخلفات انتظامی اعضای هیأت علمی معرفی کنند یا پرونده آنها را جهت ترفیع بررسی نکند. در خصوص ماموران آموزشی با ادارات آموزش و پرورش محل خدمت مکاتبه گردد و ماموریت آنها لغو و تمدید نگردد و برای درس مدرس مدعو، یکی از تصمیمات ذیل را اتخاذ نماید:

الف) تصحیح اوراق توسط مدرس واجد شرایط به تشخیص گروه آموزشی مربوطه

ب) درج میانگین نمرات نیمسال دانشجویان به جای نمره پایانی درس مربوطه

ج) اخذ امتحان مجدد با نظر شورای پردیس یا گروه آموزشی

تبصره 1: عدم تمدید قرارداد

تبصره 2: عدم پرداخت حق التدریس

ماده (7): مهلت ارائه درخواست تجدید نظر (اعتراض ) به نمرات ارزشیابی پایانی

1-7- دانشجویی که تقاضای تجدید نظر در نمره درسی را داشته باشد، باید ظرف مدت 3 روز از تاریخ اعلام نمره آن درس، تقاضای تجدید نظر خود را صرفا" در سامانه آموزش (گلستان) ثبت نمایند و در صورت عدم ثبت درخواست تجدید نظر در مهلت مقرر در سامانه آموزش، هیچ اعتراضی پذیرفته نیست. مدرس هر درس نیز موظف است ظرف مدت 4 روز از تاریخ ثبت تقاضای تجدید نظر دانشجو، به اعتراضات رسیدگی و نمره قطعی را در سامانه آموزش (گلستان)  ثبت و تایید نهایی نماید. مسئول عدم رسیدگی به اعتراضات مدیر گروه مربوطه است.

تبصره 1: در دوره تابستانی دانشجو موظف است حداکثر24 ساعت پس از اعلام نمره، تقاضای تجدید نظر خود را در سامانه آموزشی گلستان ثبت نماید. مدرس نیز موظف است ظرف مدت 48 ساعت به اعتراضات رسیدگی و نمره قطعی را در سامانه آموزش ثبت و تأیید نهایی (قفل) نماید.

تبصره2: ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻤﺮه ﭘﺲ از ﺛﺒﺖ ﻧﻬﺎﯾﯽ مدرس، اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ نیست و نمرات به طور خودکار از طریق سامانه قفل خواهد شد.

ماده (8): آزمون‌های مشترک

1-8- همه دروس دارای عنوان و سرفصل مشترک که در یک نیمسال ارائه می‎شوند، توصیه می شود دارای آزمون «مشترک» باشند. آزمون مشترک چنین دروسی، حداقل شامل شصت درصد نمره درس است و با توافق همه مدرسان آن درس می‌تواند مشتمل بر آزمون میان نیمسال به همراه پایان نیمسال یا فقط پایان نیمسال باشد.

تبصره 1: هماهنگی مدرسان برای طراحی و تولید آزمونهای درس مشترک، برعهده مدیر گروه آموزشی مربوطه است.

تبصره 2: سهم مدرسان در طراحی و نمره گذاری آزمون مشترک، فارغ از تعداد دانشجوی تحت پوشش آنان در درس، یکسان است.

تبصره 3:  توصیه می شود  برنامه امتحانات پایان نیمسال دروس یکسان دارای مدرسان متعدد به صورت مشترک تعیین شود.

تبصره 4: نمره گذاری آزمونهای مشترک بر اساس توافقات مدرسان آن درس، انجام می‌شود. تصحیح اوراق دانشجویان هر مدرس در آزمونهای مشترک برعهده همان مدرس است.

ماده 9: مسئول برگزاری آزمون

1-9- برگزاری آزمون بر عهده آموزش پردیس/ واحد تابعه است و مسئولیت برگزاری آزمون هر درس را مدرس آن برعهده دارد. مسئول برگزاری امتحان موظف است تدابیر لازم برای برگزاری به موقع آزمون را اتخاذ کند.

تبصره 1: در مواردی که جمعیت دانشجویان بیش از توان مدرس باشد، گروه آموزشی و آموزش پردیس/ واحد تابعه موظف هستند بر اساس نظرات مدرس درس، به تامین مراقب اقدام نمایند.

تبصره 2: ثبت حضور دانشجویان در جلسه امتحان و تنظیم صورتجلسه، برعهده آموزش پردیس/ واحد تابعه است.

تبصره 3: واگذاری مسئولیت برگزاری امتحان از سوی مدرس درس به شخص دیگر، باید با هماهنگی مدیر گروه آموزشی مربوطه صورت گیرد.

ماده (10): کمیته اجرایی امتحانات پردیس/واحدهای تابعه:

به منظور برگزاری مطلوب امتحانات، کمیته اجرایی امتحانات زیر نظر شورای/ کمیته آموزشی پردیس یا واحد تابعه با ابلاغ رئیس پردیس یا واحد تابعه تشکیل می شود.

1-10- ﺗﺮﮐﯿﺐ اعضای ﮐﻤﯿﺘﻪ امتحانات:

الف- ﻣﻌﺎون آﻣﻮزﺷﯽ پردیس/ رئیس یا معاون هماهنگی مرکز (ﻋﻀﻮ ثابت و رئیس)

ب- کارشناس مسئول یا کارشناس آموزش (دبیر کمیته)

پ- مدیر گروه ﯾﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﮔﺮوﻫﻬﺎی آﻣﻮزﺷﯽ (عضو)

ت-نماینده حراست (عضو)

ث- نماینده حوزه نظارت و ارزیابی (عضو)

ج- معاون توسعه منابع و امور دانشجویی یا نماینده وی (عضو)

 

2-10- ﺿﻮاﺑﻂ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﻤﯿﺘﻪ اجرایی امتحانات:

کمیته اجرایی امتحانات با حضور دست کم 4 نفر از اعضا رسمیت یافته و براساس دستورکار، تصمیم گیری می‌کند.

تبصره 1: ﮐﻤﯿﺘﻪ امتحانات در ﻫﺮ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﯾﮏ ﻣﺎه ﭘﯿﺶ از آﻏﺎز زﻣﺎن اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮد.

تبصره2 وظیفه تبین و ابلاغ شرح وظایف عوامل اجرایی برگزاری آزمون برعهده کمیته مذکور است.

تبصره 3: مسئول برگزاری جلسات و اطلاع رسانی دبیرکمیته است.

 

 

ماده 11: اقدامات قبل از بر گزاری امتحانات

1-11- هماهنگی برای برگزاری آزمونها توسط کارشناس مسئول یا کارشناس آموزش زیر نظر معاون آموزشی، پردیس/ واحد تابعه.

 2-11- اطلاع رسانی زمان بندی و تاریخ دقیق آزمون­ها برای دانشجویان از طریق پرتال پردیس/ واحد تابعه

3-11- ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ در ﺑﺮﮔﺰاری اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﭘﺎﯾﺎن نیمسال ﺑﺎ مدرسان دروس و ﮔﺮوه ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ذﯾﺮﺑﻂ حهت حضور در جلسه‌ی آزمون و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ اﺟﺮای اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت و ﻣﮑﺎن اﻧﺠﺎم آﻧﻬﺎ.

4-11- اطلاع رسانی در خصوص ممنوعیت به همراه داشتن وسایل جانبی اعم از جزوه، یادداشت، تلفن همراه، تبلت و غیره به دانشجویان (پردیس‌ها و مراکز موظفند محلی را برای امانت گذاشتن تلفن همراه پیش بینی نمایند.)

5-11- هماهنگی برای آماده نمودن و ﺗﮑﺜﯿﺮ ﺳﺌﻮاﻻت آزمون ﺑﺎ ﻧﻈﺎرت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﻣﻤﻬﻮر ﻧﻤﻮدن اوراق اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫا و ﭘﺎﺳﺦ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ. آن دﺳﺘﻪ ازمدرسان ﮐﻪ ﺷﺨﺼﺎً ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ﺗﮑﺜﯿﺮ ﺳﺌﻮاﻻت می‌نمایند، ﻻزم اﺳﺖ ﻗﺒﻼً ﺑﺎ اداره آموزش/ امتحانات ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻻزم را ﺑﻌﻤﻞ آورﻧﺪ. ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ در این شرایط مسئولیت ﺣﻔﻆ، ﺗﮑﺜﯿﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺳﻮاﻻت اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه مدرس درس مربوطه خواهد بود.

تبصره: در صورت تقاضای مدرس مبنی بر تکثیر سوالات از سوی آموزش، ﺳﺌﻮاﻻت اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ به صورت ﺗﺎﯾﭗ ﺷﺪه ﺣﺪاﮐﺜﺮ 4 روز ﻗﺒﻞ از ﺑﺮﮔﺰاری اﻣﺘﺤﺎن در ﭘﺎﮐﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ و در ﺑﺴﺘﻪ و ﭘﺲ از ﭼﺴﺐ زدن و اﻣﻀﺎء ﺗﺤﻮﯾﻞ دبیر کمیته اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت و ﯾﺎ در ﻏﯿﺎب اﯾﺸﺎن ﺑﻪ ﻓﺮدی ﮐﻪ از ﺳﻮی ﻣﻌﺎون آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯿﺸﻮد، ﺗﺤﻮﯾﻞ ﮔﺮدد.

6-11- هماهنگی ﺟﻬﺖ ﻣﻌﺮﻓﯽ و بکارگیری ﮐﺎرشناسان حوزه‌های مختلف ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻫﻤﮑﺎری در ﺑﺮﮔﺰاری اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت در ﻫﺮ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮاﻗﺐ).

 تبصره: به ازای هر 35 نفر یک مراقب امتحان در نظر گرفته شود.

7-11- ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﺑﺮﮔﺰاری ﺟﻠﺴﻪ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺑﺎ ﻧﺎﻇﺮﯾﻦ ﮔﺮوه، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﺣﻮزه اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ و ﻣﺮاﻗﺒﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم ﺻﺤﯿﺢ و ﻣﻨﺎﺳﺐ وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺤﻮﻟﻪ در ﻃﻮل اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ  ارائه ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮطه.

8-11- درﯾﺎﻓﺖ فهرست داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺠﺎز ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ در اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﭘﺎﯾﺎن نیمسال از اداره آﻣﻮزش و کنترل وضعیت مشمولین ماده 17 آیین نامه آموزشی (غائبین 16/3) بر اساس مصوبات کمیته آموزشی پردیس/ واحدهای تابعه و ثبت محرومین از آزمون یا افراد دارای غیبت غیرموجه در سامانه گلستان.

9-11- ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺤﻞ ﺑﺮﮔﺰاری آزمون‌ها از ﺟﻬﺖ ﻧﻮر، ﻧﻈﺎﻓﺖ، ﺗﻬﻮﯾﻪ، ﺳﺮﻣﺎ وﮔﺮﻣﺎ و ﻏیره.

10-11- نصب اطلاعیه شامل نام آزمون و مدرس یا مدرسان مربوطه و همچنین فهرست شماره صندلی ها، در قسمت ورودی محل آزمون.

 

 

 

ماده 12: اقدامات حین برگزاری آزمون‌ها

1-12- دریافت فهرست حضور و غیاب عکس دار دانشجویان از سامانه آموزش (گلستان).

2-12- ﮐﻨﺘﺮل ﮐﺎرت ورود به جلسه آزمون ﻗﺒﻞ از ورود ﺑﻪ ﺟﻠﺴﻪ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﺣﻮزه ﻫﺎی اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ و ﻣﺮاﻗﺒﯿﻦ.

3-12- ﮐﻨﺘﺮل داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن از ﺟﻬﺖ رﻋﺎﯾﺖ ﺷﺌﻮﻧﺎت اﺳﻼﻣﯽ و همراه نداشتن ﺗﻠﻔﻦ همراه و.... ﻗﺒﻞ از ورود ﺑﻪ ﺟﻠﺴﻪ آزمون.

4-12- امضای فهرست حضور و غیاب جلسه ی آزمون توسط کلیه دانشجویان مجاز به شرکت در آزمون.

5- 12- اﻧﻄﺒﺎق عکسﮐﺎرت داﻧﺸﺠﻮ ﺑﺎ داﻧﺸﺠﻮ.

6-12- بررسی دقیق اسامی دانشجویان غایب و درج نام آنها در صورتجلسه ی آزمون.

7-12- درج و ثبت تخلف امتحانی (انتفاع یا عدم انتفاع دانشجو) در صورتجلسه و الصاق مستندات مربوطه و امضای صورتجلسه از سوی مراقب و مدرس مربوطه (یا نماینده وی).

8-12- هماهنگی در خصوص اخذ دو آزمون از دانشجویانی که با مجوز قبلی، آزمون همزمان دارند.

 

ماده 13: اقدامات پس از آزمون

1-13- تنظیم و تکمیل کاربرگ ﺻﻮرﺗﺠﻠﺴﻪ ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻫﺮ اﻣﺘﺤﺎن و ﺗﺎﯾﯿﺪ و اﻣﻀﺎء ﻣﺴﺌﻮل مربوطه. (نمون برگ صورتجلسسه  امتحان در سامانه گلستان «گزارش 203»).

2-13- شمارش و تحویل پاسخنامه‌ها به مدرسان و اخذ امضا از آنان و یا تحویل آنها به دبیر کمیته امتحانات پس از پایان زمان امتحان، در صورت عدم حضور مدرس.

3-13- تحویل ﯾﮏ ﻧﺴﺨﻪ از ﺻﻮرﺗﺠﻠﺴﻪ به ﻫﻤﺮاه اوراق اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ به اﺳﺘﺎد ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و تحویل ﻧﺴﺨﻪ اﺻﻠﯽ به ﺑﺎﯾﮕﺎﻧﯽ جهت ﻧﮕﻬﺪاری.

4-13- ثبت نمرات در سامانه آموزش (گلستان) توسط مدرس درس مربوطه مطابق زمان بندی.

5-13- ﺣﻔﻆ و ﻧﮕﻬﺪاری از ﺻﻮرﺗﺠﻠﺴﻪ ﻫﺎ، ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺣﻀﻮر و ﻏﯿﺎب و ﮐﻠﯿﻪ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت در ﻣﺤﻞ اﻣﻦ و ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل اﻣﺎﻧﺘﺪاری و ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺑﻮدن اﯾﻦ اﺳﻨﺎد.

6-13- تصمیم گیری در خصوص غائبین و متخلفین (موضوع ماده 17) آزمون در شورا یا کمیته‌های مربوطه حداکثر قبل از ثبت نمرات توسط مدرس.

تبصره 1: هرگونه اعتراض به روند تصحیح ورقه امتحانی، یا عدم رسیدگی به اعتراض دانشجو، بر عهده مدیرگروه مربوطه خواهد بود و لازم است دانشجو موضوع را با مدیرگروه خود در میان بگذارد و مدیرگروه هم موظف است اختلاف بین دانشجو و مدرس را به شرح زیر پیگیری و حل و فصل نماید:

  • اعتراض نوبت اول به استاد درس منعکس و نظر ایشان به دانشجو اعلام می‌شود.
  • اعتراض نوبت دوم توسط گروهی متشکل از دو نفر از همکاران عضو گروه (به تشخیص مدیر گروه) و استاد درس مورد بررسی و نتیجه به دانشجو اعلام می‌شود.
  • اعتراض نوبت سوم، توسط شورای گروه بررسی و در صورت نیاز از طریق پردیس به شورای آموزشی استان جهت تصمیم گیری ارجاع می‌شود.

تبصره 2: اﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮدن اﺳﺎﻣﯽ و ﻧﻤﺮات داﻧﺸﺠــﻮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ نام آﻧﻬﺎ در ﻓﻬﺮﺳﺖ نمرات ﻣﻮﺟﻮد ﻧﯿﺴﺖ، ﻣﺠﺎز ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﺳﺎﻣﯽ و ﻧﻤﺮات اﻓﺮاد ﻣﺰﺑﻮر ﺑه طﻮر ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ اداره آﻣﻮزش پردیس/واحد تابعه اﻋﻼم ﺗﺎ ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ و در ﺻﻮرت داﺷﺘﻦ ﻣﺠﻮز اﻗﺪام ﻻزم ﺑه عمل آﯾﺪ.

تبصره 3: مدرسان ﻣﻮﻇﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ اوراق امتحانی را حداکثر 2 نیمسال ﻧﺰد ﺧﻮد ﺟﻬﺖ ﻃﺮح ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و بررسی شکایت ﻧﮕهداری ﻧﻤﺎﯾﻨد.

ماده (14): وظایف و تکالیف دانشجو در آزمون

1-14-به استناد ماده 17، شرکت در آزمون پایان نیمسال برای همه ی دانشجویان الزامی است.

2-14- همراه داشتن کارت شرکت در آزمون برای ورود به جلسه آزمون الزامی است.

3-14- ضروری است دانشجویان 15 دقیقه قبل از شروع آزمون در جلسه حاضر باشند. پس از آغاز آزمون از ورود دانشجو به جلسه، جلوگیری به عمل می آید.

4-14- داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻮﻇﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﻃﻮل ﺑﺮﮔﺰاری اﻣﺘﺤﺎن آراﻣﺶ و ﺳﮑﻮت ﺟﻠﺴﻪ را رﻋﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. چنانچه دانشجویی موجب اختلال یا وقفه در اجرای امتحانات گردد، برحسب صورتجلسه مسئولین برگزاری آزمون (متشکل از استاد درس، مراقبین و مسئول برگزاری امتحان)، با این افراد برابر مقررات شورای انضباطی رفتار خواهد شد.

5-14- همراه داشتن هرگونه یادداشت، جزوه، کیف، کتاب، تلفن همراه، تبلت، .ساعت هوشمند و.... در جلسه آزمون ممنوع است. در موارد خاص باید مجوز آن پیش از آزمون صادر و به مسئول امتحان اعلام شده باشد.

6-14- کسب آگاهی درباره زمان دقیق آزمون، ارزشیابی مدرس، تجدید نظر نمرات و غیره از طریق اطلاعیه‌های آموزش و سامانه گلستان، جزء وظایف دانشجو است.

 

ماده (15): مصادیق تخلفات امتحانی دانشجویان

 با موضوع تقلب و تخلف در آزمون‌ها طبق مقررات شورای انضباطی برخورد خواهد شد. برخی از موارد تخلفات امتحانی به شرح زیر است:

1-15- داشتن کارت دانشجویی جعلی.

2-15- استفاده از هرگونه نوشته، یادداشت، جزوه و کتاب غیر مجاز.

3-15- رد و بدل کردن هرگونه نوشته یا صحبت کردن  با سایر دانشجویان.

4-15- رد و بدل کردن هرگونه وسیله نظیر ماشین حساب، قلم، خط کش و غیره بدون هماهنگی با مراقبین.

تبصره: چنانچه لازم است از ماشین حساب در پاسخگویی به سوالات استفاده شود، در برگه توسط استاد مربوطه درج گردد.

5-15- استفاده از تلفن همراه، یا ساعت های هوشمند یا آوردن تلفن همراه به هر دلیل به محل برگزاری آزمون.

6-15- نگاه کردن از روی برگه ی آزمون دانشجویان دیگر و یا نشان دادن برگه به دیگران.

7-15- نوشتن هرگونه اطلاعات بر روی دست، پا، لباس و یا صندلی و غیره.

8-15- بر هم زدن نظم جلسه ی آزمون، ننشستن در محل تعیین شده و هرگونه مشاجره با مراقبین.

9-15- فرستادن شخص دیگری به جای خود در جلسه و یا شرکت در آزمون جای فرد دیگر.

 

ماده (16): نحوه رسیدگی به تخلفات امتحانی

1-16- مرجع رسیدگی و تصمیم گیری درباره تخلفات امتحانی دانشجویان، «شورای انضباطی بدوی » پردیس و تجدید نظر سازمان مرکزی است.

2-16- فرایند طرح و رسیدگی به تخلفات امتحانی دانشجویان به شرح زیر است:

الف) تهیه صورتجلسه در محل وقوع و امضای اشخاص ذی ربط مشتمل بر مسئول برگزاری آزمون، مراقب و استاد درس (در صورت حضور).

ب) تأیید صورتجلسه توسط معاون آموزشی پردیس و ضمیمه نمودن نظر استاد در خصوص انتفاع یا عدم انتفاع.

پ) ارجاع رسمی تخلف توسط معاون آموزشی پردیس به شورای انضباطی بدوی پردیس

ت) تشکیل جلسه و تصمیم گیری و اعلام رأی براساس آیین نامه انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ابلاغی طی نامه شماره 500/3746/50000/د مورخ 11/04/1396 معاونت دانشجویی دانشگاه).

 

ماده (17): غیبت درآزمون‌های پایان نیمسال

1-17- چنانچه دانشجویی در آزمون پایان نیمسال غیبت نماید به هیچ وجه از وی آزمون مجدد به عمل نخواهد آمد.

تبصره: درخصوص دانشجویان شاهد و ایثارگر مطابق «آئین نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر ابلاغی طی نامه شماره 310/1779/50000/د مورخ 23/02/1396»، و در مورد استعدادهای درخشان و دانشجویان عضو تیم‌های ورزشی ملی در صورت همزمانی اردوی آمادگی یا مسابقات با زمان امتحانات (مطابق با دستورالعمل مربوط به تسهیلات قهرمانان ورزشی) و دانشجویان مشرف شده به حج تمتع یا عمره مفرده، موضوع توسط شورای آموزشی دانشگاه بررسی می‌شود.

2-17- به استناد تبصره 1ماده 17، حذف پزشکی با تشخیص کمیته آموزش پردیس در موارد زیر اعمال می‌گردد:

1-2-17- چنانچه دانشجویی به دلیل بیماری قادر به شرکت در آزمون نباشد در صورت تایید پزشک معتمد (درمانگاه فرهنگیان) و صدور گواهی، دانشجو موظف است تا 48 ساعت پس از برگزاری آزمون، گواهی پزشک معتمد را به اداره آموزش ارائه نماید.

2-2-17- چنانچه دانشجو در تاریخ آزمون در بیمارستان بستری شود باید در همان تاریخ بستری، مراتب را به اطلاع پردیس رسانده و پس از ترخیص، کلیه مدارک بیمارستان را برای بررسی به پردیس ارائه کنند و از پردیس رسید دریافت نماید.

3-2-17- در صورتیکه دانشجو در طی جلسه ی آزمون دچار بیماری حاد شود، لازم است بلافاصله با همراهی یکی از عوامل اجرایی به پزشک مراجعه نماید. تشخیص قادر نبودن به ادامه شرکت در جلسه، بر عهده پزشک است.

 4-2-17- در صورتیکه دانشجو در جلسه ی آزمون درسی حاضر باشد، امکان بررسی حذف پزشکی آن درس پس از آزمون وجود ندارد.

3-17- به استناد تبصره 1 ماده 17، سایر موارد غیبت دانشجو در جلسه آزمون درس، توسط شورای آموزشی استان بررسی و در صورت غیر موجه بودن، نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه بودن غیبت دانشجو با بررسی مدارک و مستندات، آن درس حذف آموزشی می‌شود. چنانچه در نتیجه ی حذف درس، واحدهای دانشجو از حد نصاب لازم (12 واحد) کمتر گردد، یک نیمسال کامل جزو سنوات تحصیلی وی محسوب می‌شود. ( براساس بند 3 ماده 5 عمل گردد).

ماده (18): وظایف مدرسان

1-18- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس برعهده مدرس آن درس می‌باشد. ضروری است حوزه ی آموزش برای تکثیر سوالات، همکاری‌های لازم را با مدرس داشته باشد.

2-18- سوالات آزمون باید بر روی برگه‌های آرم دار و مهردار پردیس/واحد تابعه تایپ شود. تکمیل مندرجات سربرگ امتحانی الزامیست.

3-18- مدرس موظف است اسامی دانشجویان دارای غیبت بیش از حد مجاز را در آخرین جلسه کلاس درس، به آموزش پردیس/واحد تابعه اعلام نماید.

 4-18- حضور مدرس در جلسه ی آزمون درس مربوطه الزامیست. در صورت عدم حضور مدرس به دلایل موجه، حتماٌ برای تعیین جایگزین هماهنگی‌های لازم با گروه و حوزه آموزش صورت گیرد.

 6-18- کادر اجرایی برگزاری آزمون و حوزه ی آموزش مسئولیتی برای تحویل گرفتن تحقیق کلاسی، پروژه و... از دانشجو، ندارند. بنابراین مدرس لازم است تمهیدات لازم را در این خصوص پیش بینی نماید.

7-18- تخصیص نمره ی میان نیمسال، تحقیق، گزارش و... بر اساس بارم بندی عنوان شده در سرفصل دروس مصوب الزامیست.

8-18- مدرس هر درس موظف است گزارش نمره ارزشیابی نهایی دانشجویان را ظرف مدت مقرر در تقویم آموزشی از تاریخ برگزاری آزمون پایان نیمسال آن درس صرفا" در سامانه آموزش (گلستان) پردیس یا واحدتابعه، ثبت نماید (به جز درس کارورزی و کارنمای معلمی)؛ بنابراین از درج نمرات در تابلو اعلانات خودداری گردد و آموزش پردیس یا واحدهای تابعه، موظف است در این خصوص اطلاع رسانی کند.

9-18- مدرس موظف است ظرف مدت 4 روز پس از ثبت اولیه نمرات (2روز در دوره تابستانی) تقاضای تجدید نظر دانشجویان را بررسی و نمرات قطعی را ثبت و قفل نماید.

 

ماده 19: مراقبان آزمون

1-19- مراقبان افرادی هستند که با پیشنهاد کارشناس مسئول آموزش (در هماهنگی با استاد درس) و تائید معاون آموزشی، از بین کارشناسان پردیس/واحد تابعه، مسئولیت حفظ نظم و برگزاری سالم امتحانات را به عهده دارند

تبصره: در صورت نیاز با هماهنگی مدرس درس مربوط و مدیر گروه آموزشی می‌توان از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای مراقبت در آزمون استفاده نمود.

2-19- اهم وظایف مراقبان:

1-2-19- مسئولیت کنترل ترتیب قرارگرفتن شماره‌های صندلی و سالن آزمون.

2-2-19- حضور در حوزه امتحانی و دریافت سوالات آزمون حداقل 15 دقیقه قبل از برگزاری آزمون.

3-2-19- نظارت بر اجرای صحیح مقررات جلسات آزمون مطابق شیوه نامه اعلام شده

4-2-19- راهنمایی دانشجویان در موقع ورود به سالن.

5-2-19- توزیع برگه‌های سوالات امتحانی بین دانشجویان.

6-2-19- جمع ­آوری برگه‌های آزمون دانشجویان غایب پس از شروع آزمون و درج گزارش مربوطه در صورتجلسه آزمون.

7-2-19- گزارش موارد تقلب و تخلف به مسئول آزمون و درج در صورتجلسه.

8-2-19- اعلام زمان‌های مهم، نظیر زمان شروع و پایان آزمون.

9-2-19- جمع آوری و تحویل برگ‌ها و پاسخنامه‌های آزمون بعد از پایان آن و مطابقت آمار دانشجویان حاضر با تعداد پاسخنامه‌های تحویلی و امضاء صورتجلسه آزمون.

 10-2-19- نظارت بر برگه­‌های اضافی، یادداشت‌ها و...

11-2-19- حفظ نظم و آرامش در جلسه آزمون و خودداری از مکالمه با تلفن همراه و مراقبین دیگر.

12-2-19- عدم ترک حوزه آزمون بدون اطلاع مسئول آزمون.

 ماده 20: سایر مقررات آزمون

1-20- در آزمون‌های باز، مشورت یا مشارکت شخص یا اشخاص خارج از آزمون در تنظیم پاسخ، ممنوع است.

2-20- در آزمون‌های باز، استفاده از پرسش‌های گزینه ای (صحیح ـ غلط یا چندگزینه ای و مشابه آن)، ممنوع است.

ماده 21: این شیوه نامه در 21 ماده و 34 تبصره در بیست و یکمین نشست شورای دانشگاه مورخ 14/11/1397 به تصویب است.