Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در بیست و سومین اجلاس مدیران استانی:

تعلیم و تربیت از عناصر مهم هر تمدنی است بدون توجه به آن نمی توانیم به تمدن نوین اسلامی به درستی دست یابیم

حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان در بیست و سومین اجلاس مدیران استانی و مدیران ارشد دانشگاه، ضمن تسلیت شهادت فاطمه الزهرا(س) و گرامیداشت چهلیکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: این انقلاب با راه، نام و مکتب امام راحل (ره) عجین است و این انقلاب را بدون نام و شخصیت ایشان و شاخص هایی که تعریف کردند نمی توان به پیش برد و این اساس کار است .

وی با اشاره به تاثیر شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: کسی که یک نگاه و مکتب رابه تعبیر رهبر معظم انقلاب فرا روی ما گشود و حقیقتا مردم نیز بصیرت به خرج دادند و وفاداری خود را به این ارزش ها و نگاه نشان دادند و به رخ جهانیان کشاندند.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر همچنین با اشاره به پاسخ و اقدام مهم جمهوری اسلامی ایران که برای شکستن هیمنه امریکا صورت گرفت؛ گفت: این اتفاقات بر اساس سنت های الهی است و کسی که روحیه استکباری تجاوز و ظلم دارد براساس وعده های الهی قطعا پاسخ خود را دریافت خواهد کرد و خوار و ذلیل خواهد شد، امریکا دریافت که در منطقه تاکتیک زور و مواجه این چنینی با مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی جواب نخواهد داد.

وی به آیات شریفه ای از قرآن کریم و روایتی از امام علی (ع) در خصوص ماندگارهای انسان پس از مرگ، و توشه آخرت اشاره و تصریح کرد: شما خط مقدم تربیت معلم هستید و آماده سازی دانشجومعلمان برای کار بزرگ معلمی و تربیت نسل، برعهده شماست نسلی که بنا است اینده این کشور و نظام و انقلاب اسلامی را تضمین و بلکه سربلند کند و به افق های فراروی  و حق ملت ایران برساند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه درگام اول انقلاب اسلامی تلاش های متعدد، راهبردها و فعالیت های گوناگون کشور نظام و ملت ما انجام شده و به اینجا رسانده، اظهار کرد: هنوز تا قله راه داریم و از این ایستگاه به بعد گام دوم و چله انقلاب است و با توجه به وعده های لاتغییر الهی  قطعا باید تلاش مضاعف ادامه یابد تا بتوانیم به آن نقطه دست یابیم.

وی با بیان اینکه در جهاد بیرونی و جهاد اصغر بخشی مرتبط با مسائل نظامی و امنیتی و بخشی دیگر آن با تلاش ها و مجاهدت هایی است که در عرصه گوناگون بیرونی باید اتفاق بیفتد، گفت: مجاهدتی که اگر خود را برای آن مهیا نکرده و خودسازی و روحمان را بزرگ نکنیم پیشرفت مناسب و متناسب با سرعتی که باید به افق برسیم نخواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه هر تمدنی نیاز به انسان سازی و تعلیم و تربیت دارد، خاطر نشان کرد: تعلیم و تربیت از عناصر مهم، اساسی و پایه ای هر تمدنی است و اگر به این عنصر اساسی و اصلی توجه نکنیم، نمی توانیم به آن تمدن نوین اسلامی به درستی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید به شاخص های کامل معلم در گام دوم انقلاب دست پیدا کنیم، اظهار کرد: باید متناسب با آن افقی که نظام اسلامی و ایران شایسته آن است معلم ترسیم و تحلیل شود که بدون مجاهدت، دغدغه، برنامه ریزی طراحی ها،  نظارت  و ارزیابی های دقیق و شایسته امکان پذیر نیست؛ باید بدانیم در کدام ایستگاه از نگاه تربیت معلم هستیم  و در گام دوم چه ایستگاه هایی باقی مانده تا به تربیت معلم تراز و شایسته ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کنیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به برخی حواشی پیرامون تربیت معلم با تاکید بر لزوم استقامت و پایداری افزود:  اگر کسی در کلام برای نظام تربیت معلم جمهوری اسلامی حاشیه ای ایجاد کرد نباید اعتناء کرد باید کارشناسانه، عالمانه و قاطعانه پاسخ داد و راهنمایی کرد که راه را به اشتباه می روند و این لازمه اش مجاهدت علمی  و تبیین درست گفتمان تربیت معلم است.

وی با بیان اینکه کار تربیت معلم کار حرفه ای و تخصصی است و با شاخص هایی مورد نیاز کدام دانشگاه می تواند این کار را انجام دهد،  گفت: با کار علمی، مجاهدانه و پژوهش محور استادان و کار تبیینی و ترویجی در این میدان، می توانیم گفتمان تربیت معلم را در کشور تبدیل به گفتمانی کنیم که توجه مسئولان را جلب کند.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه ما تنها بیانات رهبری در حمایت از دانشگاه را تکرار می کنیم، تاکید کرد: بیان رهبری بر اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل اصلی آموزش و پرورش  است  نیازمند لوازم و اقتضائاتی است، باید در فضای دانشجویی آرایش و آمادگی متناسب با آن را داشته باشیم و حوزه استادان، حوزه مدیریتی، نرم افزاری، محتوایی، تربیتی و فرهنگی  باید متناسب با آن آرایش بگیرد.

وی با بیان اینکه به قدر مسئولیت نقش و تکلیفمان تلاش کنیم چون باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، اضافه کرد: باید الگوی مفهومی گفتمان تربیت معلم و تحول و تعالی در آن، تدوین شده و براساس آن کار کنیم تا مسیر روشن و از تشتت جلوگیری شود و نگاه و افق مشترک بر مبنای سند تحول بنیادین و اساسنامه دانشگاه و نگاه مدیریت ارشد یعنی تربیت معلم تراز انقلاب اتفاق بیفتد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره بر اینکه اگر کسی تردیدی در این نگاه دارد ادامه ندهد و اینده خود و تعلیم و تربیت و کشور را  هدر ندهد، بر لزوم سرمایه گذاری برای داشتن محصول و خروجی فاخر تاکید و خاطر نشان کرد: باید با شناخت، تحلیل، ترویج،  تبیین و اقدام درست گفتمان را به پیش ببریم با ایمان و اعتقاد به راه و  با نگاه تکلیف گرایانه عمل کنیم.

وی همچنین بر لزوم تبدیل دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه حاکمیتی و یا تضمین این دانشگاه  و پرهیز از مواجه سطحی با تربیت معلم اشاره کرد.

 حجت الاسلام و المسلمین دادگر ادامه داد: تربیت مبتنی بر فطرت سالم و پاک الهی است که می تواند ما را به نقطه مطلوب برساند و در این مسیر مدل های مانند فرهنگ عاشورا و کربلا وجود دارد که تکلیف خوب و بد تمام چیزها را روشن کرد از خوب ها بهره ببریم و به حلال و حرام الهی در نظام تربیت توجه کنیم.

وی در ادامه به شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان تربیت شده مکتب اسلام، انقلاب و امام(ره)، که با شهادتش مرزهای تفکر انقلاب اسلامی را گسترد اشاره کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پرداختن به معلمی و مهارت های معلمی  را ویژگی ممتاز  و متمایز دانشگاه فرهنگیان دانست و بر اهمیت  توجه به کارورزی ها، شاخص های معلمی، پرورش معلم علمی و پژوهشی، داشتن رویکردهای نوآورانه به عرصه تعلیم و تربیت، بهره گیری از تجارب عینی و مباحث روشی از معلمان باتجربه آموزش و پرورش  که جبران بسیاری از کمبود ها خواهد بود، فعال سازی شبکه یادگیری و یاددهی بین معلمان،  برگزاری نشست های علمی به عنوان مقدمه بهسازی و روزآمدی معلمان و تعامل دو سویه، بومی سازی ارزیابی عملکرد معلمان، تقویت انگیزش های درونی  و نظام های ارزشی و... برای ارتقاء تربیت معلم و تعلیم و تربیت اشاره کرد.

وی با اشاره بر ضرورت ایده پردازی در عرصه تعلیم و تربیت و فعالیت هیات های اندیشه ورز اساتید و دانشجومعلمان برای تحول و تعالی در این خصوص  بر پرداختن به فضای معنوی، ظرفیت های فرهنگی، انقلابی و دینی، تقویت معارف انقلابی؛ فرهنگ جهاد و شهادت، ایثار، مقاومت و صبر تاکید کرد.